Изследванията показват, че красивата храна може да изглежда по-здравословна

Изследванията показват, че красивата храна може да изглежда по-здравословна
A A+ A++ A

Нова статия изследва дали привлекателната храна може да изглежда по-здравословна за потребителите.

Предстоящото проучване в Journal of Marketing е озаглавено "Здравословна храна: как и кога естетиката залъгва окото" Потребителите виждат почти 7000 реклами на храни и ресторанти годишно, като по-голямата част рекламират бързите храни.

В маркетинговите материали храната е добре оформена, за да изглежда особено красива. Представете си красивата пица, която може да видите на билборд - перфектен кръг с безупречно разпределени пеперони и топено сирене. Рекламодателите явно се стремят да направят храната по-апетитна. Но имат ли красивата естетика други, потенциално проблемни ефекти върху впечатленията ни от храната?

От една страна, красивата естетика е тясно свързана с удоволствието и снизхождението. Разглеждането на красивото изкуство у хората се активира мозъчния център за възнаграждение и наблюдението на красотата. Тази връзка с удоволствието може да направи хубавата храна да изглежда нездравословна, защото хората са склонни да гледат на удоволствието и полезността като взаимно изключващи се. Например, много хора имат общата интуиция, че храната е или вкусна, или здравословна, но не и двете.

От друга страна, специфичен тип естетика, наречена "класическа" , се характеризира с идеалните модели, открити в природата. Например, ключова класическа естетическа характеристика е симетрията, която също е изключително разпространена в природата. Друга видна класическа естетическа черта включва ред и систематични модели, които отново са повсеместни по своята същност.

На свой ред, изглеждайки по-естествена, храната може да изглежда по-здравословна, защото хората са склонни да смятат естествените неща (например органична храна) за по-здравословни от неестествените неща (например силно преработена храна или синтетични химикали). Така че, по силата на отразяването на природата, същата храна може да изглежда по-здравословна, когато е хубава (в сравнение с това, когато е грозна).

В поредица от експерименти изследователят тества дали една и съща храна се възприема като по-здравословна, когато изглежда красива, следвайки класическите естетически принципи (т.е. симетрия, ред и систематични модели) в сравнение с това, когато не. 

Например, в един експеримент участниците оценили тост с авокадо. Всички отчели идентична информация за съставките и цените, но хората били разпределени на случаен принцип да видят или хубав тост от авокадо, или грозен тост от авокадо . Въпреки идентичната информация за храната, едните оценили тоста с авокадо като цяло по-здравословен (например по-здравословен, по-хранителен, по-малко калории) и по-естествен (например по-чист, по-малко обработен), когато видяли красивата версия в сравнение с грозната версия.

В друго проучване, дори когато хората са имали финансови стимули да идентифицират правилно коя от двете храни съдържа по-малко калории, те са по-склонни да обявят целевата храна за вариант с по-ниско съдържание на калории, когато е хубава, отколкото когато е грозна.

#храна #диета

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Любопитно
Последно от Любопитно

Всички новини от Любопитно »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници