Източното постоянство среща Запада – Lenovo на прага на мащабната промяна

Източното постоянство среща Запада – Lenovo на прага на мащабната промяна
A A+ A++ A

В Китай човек се учи на търпение. Достатъчно е да попадне в едно от честите задръствания на Пекин, за да остане насаме със себе си и да разбере, че времето е относително понятие, а точността зависи само от обстоятелствата и благосклонността на съдбата. През неизменния смог на китайската столица прозират силуетите на жилищни сгради,  модерни небостъргачи, улиците са поддържани и по-чисти от всичко, което може да се види на много места в България, а зеленината е навсякъде – внимателно поддържана и често поливана, за да устои на сухото и горещо време през пролетта и лятото.

Източната страна се променя по-бързо, отколкото си представяме от нашата отдалечена на хиляди километри позиция. В 20-милионния град има над 5 милиона автомобила, а вездесъщите велосипеди са отстъпили място на скутери. Автопаркът също изглежда модерен и в него преобладават по-големи модели на известни производители на автомобили, които са специално разработени за изискванията на увеличаващата се местна средна класа. С подобаващо темпо се променя и Lenovo. Едва преди 10 години компанията, която беше почти неизвестна на Запад, изненадващо придоби компютърния бизнес на IBM и никой не вярваше, че местен играч ще може успешно да управлява такъв огромен международен бизнес и да го направи печеливш.

В Китай бяхме за първото издание на Lenovo Tech World – технологично изложение по повод на годишнината от сделката на Lenovo с IBM, което ни позволи да надникнем към плановете за бъдещето на китайската компания, която вече е на първа позиция при продажбите на компютри, а покупката на Motorola Mobility и на подразделението за х86 сървъри на IBM през последните месеци й позволи да заеме третото място при смартфоните и сървърите. Подобно е и представянето при таблетите, при които компанията също се намира на трета позиция и гони Samsung и Apple. Целта е ясна – първото място. Заедно с това Lenovo се трансформира, за да посрещне новите реалности в бизнеса, не спира с иновациите и следи отблизо обещаващи тенденции като интернета на вещите.

Успехите в ЕМЕА
Миналия месец бизнесът на Lenovo в ЕМЕА (Европа, Близък изток и Африка) премина през няколко рокади на ръководни постове и вече има нов шеф. Това е унгарецът Ерик Кадор, който заема поста донякъде запознат с начина на функциониране на компанията, тъй като преди това месеци работи с нея като външен консултант. Регионът ЕМЕА е част от петте географски зони, в които оперира Lenovo, и на свой ред е разделен на 5 части. Резултатите тук говорят красноречиво за доброто представяне – на годишна база приходите са се увеличили с над 34% до повече от 12 милиарда долара при 30,8 милиона доставени устройства, 43% от които не са компютри. Ако погледнем представянето на отделните продуктови групи, отново виждаме как компанията успява да задмине многократно средните нива за индустрията. За миналата година доставките на компютри в ЕМЕА са се увеличили с 35% до 17,6%, а през последното й тримесечие ръстът е със 17% до 4 милиона броя. Това е отредило на Lenovo 1 място по продажби в 17 страни от региона и като цяло 2-ро място при компютрите с пазарен дял от 20,5%.

По-сериозни резултати отбелязват таблетите и смартфоните на Lenovo. За миналата година в ЕМЕА са били доставени 6,7 милиона броя, което е с 95% повече на годишна база, а само през последното тримесечие се отчита ръст от 59% до 1,4 милиона броя. Така с дял от 11,7% компанията е на второ място на пазара на таблети с Android, а ако се разгледат всички устройства, е на трето, с дял от 9,3%. В 23 страни от ЕМЕА компанията е на трето място по продажби на таблети. При смартфоните цифрите са подобни, но увеличението е многократно, тъй като компанията започна да разширява обхвата на предлагане на устройствата през втората половина на миналата година. Все пак за 2014 г. в региона са били доставени 6,5 милиона телефона, което е с 284% повече на годишна база. През последното тримесечие доставките са били 1,5 милиона броя или със 144% повече на годишна база. Телефоните на китайците са налични в над 50 страни от региона, а в страни като Русия, Украйна, ОАЕ, Саудитска Арабия и Чехия има сериозно пазарно присъствие с дял съответно 5,1% (5 място), 11,3% (3 място), 13,7% (3 място), 6,3% (4 място) и 8,5% (4 място).

