Огнян Минчев: И в Албания пътищата са по-добри от нашите

Огнян Минчев: И в Албания пътищата са по-добри от нашите
Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

На територията на Шуменска област автомагистрала "Хемус" на практика не е магистрала. Не е достатъчно да има по три платна във всяка посока, за да се квалифицира един път като магистрала. Асфалтът е изронен, многократно кърпен и отново изронен, напукан и неравен. Пътуването със скорост над 80-90 км. максимум би било безотговорно към изправността на собствения автомобил. На някои места и това е прекалено голяма скорост за "магистрала".

Това е състоянието на нещата не повече от 2-3 години след като тази част от магистралата бе продължително и основно ремонтирана. Съвсем малко по-добро е състоянието на редица отсечки от "Хемус" между София и Ябланица. Там откакто се помня текат непрекъснати ремонти и кърпежи... Има места, където асфалтът леко зеленее и е правен под контрола на старата програма PHARE. Тези отсечки никога не са ремонтирани, но са с много добро качество. Колега, който е значително по-компетентен от мен по проблемите на пътното строителство ми обясни, че зеленикавият асфалт означава добавени химически вещества, подобряващи качеството на настилката при много високи и при много ниски температури. Тези химически добавки били евтини, но непопулярни сред българските кметове и пътни строители, защото употребата им гарантира здрава настилка за поне десет години. А това е лошо, не дава възможност ежегодно да кърпиш улиците и пътищата - една дейност с висок корупционен потенциал. Ако това е вярно, струва си върху всички текущи ремонти - на магистрали, пътища и улици - да се упражнява обществен контрол дали се спазват стандартите за настилката, която се полага от изпълнителите. По пътя от Търговище до Омуртаг тези стандарти най-вероятно никога не са спазвани. Тази отсечка се ремонтира за трети път през последните 10-12 години. Много хора помнят колко време мъчително обикаляхме по селските пътища за да изминем едно разстояние, което иначе е около 17 (ако не се лъжа) километра. Сега пътят отново е в ремонт. Защо? Казва ли ти някой...

Поради естеството на работата ми се налага често да пътувам с кола в други европейски страни, най-често по Балканите. До края на 90-те години имаше само една балканска страна, в която пътищата бяха решително по-лоши от българските - Албания. Днес това вече не е така - албанските пътища са нови и макар и доста тесни, са качествено направени. Докога ще бъдем на дъното - включително и по качеството на пътната инфраструктура? Чудесно е, че ускорено се строят магистрали - необходимо е обаче качеството на тяхното изпълнение, както и на всички други пътни строежи и ремонти да стане публичен въпрос, с ясно определени критерии, чието изпълнение е лесно проверимо.

Позицията на политолога Огнян Минчев е публикувана на страницата му във Фейсбук.

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Общество
Последно от Общество

Всички новини от Общество »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници