ЕРП-тата представиха профилите за свободно купуване на ток

ЕРП-тата представиха профилите за свободно купуване на ток
Източник: БГНЕС
A A+ A++ A

Електроразпределителните предприятия (ЧЕЗ, EVN и Енерго-Про ) са готови със стандартизираните товарови профили. Различните предложения вече са внесени в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР; крайният срок бе 31.01), която трябва да се произнесе до месец. Ако регулаторът издаде някакви допълнителни указания, дружествата трябва да ги отразят и да обявят датата, от която ще започнат прилагането на профилите.

Стандартизираните товарови профили са таблици коефициенти, които показват какво е разпределението на потреблението за абонатите, които нямат електромери с почасов отчет. Те дават възможност на малките компании и битовите потребители да излязат на свободния пазар на електроенергия и са едно от основните изисквания за отварянето на електроенергийния пазар, защото на тяхна база търговците на електроенергия ще могат да отправят оферти към потребителите.

Профилите са за една календарна година и трябва да бъдат депозирани пред Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Регулаторът има срок от един месец, за да се произнесе по предложенията.

От ЧЕЗ са изготвили общо седем стандартизирани товарови профила, за стопански и за битови потребители. От дружеството уточняват, че при разработването на профилите е използван статичен метод, който е изграден на базата на широк набор от реално измерени данни за представителна извадка от група потребители в 450 точки на доставка на територията на Западна България. Подобен е моделът, използван в Германия, Чехия, Словакия и други европейски държави, допълват от дружеството.

Разработените варианти от EVN са общо девет.  Те са съобразени за клиенти, чиито електромери към момента не позволяват почасово измерване на електроенергията. Профилите са: три за битови потребители, пет за стопански клиенти и един за улично осветление. При предложенията за битовите клиенти основен фактор е начинът на отопление, тъй като той играе основна роля при потреблението на ток.

Трите профила за домакинствата са както следва: общ профил, вариант за клиенти, които се отопляват на ток, и пакет за потребители с парно, отопляващи се на газ или на дърва и въглища. При стопанските потребители основно значение има дали използват повече нощна или дневна електроенергия.

На същия принцип са разработени и предложенията на Енерго-Про. Стандартизираните профили, разработени от компанията са седем (7) – 2 за битови клиенти, 4 за стопански потребители и 1 за улично осветление.

Дружеството предлага разработката на два варианта за домакинствата. Критерият, на който залагат е е броят на жителите в населените места – под и над 30 000 души. Причината, Енерго-Про да заложи на този вариант е свързана с особеностите на самата мрежа на компанията, която е много по-различна от тази на другите две енергийни дружества.  

Стандартизираните товарови профили са съобразени със спецификата на потребление в различните типове населени места - например в по-големите населени места клиентите използват за отопление предимно електрическа енергия, докато в по-малките селища преобладава използването на твърди горива, уточниха от компанията. Делът на консумацията в нощните часове също е съществен фактор, който е взет под внимание при разработването на профилите.

И трите дружества предвиждат и товарови профили за уличното осветление.

#ЕРП

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Енергетика
Последно от Енергетика

Всички новини от Енергетика »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници