"Баба Меца" тръгва в България
Най-мощният парен локомотив в Европа тръгва в България. БДЖ възстановява огромната машина, която носи името "Баба Меца". Оказва се, че притежаваме най-големия брой парни машини в движение в цяла Източна Европа.
През 1947 г. започва производството на парни локомотиви у нас в завода "Георги Димитров" в София. Първият е носил името "Димитровец". Произведени са още няколко. Две години по-късно обаче производството е спряно. Причината е в липсата на опит и технологии.
Историята продължава с внос на парни локомотиви и активното им използване. И така до 1980-та, когато експлоатацията им е прекратена. След това парната тяга се използва единствено за атракция.
В света има само две машини"Баба Меца", а в България е единствената запазена. Доставена е у нас през далечната 1931 г.
Зареден с въглища и вода, локомотивът тежи 149 тона. Тегли се от 6 сцепни колела и едно отпред и две отзад-опорни.
"С такава колоосна формула в света няма такъв друг локомотив!", обяснява Ангел Алексиев, машинист-инструктор в Локомотивно депо-София.
Машината е кръстосвала жп линиите у нас до 1968 г., когато е угасена. В депо-София на машината за две години като огняр е работил поетът Никола Вапцаров. Възстановяването на ценния експонат започва през април, а работата е изключително тежка.
По-голямата част от историята на парните влакове у нас е нарязана за скрап. Остатъците от нея са оставени на произвола на съдбата.
Още по темата:
- » След повече от 20 години: България ще има нови влакове
- » Кои са зоните с висок риск от земетресения у нас?
- » Българин покори световните и регионални първенства по алпийски сноуборд