Целите на Lenovo за развитие в ЕМЕА през настоящата година са не по-малко амбициозни. Според Ерик Кадор компанията се стреми да се изкачи на първо място при компютрите с пазарен дял около 25%, да увеличи дяла си при таблетите от 10 до 15% и да постигне сериозен ръст при смартфоните, като достави 15 милиона броя, което ще е повече от два пъти повече в сравнение с миналата година. Като цяло всичко това изглежда изпълнимо, особено ако спрем поглед към миналите резултати. Само за 4 години Lenovo успява да увеличи доставките на устройства в региона 4 пъти и да удвои приходите си, което постига на фона на свиващия се компютърен пазар. За броени месеци успя да се изкачи на 8-о място по отношение на продажбите на смартфони в ЕМЕА с 2,5% пазарен дял и годишен ръст от 284%, но както вече споменахме, тепърва предстои компанията да отчита ръст в продажбите в мобилния сектор и да печели от интегрирането на Motorola.

Мобилна експанзия
При смартфоните нещата изглежда се развиват повече от добре. В началото на годината Lenovo успя отново да пусне телефоните на Motorola в Китай, а на събитието Tech World обяви старта в страната на услугата Moto Maker, която позволява на потребителите да персонализират телефоните си Moto X и да ги получат в рамките на седмица. Става дума за избор на цветове за предния и задния панел, както и за страничната метална рамка, а освен това може да се подбере различен материал за задния панел (кожа, пластмаса и дори дърво) и да се избере послание за гравиране. За жалост тази услуга няма да се появи скоро в България – засега тя е запазена само за телефоните на Motorola, и то само на избрани пазари.

Както знаем, телефоните на Motorola се продават само в определени страни, главно от Западна Европа, а в останалите пазари компанията залага на смартфоните със собствената марка. На въпрос към Винсент Фокено, който е вицперезидент в компанията по продуктите и каналите за продажба в ЕМЕА (Европа, Близкия изток и Африка), дали подобна услуга може да бъде добавена към телефоните на Lenovo, той отговори, че не е изключено да бъде разгледана подобна възможност. Подобна услуга обаче е достатъчно комплексна и изисква сериозна логистика, така че не сме оптимистично настроени, че в един момент ще достигне и до България.

Работата по портфолиото на Motorola продължава и през лятото би трябвало да видим първите нови продукти след придобиването. Изпълнителният директор Янг Юанкин потвърди, че в процес на разработка има много интересни устройства, които със сигурност ще зарадват феновете на Motorola. През лятото компанията ще представи част от тях, включително нови смартфони и умни часовници. Все пак засега българските фенове ще трябва да се задоволят със смартфоните на Lenovo, макар че според Лиу Джун, който по време на събитието все още беше шеф на мобилното подразделение на компанията (скоро след това беше освободен), при наличие на достатъчно търсене на даден пазар на него могат да бъдат представени и двата бранда (например Индия и Китай).

В момента Lenovo се опитва да разшири бизнеса на Motorola и има смисъл във фокусирането в няколко ключови пазара в силна разпознаваемост на бранда преди експанзията в други страни. Според Колин Джайлс, който ръководи продажбите на Motorola, компанията ще продължи да използва основно Android, така че засега трябва да се разделим с надеждите за връщане към Windows Phone. За него стратегията, залагаща на използването на почти чиста версия на Android, е една от отличителните черти на новата Motorola. Това води не само до подобрено потребителско преживяване, но и до по-бързото обновяване на операционната система, което се надяваме да бъде възприето и в телефоните на Lenovo.

Междувременно интеграцията на двете компании продължава и се търсят начини, по които могат да бъдат споделени технологии, разходи за разработка и т.н. Иначе продажбите на Motorola продължават да растат и Lenovo се надява дейността й да стане печеливша в рамките на 4 до 6 тримесечия. През последното тримесечие компанията е доставила 7,8 милиона смартфона в глобален мащаб и е генерирала 1,8 милиарда долара приходи. За сравнение общите доставки на Lenovo за периода са били 18,7 милиона броя, което показва, че значимостта на продуктите на Motorola ще продължи да расте. Като цяло с бързи темпове растат и продажби на смартфони и в момента те са по-големи дори от тези на компютърното подразделение на компанията.

Ефективно производство
Като част от посещението ни в Китай получихме шанс да посетим и един от заводите на компанията, който е специализиран в производството на телефони и таблети. Намира се в град Ухан, чиято централна локация в Китай и стратегическо местоположение на река Янгдзъ са му отредили ролята на важен производствен и логистичен център. Освен това с население над 10 милиона и изобилие от университети, осигурява и достатъчно работна ръка за многобройните предприятия. От Пекин до него пътувахме с един от високоскоростните китайски влакове, който се движеше с максимална скорост около 300 км/ч и взе разстоянието от 1230 км за малко над 5 часа.

