Лиляна Павлова: Нужни са 600-700 млн. лв годишно за нормални пътища

Лиляна Павлова: Нужни са 600-700 млн. лв годишно за нормални пътища
Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

''Изпращаме една изключително успешна година по отношение на строителството. Активно работихме не само в пътното строителство, но и по много проекти за градско развитие и общинската инфраструктура,'' каза пред БНТ министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.

Тя отчете, че изпращаме годината с 300 км нови магистрали и над 2500 км рехабилитирани пътища от републиканската мрежа. До 30 декември в цялата страна ще приключи изпълнението на още десетки проекти с европейско финансиране от Оперативна програма „Регионално развитие”.

По отношение на новите цени на винетките министърът на регионалното развитие отбеляза, че правителствата назад са допуснали сериозна грешка като не са актуализирали цените всяка година с по около 5 лв., което щяло да е справедливо за обществото, за да не се налага по-сериозна актуализация както в момента с около 8 лв. на месец. Министър Павлова допълни, че България е сред малкото страни в Европа, в които няма пътен данък, а само винетка.

„В Германия например има винетки само за някои пътища, но там всички шофьори плащат пътен данък”, отбеляза Павлова. По думите й правителството също е можело да въведе пътен данък, запазвайки ниските цени на винетките, но това щяло да доведе до много по-високи такси за ползване на републиканската пътна мрежа.

Павлова допълни, че годишно са нужни около 600-700 млн. лв., за да имаме нормални пътища.

„Факт е, че недостигът на финансиране в 25-годишния преход назад доведе до това третокласната мрежа да е в лошо състояние. Имаме около 30 хил. км пътища в лошо състояние като 12 хил. км са трети клас и ако не започнем да генерираме по-сериозен ресурс няма да можем да ги отремонтираме”, каза Павлова. Министърът подчерта, че новините винетки са законни и всички процедури по обнародването в Държавен вестник са спазени в законовите срокове.

 „ВАС обяви, че основание за дело няма и всичко е публикувано законово. Няма връщане назад и всичко е в сила. 2 млн. винетки са в пазарската мрежа”, категорична беше тя.

Министърът напомни, че по линия на социалното подпомагане държавата е раздала 190 000 безплатни винетки за 2016 г., от които няма средства за реинвестиция в пътища. По отношение на строителството на АМ „Хемус” и обществените поръчки за избор на фирми – изпълнители, министърът обясни, че са проведени ясни процедури, съгласно изискванията на закона и за икономически най-изгодна оферта.

„Прави ми впечатление, че въпреки че повечето хора са доволни от новите 300 км магистрали има и такива, които търсят скептицизъм. Ние много държим на качеството и следим изпълнителите. Вече имаме 5 годишна гаранция за всяка магистрала, при която всички аварии се ремонтират за сметка на изпълнителите и сме безкомпромисни”, посочи тя. Министър Лиляна Павлова коментира и опасността от намаляване на европейските средства за инфраструктура и пренасочването им за охрана и сигурност и справяне с бежанската криза.

„Нашата позиция е, че сме против преразглеждането на оперативните програми. На този етап нямаме притеснение за 2016 г., защото програмите са отворени и вече се подават проекти. Разковничето е 2018 г., защото новия регламент позволява ЕК да ревизира програмите на всяка страна и ако не са изпълнени някои реформи и изисквания могат автоматично да ни вземат пари. Има риск тогава част от неусвоените пари да бъдат пренасочени, затова трябва да сме много активни и внимателни”, каза Павлова.


#Лиляна Павлова #пътища #винетки

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Транспорт
Последно от Транспорт

Всички новини от Транспорт »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници