БДЖ пред фалит с над половин милиард лева дългове?

БДЖ пред фалит с над половин милиард лева дългове?
Владимир Владимиров, снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

Дълговете на БДЖ досега са в размер на 567 млн. лв., от които 370 млн. са задължения към банките, заяви изпълнителният директор на железниците Владимир Владимиров пред „Фокус”. Останалите задължения са към доставчици и към Национална компания „Железопътна инфраструктура”.

Всички тези задължения са натрупани от предходни периоди

като процеса на натрупване на задълженията започва в периода от 2002 г. до 2009 г. От 200 млн. лв. задължения през 2002 г., през 2009 г., когато аз влязох за пръв път в управлението на дружеството, задълженията стигаха до почти 840 млн., тоест се наблюдава едно неколкократно увеличение на задълженията, които системата не може да поеме. Хубаво е, че в резултат от усилията и на БДЖ, и на държавните институции, към днешна дата задълженията са чувствително намалели”, обясни Владимиров.

По думите му бъдещето на БДЖ е свързано с много трудности като първата според него е това, че в държавата няма достатъчно средства: „Много малко средства се заделят през държавния бюджет за развитие на железницата. Още по-голямата причина е, че

железницата не е приоритет на българската държава

на всички правителства, на всички политически партии, без значение кои от тях са в управлението и кои не. Това пречи на железниците да се развиват”.

„Сега наблюдаваме следната картина – едно правителство управлява, извършва определени реформи, чертае път, по който трябва да се развива железницата. После идва друго правителство, то променя политиката, спира реформите или ги трансформира в нещо друго. Така се получава едно движение нагоре-надолу, което не е от полза на железницата”, коментира изпълнителния директор на БДЖ.

Субсидията за следващата година е намалена

и е в размер на 140 млн. лв., добави Владимиров. Ние сме дали нашето становище, че ако държавата иска да се впишем в субсидия от 140 млн. лв., за БДЖ е необходимо да има един преходен период.

„Този преходен период е необходим, за да може системата да се адаптира към това задание за 140 млн. Ако няма такъв преходен период, това ще се отрази много тежко на БДЖ, тъй като дружеството няма да има средства за покриване дори на оперативните разходи, ще бъде много трудно да се плащат заплатите, разходите за горива, и всичко това ще усложни цялата ситуация в БДЖ”, посочи Владимиров.

По думите му, ако няма период за адаптация, от БДЖ няма да могат да покрият оперативните разходи, тъй като

ще бъдат принудени да спират влакове

„Но дори и да спрем влакове, персоналът ще остане и разходите ще се запазят на същото ниво, ще имаме 40 млн. лв. по-малко приходи, каза той. Това означава, че няма да можем или да плащаме заплати, или горива, или инфраструктурните такси към Национална компания „Железопътна инфраструктура”, което ще създаде изключително голямо напрежение и ще увеличи задлъжнялостта на дружеството".

Най-вероятно ще има и социално напрежение, БДЖ ще завърши на загуба и ускорено ще се декапитализира, подчерта Владимир Владимиров.

#банки #дългове #Владимир Владимиров #БДЖ #железопътна инфраструктура

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Анкета

Повлия ли инфлацията на джоба ви?