РЗС: Червен Кольо и Кънчовците да кажат кой им плаща
Партия „Ред, законност и справедливост“ внесе жалба до Централната избирателна комисия във връзка с публикуване на социологически проучвания, представени в грубо нарушение на Изборния кодекс, съобщиха от партията.
Според РЗС избирателят трябва да знае кой поръчва допитването и сам да си прави изводи дали данните не обслужват някоя партия или лоби. Подобни предавания и публикации създават впечатлението, че социологическите агенции крият възложителите си.
Това е не само формално нарушение на закона, но и опорочаване на изборния процес още от стартирането му. РЗС знаеше, че определени поръчкови социолози ще се изкушат да нарушават правила системно, и затова промени Изборния кодекс. Първите две агенции вече щракнаха в капана. Надяваме се ЦИК безпристрастно и спазвайки Закона да санкционира нарушителите.
В понеделник в редица национални медии бяха представени данни от проучвания на общественото мнение, свързани с изборите на агенция „Медиана“ и „Галъп интернешънъл“.
В телевизионните участия на представителите на тези две социологическите агенции по никакъв начин не става ясно кой е възложителят на проучванията и източниците на финансиране, каквото е изискването на Изборния кодекс.
В броя на в-к „Труд“ от 18 март г. е публикувано социологическо изследване на агенция „Медиана“, придружено от коментар на Кольо Колев. Накрая е публикуван текстът: „Данните са от национално представително изследване, проведено в периода 9-15 март 2013 г. с 1008 души от агенция „Медиана“ по поръчка на в. „Труд“.
Във в-к „Преса“ от същата дата на стр. 19 е публикувана таблица, която представя обществените нагласи. Публикацията завършва с още по-фрагментарно пояснение: „Данните са от изследване на „Галъп“, проведено от 7 до 12 март 2013 г.“. По сходен начин (т.е. без посочване на възложителя и източника на финансирането) тези данни бяха цитирани и от различни интернет сайтове.
Това са преки нарушения на чл.137а от Изборния кодекс. Там изрично е указано, че от деня на указа на президента за насрочване на изборите до изборния ден включително всяко огласяване на такива данни трябва да съдържа информация за възложителя на проучваното, агенцията, която го е извършила, и източниците на финансирането му. Тази информация трябва да се представи пълно и ясно, като в аудио-визуални материали по електронните медии трябва да се излъчи веднъж в началото и веднъж в края на предаването, а в печатен текст да заема не по-малко от 5% от общата площ на материала, на видно място и в обособено поле.
Още по темата:
- » Личните лекари: Хаосът и недъзите за ваксинирането при нас трябва да приключат
- » БСП ще пита Конституционния съд законни ли са трите бюджета за догодина
- » НСО: Изведохме протестиращите от парламента според закона. МВР: Сила не сме използвали