Edelman Trust Barometer: Неравенството в доходите отваря бездна в доверието към институциите

Edelman Trust Barometer: Неравенството в доходите отваря бездна в доверието към институциите
A A+ A++ A

Правителствата остават институцията с най-ниско доверие, показва Edelman Trust Barometer 2016. Проучването на Барометъра показва този резултат вече пета поредна година, въпреки ръста от 1 пункт до 42% в глобален мащаб през 2015-та.

На глобално ниво семейният бизнес остава с най-голямо доверие - 66%, последван от публичния - 52% и бизнеса с държавно участие - 46%.

Компаниите, чието централно управление се намира в развитите държави все още се радват на по-високо ниво на доверие спрямо тези, които са базирани в развиващите се пазари. Канада, Швеция и Швейцария бележат най-високо ниво на доверие, последвани от Германия - 64%.

По данните на Барометъра медиите претърпяват впечатляващ обрат, тъй като доверието в тях се увеличава в 20 от 28 държави на изследването. Най-силни позиции медийният сектор печели в САЩ - 16 пункта, Канада - 14 пункта, Великобритания -14 пункта и Хонконг - 12 пункта.

За пета поредна година, онлайн търсачките (63%) и традиционните медии (58%) остават двата най-достоверни източника на обща информация и новини. Доверието в онлайн медиите скача с 8 пункта до 53% и сега е третият най-достоверен източник, последван от собствените медии, като блогове, уебсайтове, имейл, които бележат ръст от 3 пункта до 46% и социалните медии (44%).

Проучването разкрива най-голямата до сега разлика в доверието  - цели 12 пункта, между информираните публики и масовите потребители разкрива проучването. Докато нивото на доверие сред информираното население е по-високо от всякога за последните 16 години, доверието на масовите потребители е с 50% по-ниско в повече от 60% от страните, участвали в проучването, като разликите спрямо Голямата рецесия са минимални.

Разликата в доверието се е увеличила двойно в повече от половината изследвани държави. Най-големи различия са отчетени в САЩ  - 20 пункта, последвани от Великобритания - 17, Франция  - 16 и Индия - също 16.

 „Именно в този момент можем да видим неравенствата в доверието по света. Това води до потенциални последици, като възхода на популистки настроени политици, блокиране на иновациите и раждането на протекционизма и традиционализма“, смята Ричард Еделман, президент и главен изпълнителен директор на Edelman.

Бездната в нивата на доверие се дължи на неравенството на населението по отношение на доходите, сочи Барометърът. В близо две трети от страните разликата в доверието между хората с високи и тези с ниски доходи е двуцифрена, като най-видима тя е в САЩ - 31 пункта, във Франция – 29 и Бразилия – 26. Сред масовите потребители наблюдаваме по-ниски очаквания за бъдещето. В повече от две трети от изследваните страни по-малко от половината респонденти вярват, че тяхното положение ще се подобри след 5 години.

Барометърът разкрива, че участниците в изследването все повече разчитат на „човека като тях“, който заедно с редовия служител, печели много повече доверие в сравнение с главния изпълнителен директор на компания или представител на правителството. В социалните мрежи и сайтове за споделяне на съдържание, запитаните вярват много повече на семейство и приятели  -78%, отколкото на изпълнителен директор на фирма - 49%.

Въпреки общия скептицизъм към бизнеса, той носи най-висок потенциал за намаляване на бездната в доверието. 61% от респондентите гледат на бизнеса като институцията, която най-бързо може да отговори на темпото на промените в сравнение с правителството, което печели доверието на 41% от запитаните, и неправителствените организации – 55%.  Бизнесът се радва на много по-високо ниво на доверие в сравнение с правителството в 21 от 28 страни от проучването, с големи разлики в държави, като Южна Африка  - 44 пункта, Мексико - 44 пункта и САЩ - 12 пункта. 80% от анкетираните  вярват, че бизнесът може да увеличи печалбата си, като същевременно подобрява икономическите и социални условия в общностите, в които оперира.

На глобално ниво бизнесът се радва на най-висок ръст на доверие - от 5 пункта до 53%, в сравнение с правителството, неправителствения сектор и медиите и продължава да сближава разликата с неправителствения сектор като най-надежден - 55%. Тази тенденция е подпомогната от възстановяването на доверието в сектора на финансовите услуги - 51%, който се радва на 8 пункта увеличение за последните пет години.

За 16-та поредна година технологичната индустрия печели най-високо ниво на доверие  - 74%.

"Бизнесът представлява голяма част от решението, защото той не е политически обвързан, оперира бързо и държи отчет за напредъка си“, сподели Катрин Байзер, глобален председател на Edelman Corporate practice. „Сега е моментът да ръководим от върха с подкрепата на служители и клиенти. Бизнес лидерите вече не могат да преследват краткосрочни цели. Новият образ на лидера трябва да взема решения, като адресира всички актуални въпроси, и с грижа за успеха на обществото. Всички заинтересовани лица очакват от бизнес ръководителите да бъдат фокусирани не само върху финансовите резултати, но също и върху ключови проблеми като образованието, здравеопазването и околната среда.“

#проучване

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Общество
Последно от Общество

Всички новини от Общество »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници