28 420 граждани са потърсили помощ от омбудстмана Манолова за година

28 420 граждани са потърсили помощ от омбудстмана Манолова за година
http://bnr.bg/
A A+ A++ A

Отмина една година от момента, в който притеснената „червена“ Мая Манолова влезе за първи път в институцията на омбудсмана. Мисля, че за тази една година успях да докажа на всички и на себе си, че към този цвят можем да прибавим бяло и зелено, за да са спокойни всички, че съм национален омбудсман на България и защитавам еднакво ефективно и активно всички български граждани.

Това каза Мая Манолова на пресконференция по повод една година на поста омбудсман, съобщи БГНЕС.

Националният обществен защитник представи дейността на институцията в цифри, от които става ясно, че 28 420 граждани са потърсили съдействие от омбудсмана. 17 919 са консултираните граждани в приемната на Манолова, като 1 112 от тях са изслушани лично от нея.

„Жалбите и сигналите за този период са 10 501 бр., което е абсолютен рекорд в историята на институцията и е 100% повече от постъпилите жалби за предходния период. 8 784 жалби са приключени, което също е с 60% повече от приключеното за предната година“, допълни омбудсманът.

Манолова беше категорична, че най-голям брой български граждани са се жалвали срещу доставчиците на обществени услуги и монополните дружества.

„Първенци с отрицателен знак са „Топлофикация“, жалбите срещу тях са нараснали с 216% и за този период са 908. С 200% са нараснали и жалбите срещу банките. Сериозен ръст на жалбите има и срещу арбитражните съдилища – 505%“, очерта тъжната статистика Мая Манолова.

По думите й за една година в работата на институцията е въведен стандарт 24 часа в денонощието да се изкарват на повърхността проблемите на гражданите, като се търси решение за всеки казус.

„Ако обичайната фраза за 7 години, която звучеше от тази институция, е ние ви разбираме, ние сме на ваша страна, но нямаме правомощия, от нас не зависи, то фразата, която сега бе наложена в институцията, е от нас зависи, ние решаваме проблемите“, посочи още омбудсманът.

Мая Манолова аргументира тезата си с цифри – 2379 са отправените от омбудсмана препоръки към държавни и общински органи. 9 законопроекта са внесени в Народното събрание, като част от тях са приети от депутатите на първо четене. Изготвени са 5 специални доклада по важни за обществото теми и са организирани 16 дискусии и кръгли маси.

„Проведохме 3 успешни национални кампании, 4 пъти сезирахме Конституционния съд, 2 пъти ВКС и ВАС за противоречива практика, предоставихме 4 становища по образувани конституционни дела и 5 становища до върховните съдилища по проблеми, които се отнасят до българските граждани“,

6 броя са значимите кампании за българските граждани, които омбудсманът открои. Сред тях е „Великден за всеки“ в подкрепа на възрастните хора, надградена с кампанията за отпадане на ДДС върху дарените храни – „Великден – Всеки ден“, което от 1 януари 2017 г. ще стане факт. Другата кампания, която бе цитирана от омбудсмана бе срещу злоупотребите на арбитражните съдилища, реализирана в законопроекта за изключване на потребителските спорове от арбитражите, който бе приет на първо четене от НС. Сред 6-те кампании, върху които Манолова обърна внимание бе и тази за детското правосъдие и закриване на специализираните интернати в спешен порядък, както и тази за гласуването на българските граждани в чужбина.

„Ние сме институцията, която имаше последователно поведение и направи много, за това да бъде дадена възможност на нашите сънародници в чужбина да гласуват на предстоящите президентски избори“, посочи Манолова. Тя бе категорична, че промените, които сега се правят в изборното законодателство са безкрайно закъснели, в „12 и 1“. „Те ще влязат в сила буквално седмица преди вота. Но въпреки това, смятам, че тези промени са за добро, защото ще дадат възможност на повече наши съграждани в чужбина да упражнят конституционното си право на глас“, каза омбудсманът.

Сред активите на институцията, които омбудсманът открои, бе и подписването на Истанбулската конвенция, която начерта конкретни стъпки срещу домашното насилие над жени.

Националният обществен защитник посочи още, че през тази една година е посетила над 50 места в страната, като в 29 от тях е организирала изнесени приемни, за да помогне на място на българските граждани по конкретни техни проблеми и казуси.

„Ясно е, че всичко това не се случва от само себе си и не става лесно. Много често се изисква няколко посещения в една и съща община, отправяне на няколко препоръки към отговорните институции в крайна сметка да се реши даден проблем, но това са случва“, допълни Манолова.

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Общество
Последно от Общество

Всички новини от Общество »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници