Безконтактните плащания настъпват бавно, но сигурно и MasterCard ги подкрепя

Безконтактните плащания настъпват бавно, но сигурно и MasterCard ги подкрепя
A A+ A++ A

Поредната голяма подкрепа за безконтактните разплащания с използването на мобилен телефон дойде на 1 март, когато Samsung обяви Galaxy S6 и интегрираната в устройството услуга Samsung Pay. В началото тя ще е  достъпна в Щатите и Южна Корея, а по-късно през годината би трябвало да достигне и до избрани страни в Европа. Както сигурно се досещате, едва ли скоро ще я видим и в България. Все пак в страната ни безконтактните разплащания с карти се увеличават, което е добра новина за бъдещото по-масово разпространение. Преди дни например стана ясно, че до края на този месец MasterCard ще снабди 20% от таксиметровата компания „Йелоу 333” АД с мобилни POS терминали, които ще осигурят възможност за безконтактни плащания. Самата процедура е бърза, тъй като за суми под 25 лева не се изисква въвеждането на ПИН, а парите директно се прехвърлят в картата MasterCard Business на шофьора и са веднага на негово разположение.

Според Крис Кангас, който отговаря за NFC разплащанията на MasterCard в Европа, с когото се срещнахме на мобилния конгрес в Барселона, подкрепата на Samsung Pay и преди това на Apple Pay показва, че за концепцията на компанията за токенизация има място на пазара. При нея устройствата са снабдени с токени, които отговарят на номера на съответната кредитна карта. При разплащане системата проверява дали използваният токен принадлежи на конкретното устройство и в случай на разминаване трансакцията се блокира. В случай на изгубване на устройството или на картата MasterCard прекъсва връзката между токените и картата, което гарантира сигурността на потребителските средства.

Кангас смята, че опитите на мобилните оператори в Европа с мобилни портфейли през последните години (над 70 проекта) са поставили основата за навлизането на новото поколение на безконтактните разплащания. Те обаче досега се опитваха да контролират целия процес, тъй като осигуряваха достъп до необходимия защитен елемент в SIM картите, което забави разпространението на мобилните плащания и доведе до разработката на технологията HCE или Host Card Emulation, която вече се поддържа от Android и BlackBerry. Тя вече се поддържа от MasterCard и Visa и обещава значително да ускори навлизането на новия начин за разплащане.

При HCE не е нужно телефонът да има защитен елемент, тъй като данните се пазят в операционната система. Това е по-малко сигурен начин, но тук отново се намесват токените, които отговарят на номера на дадената кредитна карта и са свързани с конкретното устройство. В крайна сметка банките, които желаят да предоставят услуга за мобилни разплащания с HCE, могат да използват спецификацията на MasterCard, която беше пусната още през миналия август, и създадат мобилен портфейл за клиентите си. След това приложението минава през сертифициране в компанията и после е готово за разпространение чрез Play Store. Така на банката не се налага да има специално търговско споразумение с производители на телефони или мобилни оператори. След това потребителите могат да плащат на всички места с терминали, които приемат безконтактни плащания.

В определени пазари решенията със SIM базирани портфейли работят добре и банките си сътрудничат с операторите, но на други пазари банките искат по-голяма самостоятелност, като създават собствени електронни портфейли с облачни решения. По отношение на втория подход Испания се оказва една от най-активните страни – първият подобен проект там стартира миналата година между MasterCard и Banco Sabadell. Като цяло компанията има подобни проекти в 15 страни в цял свят. При безконтактните плащания с карти сред страните с най-голямо разпространение са Полша и Чешката република, където съответно над 30% и над 50% от всички трансакции с карти на MasterCard са безконтактни. Друга страна с голям дял на безконтактни плащания – над 70%, е Австралия.

Интересно е, че в Полша и Чешката република масовото навлизане на безконтактните плащания е станало изключително бързо. На въпрос какво е довело до това, Крис Кангас споделя, че налице са били няколко фактора. Картите са се предлагали едновременно от 3–4 банки, а освен това голям брой големи и добре познати търговци са въвели поддръжка за картите в обектите си. Те дори променили начина на обслужване, което допаднало на клиентите – вместо картата да се вземе от касиера и след това да се доближи до терминала, търговците обърнали терминалите към клиентите и ги оставили да имат пълен контрол над плащането. До 2020 година MasterCard иска всички търговци в Европа, които приемат картите на компанията, да поддържат и безконтактни разплащания. Така и потребителите ще са сигурни, че ще могат да платят с докосване на картата или телефона си.

Крис Кангас отчита, че начинът за плащане с докосване става де факто норма за извършване на такива операции, вместо картата да се поставя в терминала и да се въвежда ПИН. Не е далеч времето, когато вторият начин ще ни се струва неестествен и остарял. Младежите са много по-склонни да плащат безконтактно, тъй като са свикнали с технологиите и ги приемат като част от живота си. Това е добре дошло и за търговците, тъй като по този начин могат да обслужат по-голям брой клиенти и съответно да увеличат оборота и печалбата си. Бързината е важна и за безконтактните плащания в транспортните системи – например в Лондон, където през метрото всекидневно преминават огромни пътникопотоци.

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Технологии
Последно от Технологии

Всички новини от Технологии »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници