България не дължи нищо за „Бургас–Александруполис“

България не дължи нищо за „Бургас–Александруполис“
Петролопроводът „Бургас–Александруполис“ щеше бъде използван за транспортиране на руски и каспийски петрол от пристанището на Бургас в Черно море (на снимката) до пристанището на Александруполис в Егейско море. Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

България напълно е изплатила дължимото на руските партньори по проекта „Бургас-Александруполис“ и сега официално има право да напусне проекта, съобщи руското издание Лента.ру, позовавайки се на министъра на финансите Симеон Дянков.

Вноската на България по проекта за трансбалкански нефтопровод е била 1.421 млн. евро за 2008 г. и е била платена през същата година. Вноските за 2009 и 2010 г. (4.876 млн. и 1.323 млн. евро) са били преведени през февруари 2012 г.

За 2011 г. дължимото от София е било 171.5 хил.  евро и те са били платени в началото на миналата година, уточнява „Дневник“.

В началото на февруари 2012 г. българската страна е превела на руската компания „Транснефт“ дължимото, което се е образувало по време на предварителното финансиране на проекта. Руската компания е получа 4.7 милиона евро и е очаквала да получи още около 1.6 милиона евро.

Към този момент от „Транснефт“ не коментират казаното от Дянков. В средата на февруари бе съобщено, че на 13 март трябва да бъде проведено заседание на наблюдателния съвет по проекта за трансбалкански нефтопровод.

На него се очаква руската страна да повдигне въпроса за допълнителни финансови компенсации от България заради нанесената вреда на репутацията на „Транснефт“.

В началото на декември правителството реши да прекрати участието на България в проекта за петролопровода „Бургас-Александруполис“.

Тогава министърът на финансите Симеон Дянков заяви, че няма опасност да последват санкции за България заради решението й да се оттегли от строежа на нефтопровода.

Договорът за строеж на „Бургас-Александруполис“ бе подписан между Русия, България и Гърция в Атина през 2007 г. Петролопроводът е международен енергиен проект, който щеше бъде използван за транспортиране на руски и каспийски петрол от пристанището на Бургас в Черно море до пристанището на Александруполис в Егейско море.

Петролопроводът щеше да представлява алтернативен транспорт за руския петрол, който заобикаля танкерния трафик в проливите Босфора и Дарданелите и създава нов път за пренос на петрол от Кавказ и Средна Азия до европейските пазари.

За целта трябваше да се изгради петролопровод с дължина 279 км, като по-голямата част от трасето щеше да минава през България. Предвиждаше се капацитетът на петролопровода да е 35–50 милиона тона годишно.

Русия притежава 51% от проекта, докато България и Гърция делят поравно останалите 49%.

Формално „Транснефт“ не се е отказала от нефтопровода. През февруари от компанията отбелязаха, че не изключват реализирането му през територията на Турция вместо през България.

#Турция #Средна Азия #Кавказ #Дарданелите #Босфора #Егейско море #Черно море #Атина #Гърция #Русия #нефтопровод #София #Министър на финансите #Симеон Дянков #Транснефт #Александруполис #Бургас #България

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Енергетика
Последно от Енергетика

Всички новини от Енергетика »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници