Кабинетът Близнашки с 6 приоритета

Кабинетът Близнашки с 6 приоритета
A A+ A++ A

Възвръщането на доверието към институциите, което се крепи на прозрачност и морал, е необходимата първа стъпка за преодоляване на тежката ситуация, в която се намира страната ни. Това се посочва в Приоритетите и задачите на Служебното правителство на Република България, съобщиха от правителствената пресслужба.

Основни принципи в работата на служебния кабинет с министър-председател проф. Георги Близнашки ще бъдат утвърждаването на върховенството на закона и взаимодействието с гражданското общество.

В документа се посочва, че само прозрачността и отчетността на институциите ще гарантират доверието на гражданите и на икономическите субекти в страната, както и плавен преход към редовно управление след произвеждането на свободни и честни избори.

Правителството, назначено от държавния глава Росен Плевнелиев, ще даде импулс на неотложните за страната реформи. Ще бъде задълбочен диалогът с европейските партньори във връзка с управлението на оперативните програми в страната в настоящия и в следващия програмен период до 2020 година. България ще работи активно и за изпълнение на съюзническите си ангажименти в НАТО.

Приоритетите и задачите на служебното правителство са очертани в шест направления, като първото от тях е произвеждането на изборите за 43-о Народно събрание. Най-голям дял от приоритетите съставляват икономическите мерки и мерките в областта на върховенството на закона, вътрешния ред, сигурността и отбраната. Посочени са редица приоритети в областите на социалната и здравната закрила, образованието, културата и спорта; европейския диалог и управлението на средствата от Европейския съюз; прозрачното управление и взаимодействие с гражданското общество.

Първо – организиране и произвеждане на изборите за 43-то НС

Активно взаимодействие между държавните институции в партньорство с гражданското общество за свободни и честни избори за осигуряване на прозрачност на административната и логистичната подготовка на изборите, като за целта ще работи изборен борд към Министерския съвет. Планиране и организиране на дейности за предотвратяване на престъпления, свързани с изборния процес. Организиране и провеждане на разяснителна кампания сред българските общности зад граница за условията и реда, по които гражданите могат да участват в изборите. Създаване на условия за гласуване на българските граждани в чужбина. Създаване на оперативен щаб, осъществяващ връзка между задграничните представителства и ЦИК. Създаване на условия на военнослужещите, изпълняващи мисии зад граница и носещи бойни дежурства на територията на страната, да гласуват.

Второ – Икономически мерки

Изготвяне на анализ на изпълнението на бюджета за 2014 г. към 31 юли и на факторите, определящи неизпълнението на приходната част и анализ на необходимостта от допълнителни средства за провеждане на определени разходни политики, в това число за усвояване на европейските фондове. Предприемане на мерки за подобряване на събираемостта на приходите и ограничаване на разходите за неефективни политики.

Извършване на одит на първостепенните разпоредители с бюджетни средства за извършените от тях разходи и поети финансови задължения и ангажименти. Анализ на съответствието им със Закона за бюджета и последващото влияние върху бюджетните параметри, включително върху дефицита на начислена основа.

Продължаване на работата по бюджетната процедура за 2015 г., като се изготви анализ за необходимостта от актуализация на макроикономическата рамка и средносрочната бюджетна прогноза за 2015-2017 г.

Изготвяне на законопроект за актуализация на държавния бюджет за 2014 година.

Стартиране на процедура за присъединяване на България към Единния банков надзорен механизъм на Европейския съюз.

Отправяне на искане от министъра на финансите за провеждане на регулярна оценка на българския финансов сектор от Международния валутен фонд (МВФ) и редовен преглед на българската икономика съгласно ангажимента на страната ни по член IV от договора за МВФ.

Осигуряване на яснота за реалното състояние на сектор енергетика.

Продължаване на работата по реформите в сектор енергетика чрез създаване на Енергиен борд съвместно с ГД "Енергетика" в Европейската комисия, Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие и всички заинтересовани страни, с цел повишаване на прозрачността, конкуренцията и пазарната ефективност.

Подготвяне на промени в Закона за енергетиката с цел създаване на независим, експертен и ефективен енергиен и воден регулатор.

Ускоряване на работата по газовите интерконектори със съседни държави с най-голям потенциал за диверсификация с цел повишаване на енергийната сигурност.

Провеждане на проактивни действия за формиране на общата енергийна политика на Европейския съюз, в това число стартиране на преговори за изграждане на регионален енергиен пазар.

Създаване на междуинституционална работна група с цел ускоряване на реформата във ВиК-сектора като условие за предоставяне на европейско финансиране за програмния период 2014-2020.

Подобряване на работа по всички оперативни програми с цел ефективно управление на средствата в подкрепа на българската икономика, в това число търсене на резерви от бюджета за плащания към бенефициентите по спрените Оперативни програми "Околна среда" и "Регионално развитие".

Предприемане на мерки за подобряване на средата за малки и средни предприятия, включително финализиране на Стратегията за интелигентна специализация и фокус върху гъвкави форми за финансиране при усвояване на европейските програми.

Установяване напредъка на изпълнение на големите инфраструктурни проекти и предприемане на мерки за тяхното своевременно финализиране.

Предприемане на мерки по актуализация на Генералния план за транспорта до 2022 г.

Изготвяне на промени в Закона за електронното управление, в диалог с всички заинтересовани организации от сферата на информационните и комуникационните технологии с цел ускоряване въвеждането на електронното управление.

Подготвяне на годишни планове за развитие на електронното управление в държавната и общинската администрация.

Предприемане на конкретни действия за внедряване на разработените и изготвяне на нови електронни услуги за гражданите и бизнеса.

Трето – Социална и здравна закрила, образование, култура, спорт

Извършване на всички социални плащания в нормативно установените срокове и коректно консултиране и обслужване на гражданите. Смекчаване на проблема с високата безработица чрез активна политика на пазара на труда и надграждане на мерките за заетост на младежите, дългосрочно безработните и хората с увреждания. Упражняване на ефективен контрол по спазване на трудовото и осигурителното законодателство. Продължаване на реформата за деинституционализация и плавно и внимателно извеждане на децата от институциите. Продължаване на консултациите за реформи за реализиране на чл. 12 от Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания и в сферата на младежкото правосъдие. Продължаване на консултациите и преговорите по пенсионната реформа и подготовка на варианти за промени в осигурителното законодателство. Предприемане на мерки за нормализация на функционирането на системите в областта на здравеопазването и спешната помощ. Продължаване на работата по изграждането на единна електронна система в здравеопазването. Усъвършенстване на Националната здравна стратегия за периода 2014-2020 г. Подготовка за стартиране на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" и актуализация на проекта на Стратегия за висшето образование. Осигуряване на качеството и достъпа до образование чрез работа по учебните програми. Подготовка за въвеждане на системата на дуално обучение. Осигуряване на предпоставки за нормално започване на учебната 2014-2015 година. Продължаване на работата по изготвяне на националната стратегия за развитие на българската култура. Осигуряване на предпоставки за нормалното започване на театралния сезон. Извършване на анализ на взаимоотношенията със спортните федерации и клубовете и създаване на условия за подготовка и успешно участие на български спортисти в международния спортен календар. Преглед на процедурите за финансирането за младежките организации по националната програма за младежта за 2014 г.

Четвърто – Върховенство на закона, вътрешна ред, сигурност и отбрана

Последователна политика за въвеждане на върховенството на закона и гражданския контрол в сектор правосъдие, вътрешен ред, сигурност и отбрана и установяване на структурна гаранция за тях чрез извеждане на министъра на правосъдието в роля на вицепремиер, наблюдаващ Министерството на вътрешните работи и Министерството на отбраната.

Активизиране на диалога с Европейската комисия в рамките на Механизма за сътрудничество и оценка, включително и чрез извеждане на министъра на правосъдието в ролята на вицепремиер, наблюдаващ и сектор правосъдие, вътрешен ред, сигурност и отбрана и чрез мерки за засилена подготовка за предстоящия доклад на Европейската комисия (януари-февруари 2015 г.).

Актуализация на Стратегията за съдебна реформа като основа за конкретен план за интегрирани реформи в секторите правосъдие и сигурност в отговор на препоръките по Механизма за сътрудничество и оценка. Осигуряване на ресурс за набелязаните реформи в секторите правосъдие, вътрешен ред, сигурност и отбрана в рамките на новата Оперативна програма "Добро управление". Експертна оценка за необходимостта от структурни, включително конституционни промени в институционалния модел на съдебната система и гаранциите за върховенство на закона. Взаимодействие с местните власти и гражданите във връзка с преодоляване на последствията, възникнали след природни бедствия и аварии.

Осигуряване на прозрачност в действията на ръководството на МВР и регионалните му структури. Активни мерки за превенция по отношение на специфичните за периода рискове за сигурността на страната, включително престъпления против свободното упражняване на избирателни права и честните избори, заплаха от бедствия и засилване на миграционния поток. Подготовка на оценка на системата за отбрана и разработка на национална позиция по пакета от решения за срещата на върха в НАТО на 4-5 септември 2014 г. за максимално гарантиране интересите на България в усложнената среда за сигурност, включително въздушен и морски суверенитет, участие в инициативите за свързани сили, интелигентна отбрана и план на действие за готовност.

Ускорена акредитация на Центъра на компетентност по управление на кризи и възстановяване в НАТО и дефиниране на специализацията ни в тази област в партньорство с бизнеса и академичния сектор. Приемане от Министерския съвет на Национална програма "България в НАТО 2020 и Европейска отбрана 2020" на базата на решенията на Съвета по сигурност и отбрана на Европейски съюз от 2013 г. и срещата на върха на НАТО от 2014 г. за достигане на разходи за отбрана 2% от БВП, а от тях 15-20% за инвестиции в отбранителни способности и иновации при оптимално използване на национални и съюзни ресурси. Работа с Индустриалния форум за подпомагане на българския бизнес и академичен сектор за участие в проекти на НАТО и Европейския съюз в сигурността и отбраната в контекста на Националната програма "България в НАТО 2020 и Европейска отбрана 2020".

Пето – Европейски диалог и управление на средствата от ЕС

Финализиране на диалога и сключване на Партньорското споразумение с Европейската комисия за периода 2014-2020 г. Номиниране на български еврокомисар за новата Европейска комисия. Работа по план за действие за българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г. Действия за възстановяване на спрените плащания от Европейската комисия по Оперативна програма "Околна среда" и Оперативна програма "Регионално развитие". Анализ на риска от загуба на средства от Европейския съюз за 2014 г. и план за действие за тяхното минимизиране. Активен диалог с Европейската комисия по проектите на Оперативни програми за периода 2014-2020 г. с цел съгласуването на окончателните им варианти. Дефиниране на формите и управлението на инструментите за финансов инженеринг към оперативните програми. Стартиране на подготовката на проекти по "Инструмента за свързаност на Европа". Полагане на основите на балансирано подпомагане на отделните отрасли в сектор земеделие в рамките на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз. Стартиране на подготовка на вътрешната нормативна база, регламентираща прилагането на схемите и мерките за подпомагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз в България.

Шесто – Прозрачно управление и взаимодействие с гражданското общество

Редовно информиране на гражданското общество за текущото състояние в държавата. Обществено обсъждане на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление и на изборното законодателство. Задълбочаване на диалога със социалните партньори. Разработване и прилагане на пакет от мерки за прозрачност на основата на плана за действие по Партньорството за открито управление. Обществен дебат и подготовка на законодателни мерки за създаване на силни и независими регулаторни органи.

#служебното правителство #Георги Близнашки #избори #управление

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Вътрешна политика
Последно от Вътрешна политика

Всички новини от Вътрешна политика »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници