Социолог: „Герберите” се топят

Социолог: „Герберите” се топят
Големият проблем на ГЕРБ е ще се появи ли достатъчно мощна политическа алтернатива с нов тип идеи, с нови лица, смята социологът. Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

Безспорно ГЕРБ губи влияние и това е трайна, низходяща тенденция от момента, в който пое мандата си, заяви социологът Живко Георгиев.

По думите му няма рязко отдръпване на избиратели от тази партия, но има много очевидно „топене“ от 2-3 години.

Сега някои инициативи на финансовия министър особено имат потенциала да генерират по-голямо от средното недоволство, коментира той пред БГНЕС актуалната политическа ситуация на управляващите.

„Очаквам през зимата – сезонът на горчивините и мъките на българина, този процес да се засили“, добави той.

Големият проблем на ГЕРБ е ще се появи ли достатъчно мощна политическа алтернатива с нов тип идеи, с нови лица, смята социологът.

Има време до изборите и това не означава, че субектът непременно ще е нова политическа партия. Може да е и нов букет от идеи, лица дори и на съществуващи партии, но достатъчно открояващи се от статуквото и достатъчно адекватни на този дневен ред, който българите искат да бъде поставен на дебат, посочи Георгиев.

Защото ГЕРБ не предлага нови идеи, имат нови хрумвания, които са изцяло в старото русло на затягане на коланите. Това са иновации, от които ГЕРБ може само да губи, там няма животоспасяващи идеи, категоричен е социологът.

„Ние сме в един перманентен застой, в някакъв брежневизъм – с тихо тлеене на човешки съществования, без никаква надежда“, констатира Живко Георгиев.

Според социолога единствената загадка е в каква кондиция ГЕРБ ще напуснат мандата си – дали с достатъчно голяма електорална подкрепа, макар и нестигаща им за мнозинство.

„Не знаем това, но тeнденцията е еднозначна. Което не значи обаче, че е изключен шансът да се окажат най-влиятелната политическа сила в електорален смисъл, макар и да е почти сигурно, че няма да имат мнозинство“, посочи той.

Покупката на гласове, заплахите са част от инструментариума на изборите от 10 години насам, не че и преди това не ги е имало, но тогава липсваше такава финансова мощ, за да го правят, добави Георгиев.

„Но корпоративен вот, управляван вот, пазаруване на гласове за съжаление е имало през всички наши избори“, каза още той.

„Разбира се, няма как да приемем това за нормално, но обществената неприязън към това явление, нетолерантността никога не е достигала такива размери, че да каже политическата класа: „Баста – този инструмент не бива да го използваме!“. А и се измислят все повече софистицирани техники – олигарсите вече са работодатели на хиляди работници, ако сложим и техните семейства, това става значима бройка, макар че те тежат повече на местни избори“, коментира експертът.

Другата техника се използва от най-големия работодател – държавата, и колкото повече се бюрократизира и централизира държавната машина, което става в последните години, толкова по-силно е желанието тези лостове да се използват, посочи още той.

„За съжаление и правозащитните органи вече са намесени в играта. Затова моят съвет е – гледайте социологическите данни, но очаквайте 100 на 100 скрити обстоятелства в деня на изборите“, предупреди социологът.

„Който си е служил сред социолозите с недостоверни данни, не е прокопсал. А и отгоре на всичко се надценява способността на социологическите агенции да влияят на електоралните нагласи“, категоричен е Живко Георгиев.

Според него българската политологическа мисъл е родила много точни термини за описание на ситуацията в България – фасадна демокрация, квазидемокрация, олигархична демокрация и всички те отразяват вярно тенденциите.

#ГЕРБ #Живко Георгиев #избори #България

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Вътрешна политика
Последно от Вътрешна политика

Всички новини от Вътрешна политика »

Акценти

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници