С олигарси реформи в Украйна не може да има

С олигарси реформи в Украйна не може да има
Президентът Петро Порошенко. / БГНЕС
A A+ A++ A

Олигарсите са най-големият проблем на Украйна. Ако в страната има една пречка за създаването на функционираща държава, стабилна държава и истинска демократична отговорност, това са магнатите, които контролират страната.

Олигарсите се появяват за първи път в годините след като Украйна придоби независимост от Съветския съюз през 1991 г. Те забогатяват чрез привилегирования си достъп до газовия пазар, отчуждаването на фирми от частни собственици, търговията с държавни предприятия при преференциални условия и приватизирането на същите тези предприятия за жълти стотинки. Изкривените отношения, в които са корените на тяхното богатство, превръщат в жизнено важно за тях запазването на корумпирането на държавните чиновници, нагласена в техен интерес икономика и слабо върховенство на закона.

Олигарсите не могат да живеят и работят в свят, в който регулаторите спазват правилата, прокурорите и съдиите се държат стриктно, демократичните процедури държат лидерите отговорни и пазарната конкуренция работи по предназначение. Призивите за окончателно премахване на тяхното влияние стават все по-забележими и многобройни. Но само някои наблюдатели са предложили работещи планове как да стане това. Помнейки това, ние предлагаме пътната карта как това може да бъде направено. Очаквано ключът към властта на плутократите са техните пари.

Твърденията, че те контролират между 70 и 85% от икономиката вероятно са преувеличени. Но олигарсите са извънредно богати и тяхното благосъстояние им позволява ниво на влияние, неизмеримо по стандартите на повечето демокрации. Парламентът е малко повече от арена за конкуриращи се олигарси. Корумпираното правосъдие им позволява да грабят от държавата и да манипулират безнаказано изборите. Разклонението им в изпълнителната власт се ръководи от президента Петро Порошенко, който самият е олигарх със съмнително минало.

Истинските реформи нямат никакъв шанс, докато магнатите не понесат тежки удари върху тяхното богатство и влияние. За да се случи това, трябва да бъдат предприети следващите четири стъпки. Първо, политическата класа, която управлява Украйна, откакто е станала независима, трябва да падне. Нейните членове поддържат здравия си захват върху страната дори и пред лицето на успешни народни бунтове през 2004 и 2014 г. срещу изборните фалшификации и масираната корупция в държавната власт.

Всяко правителство, произлизащо от тази класа, включително сегашното, би било твърде компрометирано от връзките си с олигарсите, за да преобрази държавата. За подмяната на управляващата класа са необходими действия на народа пред изборните урни. Украинците трябва да изберат парламентарно мнозинство и президент от политическите среди извън посткомунистическите кръгове. Веднъж избрана, тази коалиция трябва да назначи правителство, доминирано от достойни за уважение технократи вместо от обичайните вътрешни за властта хора.

Такова постижение, почти немислимо през по-голямата част от постсъветската история на Украйна, сега става все по-възможно. След бунта Евромайдан през 2014 г. гражданското общество процъфтява и дори постави в парламента нова "еврооптимистична" съставна част. Ако тази тенденция се запази, това може да произведе политическа опозиция, която е едновременно надеждна и независима от досегашните елити.

По ирония на съдбата - и съвсем неволно – нашествието на Путин в Украйна вдъхна допълнително жизненост на тази възможност. Неговата война обедини страната около целта за европеизация и ефективно отстрани най-силно русофилските части на избирателите, които биха могли да се противопоставят на такъв проект. Когато новото правителство на Украйна стане факт, може да започне втората стъпка – подмяна на корумпираните служители в държавната администрация с мотивирани активисти и хора извън властта. Изхвърлянето от правителството на подставените лица на магнатите е от решаващо значение за лишаване на олигарсите от политическата им защита и достъпа им до държавна щедрост.

Съдебната система трябва да е първата цел на тази кампания. Този процес може да отнеме време. 20 000 прокурори и 10 000 съдии не могат да бъдат сменени за един ден. Но тази действителност не бива да служи като поредното извинение за бездействие. Ново правителство може лесно да създаде специална прокуратура и специални съдилища, чийто екип да бъде съставен от уважавани професионалисти и натоварени с разследването на случаи на корупция по високите етажи на властта.

Националното бюро за борба с корупцията, което започна да работи през декември 2015 г., изглежда е добър старт, но е в голяма степен неадекватно в сегашната си форма. То може да разследва и преследва престъпления, но е изправено пред сериозни правни ограничения и недостиг на специалисти. На него също така му липсва мрежа от специални съдилища, където да се разглеждат делата и е затруднено от корупцията в обикновените съдилища. Тази ситуация едва ли е изненадваща, като се има предвид, че сегашните лидери на Украйна пречат на бюрото да си върши работата.

След първите две стъпки, които обезсилват влиянието на олигарсите върху държавата, третата и четвъртата имат за цел да преустановят техните позиции в икономиката. Третата стъпка е да бъдат отстранени субсидиите , от които зависят повечето от олигарсите. Това на първо място изисква приватизиране на държавните предприятия, които магнатите използват, за да се обогатяват. Добро место за стартиране на тази стъпка биха били известните регионални енергийни компании. Тази приватизация трябва да скъса с традицията като бъде справедлива, честна и открита както за вътрешните, така и за външните участници. Това ще отстрани ухажорите на олигарсите в полза на способни нови собственици.

Новото ръководство също така трябва да опрости византийската система на регулиране и облагане с данъци в Украйна. Тази система налива огромни субсидии на олигарсите като ги изолира от пазарната надпревара; по този начин те са хората, които превъзхождат другите при търговията с влияние, необходима за заобикаляне на огромния лабиринт от правила. Дори ако бъдат лишени от съкровените за тях субсидии, приятелският кръг от капиталисти на Украйна все още ще има на разположение огромен арсенал от парични средства и активи, които вече са придобили. За да бъдат техните крила наистина подрязани , правителството трябва да ги принуди да се откажат от значителна част от техните незаконни богатства. Четвъртата и последна стъпка има за цел да направи точно това. Новосъздадените специални прокурори следва да извършват арести по обвинения в корупция на колкото е възможно повече олигарси. След това трябва да им бъде предложена сделка с прокуратурата: Или плащат гигантски, еднократен данък върху активите, които са откраднали, или наказателно преследване за минали престъпления. Такъв подход сработи в Грузия след Революцията на розите от 2003 г. Той може да сработи също и в Украйна.

Основната цел не е олигарсите да бъдат наказани; тя е да бъде използвана реална заплаха от съдебно преследване, за да бъдат принудени да отрежат значителна част от тяхното богатство. Това би орязало тяхната способност да купуват буквално всичко и всеки и по този начин да изчезне тяхната митична способност да блокират реформи. Естествено, обжалвания ще позволят на магнатите да избегнат правосъдие. Но призивите за съдебно преследване на всички олигарси не са реалистични. Да се очаква, че украинските прокурори ще поведат комплексни дела поради корупция срещу цялата олигархична класа е все едно да се приеме за истина съществуването на върховенството на закона. А то не съществува.

Схемата, която предлагаме, би прокарала пътя до съобразени със закона реформи чрез подриване позициите на хората, които препречват този път. С отстраняването на олигарсите процесът по установяване на стабилен демократичен режим и жизнена пазарна икономика най-сетне ще може да започне. Западни държави могат да помогнат. Първо, те може да откажат на украинската развратна политическа класа достъп до милиардите помощи, които й позволяват да остане на власт.

Далеч от подкрепа на реформите, западната помощ подкрепи управниците на страната и ги освобождава от необходимостта да бъде изградена функционираща държава и пазарна икономика. Продължаването на помощта само ще удължи задържането на елита във власт. Помощта, която заобикаля правителството и подкрепя гражданското общество, трябва да продължи. И цялата помощ може да се възобнови, след като истински реформатори дойдат на власт и съставят правителство без олигарси и техните наемници. Второ, Западът приютява двете най-големи офшорни данъчни и пазещи тайни юрисдикции - Обединеното кралство и Съединените щати. Те и тресавище от други данъчни убежища в Западна Европа подслоняват богатствата на олигарси и клептократи от Украйна и другаде.

 Ако стратегията „обжалване-пазарлък“ сработи, украинските прокурори трябва да получат достъп до информация за офшорните холдинги на олигарсите. Западните правоприлагащи органи могат да съдействат на украинските си колеги при изпълнението на тази задача. Но първата стъпка за народа на Украйна е да изхвърли своите политически господари и да ги замени с компетентни аутсайдери и професионални технократи. Без това нито една от другите мерки, които предлагаме, няма да успее. Няма да стане тази година. Но украинците виждат, както никога преди, необходимостта от замяна, а не просто от прегрупиране на техните управници. С правилните лидери, с няколко добри политики и малко помощ от Запада, може да се стигне до край на безкрайното царуване на покварата в Украйна.

.......................
Автори на коментара във „Форийн полиси“ са Нил Ейбрамс, консултант по политическите рискове на инвеститори на новопоявяващите се пазари, и М.Стивън Фиш.

#олигарси #Украйна #Порошенко

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Анализ
Последно от Анализ

Всички новини от Анализ »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници