Търговските марки – част от формулата за успешен бизнес

Търговските марки – част от формулата за успешен бизнес
Източник: pixabay.com
A A+ A++ A

Човек първо работи за името си, а след това името работи за него. Поне така гласи старата максима. Това правило важи в пълна сила и за бизнеса.

Създаването на ново производство или прохождането на нова компания не са никак лесна задача – намиране на идея, проучване на пазара, създаване на бизнес план, инвестиция на средства – лични или чрез кредитиране, покриване на нормативни изисквания за дейността, формиране на екип, сключване на множество договори с трети лица и т.н.

Ако начинанието пожъне успех, той не е случаен, а с цената на поетия риск, предприемачески умения, визия и много труд. Във формулата на успеха не бива да пропускаме един много важен елемент, който понякога се подценява – значението на търговската марка.

Какво е търговската марка?

Търговската марка е отличителен белег на стока или услуга, която предлага един търговец, с която последният е известен и се отличава от останалите конкуренти в бранша. Марката може да съдържа букви, цифри, рисунки, фигури, цветове, комбинация от тях, а дори и звукови знаци. Целта е да бъде уникална и разпознаваема.

Лесен пример, за да визуализираме една марка, е да си представим логото на производителя на спортни стоки Nike – изписване на името му „Nike“ с точно определен шрифт, плюс хоризонтално разположена отдолу „запетайка”.

Защо е важно да регистрирате своята търговска марка?

Регистрацията на търговска марка предоставя на притежателя й защита срещу нелоялна конкуренция и стоки менте, които умишлено са произведени външно да приличат на оригинала и по този начин въвеждат в заблуждение потребителите, че купуват тъкмо оригиналния продукт.

Да вземем следния пример – производител на сладкарски изделия пуска на пазара вафла, която е кръстил „Шоко Тайм”. Вафлата се продава в синя непрозрачна опаковка с изписване на името с бели букви със специфичен шрифт. Производителят дава най-доброто от себе си. Купил е добра рецепта, използва качествени продукти, прави реклама, продукцията е винаги прясна и т.н.

Заради качествата на продукта и оригиналната реклама вафлата се харесва от потребителите и бързо се налага на пазара. В този момент друг производител решава да „яхне“ наготово успеха на „Шоко Тайм”, без да носи никакъв риск и без да е направил инвестицията на първия производител. Недобросъвестният конкурент заимства визията на „Шоко Тайм” с разликата, че я предлага в синя полупрозрачна опаковка, но запазва изписването на името и специфичния шрифт. Качеството на вафлата обаче е значително по-ниско и съответно се предлага на по-добра цена.

След като опитват вафлата с по-лошо качество, не знаейки, че това не е оригиналната „Шоко Тайм”, потребителите се разочароват и губят доверието си в продукта. За първия производител следва спад в продажбите и невъзможност да покрие разходите за инвестицията. Необходима е навременна негова реакция, а ключов момент е наличието на регистрирана търговска марка с името на продукта.

За да избегне подобна нелоялна конкуренция, търговецът има възможност да регистрира търговската марка „вафла в синя непрозрачна опаковка с изписване на името ѝ с бели букви „Шоко Тайм”) с шрифт „Impact“, преди да започне да изразходва средства за закупуване на рецепта, производство, реклама и т.н. Така, когато продуктът бъде пуснат на пазара, той ще е спокоен, защото търговката марка ще му даде защита срещу всеки, който реши да произвежда вафла или друг сладкарски продукт с марка „Шоко Тайм”.

Регистрираната търговска марка дава право на притежателя й да забрани на всички трети лица да се ползват от нея. Регистрацията дава защита и при опити да се заимства отличителна част от името или визията на марката или при използване на сходно изображение с цел заблуда на потребителите. Ако недобросъвестният конкурент не се съобрази с тези ограничения, собственикът на марката може да потърси защита по принудителен ред.

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Образование
Последно от Образование

Всички новини от Образование »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници