България се нареди 30-а сред 40 държави в престижна образователна класация
България е поставена на 30-о място сред 40 страни по качество на образователната си система в класация на образователната компания „Пиърсън“.
Класацията е изготвена въз основа на резултатите от международни изпити и процента на завършилите училище и университет между 2006 и 2010 г., предаде БГНЕС.
Двете суперсили в образованието Финландия и Южна Корея са следвани от три други качествени азиатски образователни системи - на Хонконг, Япония и Сингапур.
„Успешните страни предоставят на учителите си висок статут и имат култура на образованието“, коментира главният съветник по образованието в „Пиърсън“ сър Майкъл Барбър.
В първата десетка на престижната класация влизат още Великобритания, Холандия, Нова Зеландия, Швейцария и Канада.
САЩ са поставени едва на 17-о място след Германия, която е на 15-о място, но преди Франция, поставена на 25-о място.
Непосредствено преди България е Израел, а образователната система в страната ни е оценена като по-добра от тази в съседни държави като Гърция, Румъния и Турция, класирани съответно на 31-во, 32-ро и 34-то място.
Класацията е изготвена въз основа на резултатите от изпити, които се провеждат на всеки три-четири години в области като математика, наука и грамотност.
Изследването на образователните системи в отделните страни стига до извода, че разходите са важни, но не толкова, колкото съществуването на култура, която подкрепя учението.
„Пиърсън“ посочва, че разходите лесно могат да се измерят, но по-сложното влияние на отношението на обществото към образованието може да окаже съществено значение. Успехът на азиатските страни в класацията отразява високата ценност, придавана на образованието, и очакванията на родителите. Това може да продължи да бъде фактор, когато семействата мигрират в други страни, се казва в доклада, придружаващ класацията.
В него се подчертават значението на висококачествените учители и необходимостта да се намерят начини за назначаване на най-добрите служители.
Класацията показва, че няма ясна връзка между сравнително по-високото заплащане и по-качествената работа на учителите. Преки последици от качествените и некачествените образователни системи за икономиката обаче има, особено в глобализираната икономика, която се основава на уменията, отбелязват авторите на изследването.
Още по темата:
- » Земетресение разтърси южната ни съседка
- » Напрежение преди сезона: Около 80 000 са свободните работни места в хотелите и ресторантите в Гърция
- » Наш ресторантьор попари бг мечтата в Гърция