Без майтап: затъпяваме
Като българи се представяме все по-зле на международните математически състезания. Изводът от тези резултати е само един: затъпяваме.
Обучението по математика е в криза, алармира в социалните мрежи Кирил Банков, професор по педагогика на обучението по математика във Факултета по математика и информатика на Софийския университет „Св. Кл. Охридски“.
Математикът дава примери със статистика на Европейската комисия, от която се вижда, че в математическата част на изследването PISA-2009 България и Румъния са се представили най-слабо и техните резултати са съществено по-ниски от тези на другите държави. Друга графика разкрива, че процентът на изоставащите ученици от така наречената „слаба група“ (България, Румъния и Турция) е съществено по-голям от тези в другите държави.
Преподавам на студенти, които се обучават за учители по математика и информатика. През последните 20-тина години участвам и ръководя национални и международни проекти, свързани с обучението по математика и с подготовката на учители по този предмет. Многократно съм бил национален и международен консултант по сходни въпроси. От 2012 съм вицепрезидент на Световната федерация за математически състезания. През учебната 2013/14 година бях Председател на Европейската матура, сочи във визитката си Кирил Банков с надежда да ангажира подкрепа за каузата си.
Тези кратки щрихи от биографията ми дават сериозно основание да изразя професионалното си становище, че обучението по математика в българското училище е в дълбока криза, както и да предложа някои спешни мерки, които е наложително да се предприемат, за да се извади то от кризата, пише математикът.
„Най-после трябва някой да ни чуе!“
Защото опитът досега не е добър: През април и ноември 2013 г. Факултетът по математика информатика на Софийския университет „Св. Кл. Охридски“ внесе две официални писма в Министерството на образованието и науката(МОН) с предложения за подобряване на обучението по математика в училище. Досега няма отговор на нито едно от тях.
На 8 декември 2014 г. в аулата на СУ имаше форум посветен на обучението по математика, информатика и природни науки, в който една от дискусиите беше по същите въпроси. Бяха поканени представители от МОН, парламента, медиите. Никой не дойде.
Никой не отрази събитието. Ръководих тази дискусията и считам за мой дълг да предам основните дискутирани въпроси на висшестоящите институции. От тогава правя опити да се срещна с хора, които подготвят и ще обсъждат Закона за предучилищното и училищното образование, за да поговоря с тях за тези проблеми. За сега опитите ми са неуспешни. Дано, все пак, някой да ни чуе…
Във време, в което целият свят се нуждае от квалифицирани специалисти по математика и признава, че математическите компетентности са част от образованието на всеки човек, у нас продължава нехайното, пренебрежително и безотговорно отношение на висшите институции към обучението по математика в училище.
Започнахме да свикваме с последните места на България сред европейските страни по различни показатели. По много от тях ние така и не сме били сред първите. В случая с математиката нещата стоят по друг начин, припомня Банков. Десетилетия наред България е била сред първите в редица международни математически изяви. Сега сме на дъното, дори „под дъното“!
Давате ли си сметка какво значи това? Не си мислете, че печалните резултатите от PISA-2009 са случайност. Подобни са резултатите по математика за България и в PISA-2012, а на стр. 19 от цитирания документ се вижда, че същите резултати по математика има България и в изследването TIMSS-2007.
Още по темата:
- » МОН публикува задачите и отговорите от изпита по математика за 7 и 10 клас
- » Вижте верните отговори от "малката матура" по математика
- » Световно признание за пловдивски университет