Не речи, а нови програми в образованието
Министърът на образованието проф. Тодор Танев коментира, че вместо да се чудим какво знаят и не знаят младите, да потърсим съгласие за нови учебни програми. Според него са важни не толкова правилните отговори за датите в тестовете, а отговорите на тежките въпроси, произтичащи от злокобните примери на историята.
Нашите поколения са все повече в дълг на новите млади. Не е достатъчно да се познава средновековната история, за да се гради самочувствие. Не е достатъчно да се четат само светлите страници, за да имаме самоуважение. Трябва да се вгледаме в цялата картина, за да можем да я разбираме.
Белите петна в паметта са прелюдия към всякакви отклонения. Добре знаем колко важни теми липсват в учебните програми. Откъде днешните млади могат да проумеят с какво тоталитарната държава съсипва живота на всеки човек и на цялото общество? Откъде да разберат какво е и какво причинява Народният съд? Как да се замислят за безумието на геноцид от мащаба на Холокоста? Как да си обяснят, че личност като екзарх Стефан, който с целия Свети Синод се стреми да накара властите да прекратят преследването на евреите, след това е свален от поста си и интерниран до края на живота си?
Церемониите и ритуалите са важни. Речите също. Но за ценностите, паметта и мъдростта да можем да живеем занапред в съгласие е нужно да не отвръщаме очи от сложните исторически страници, а да ги четем, проумяваме и помним. Не толкова правилните отговори за датите в тестовете, а отговорите на тежките въпроси, произтичащи от злокобните примери на историята.
Има над какво да помислим и с отговорност пред новите поколения да потърсим съгласие за промяна на учебните програми. Няма смисъл да се удивляваме какво не знаят и не разбират, ако не сме намерили сили и начин да им го разкажем.
Позицията на проф. Тодор Танев е публикувана на страницата му във Фейсбук.
Още по темата:
- » Борисов за бартера с васкините: Ситуацията беше такава и трябваше да се реагира бързо
- » Повикаха и Танев за дарените ваксини
- » Дойче Веле: Толкова ли са слаби българските ученици?