Тук е мястото да споменем, че Lenovo е един от малкото от големите производители, които все още произвеждат голяма част от продуктите си в собствени заводи и не са заложили на подизпълнители като Quanta и Foxconn. Иначе последните също имат завод в Ухан, но от Lenovo изтъкнаха, че компанията се отнася много по-добре със служителите си от конкурентите. Разбира се, подобен контрол на производството позволява на компанията да реагира много по-бързо на пазара, а това е особено важно днес. Подобно е и положението по отношение на веригата за доставки на компоненти – Lenovo изисква от доставчиците си да имат специален екип за връзка с нея, който да е достъпен по всяко време.

По разбираеми причини не беше възможно да снимаме в производствените помещения, където се сглобяваха и тестваха телефони на компанията, но успяхме да добием представа за вниманието, с което се подхожда към тази задача (това се вижда и на осигурените от Lenovo кадри). Както подхожда на такова високотехнологично производство, обиколката включваше обличането на специални предпазни дрехи, шапки и чехли и движение в специален коридор, отделен със стъкло от работните помещения. Това е мястото, което през следващите седмици ще поеме допълнителни производствени линии, предназначени за продуктите на Motorola и за нуждите на услугата Moto Maker. Заради високата автоматизация всяка линия се обслужва от около 30 служители, а като цяло всяка от двете смени в завода наброява около 2000-3000 души.

Залите за тестове се оказаха с по-свободен режим на достъп и успяхме да разгледаме инсталациите за тестване на най-различни параметри на устройствата. Бърза промяна на температурата между -40 и +65 градуса, вибрации, падане, попадане на прах, сила на натиск за бутоните, издръжливост на microUSB порта и жака за слушалки, надраскване, топлоотделяне, електромагнитни излъчвания, работа на антената, качество на покритието на корпуса, издръжливост на батерията на натиск – всеки телефон и таблет на компанията преминава през тези и още много тестове, преди да получи одобрение за масово производство и да достигне до потребителите.

Нов бранд, нов късмет
На събитието в Пекин се състоя и официалната премиера на новия бранд на Lenovo, който показва желанието на компанията да бъде модерна. За настроението на присъстващите се грижеха няколко диджеи с актуален репертоар от клубна музика, а на сцената заедно с изпълнителния директор на компанията Янг Юанкинг се качиха китайска филмова звезда и прекратила кариерата си звезда от NBA. Затова не е изненадващо, че новото лого и корпоративна идентичност са по-цветни и подходящи за употреба в интернет – един от основните канали, по които компанията ще се стреми да достигне до своите потенциални потребители. Това е промяна, за която отговарящият за маркетинга на Lenovo Дейвид Роман заяви, че искал да направи от години.

Според него това отразява променената ситуация и начина, по-който потребителите движат пазара, като купуват устройства, които след това използват и в работата си. Това на свой ред влияе и на избора на марка от компаниите при обновяването на компютрите им. Фактор при продажбите на устройства вече е и интернет, а възходът на социалните мрежи е показал на Lenovo, че трябва да промени стратегията си, за да остане релевантна и да разшири бизнеса си. “Потребителите имат нужда от по-интересни и иновативни устройства” заяви изпълнителният директор на Lenovo. Според него те трябва да са по-способни, модерни и трябва да имат своя идентичност. В резултат на това компанията ще обърне и много по-голямо внимание на възможностите за онлайн търговия и ще развие електронните си канали за продажби.

Промяната в начина на мислене на Lenovo започна да личи с ангажирането на холивудската звезда Аштън Къчър, който успешно инвестира в различни технологични компании. Компанията стана спонсор на NFL и вече е повече от всякога фокусирана върху обикновените потребители – нещо, което трябваше да се промени след покупката на линията бизнес лаптопи ThinkPad от IBM. Затова не е изненадващо, че основното послание на Lenovo Tech World беше свързано със способността на компанията да създава иновации. Вече писахме за показаните прототипи на умен часовник с два екрана, смартфон с лазерен проектор и технология за разпознаване на жестове и дори умни обувки, които са част от стратегията за навлизане в сектора на интернета на вещите. “Ние не следваме никого, а водим индустрията”, заяви Аймар де Ленкесен, който вече ръководи бизнеса на Lenovo в Северна Америка, след като заемаше подобна позиция в ЕМЕА. “Заслужихме мястото си сред лидерите в индустрията”, допълва той.

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Технологии
Последно от Технологии

Всички новини от Технологии »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници