10 филма, номинирани за „Оскар 2014“, които не са за изпускане – I част

10 филма, номинирани за „Оскар 2014“, които не са за изпускане – I част
„Гравитация“ получи 10 номинации за „Оскар 2014“.
A A+ A++ A

Треската за „Оскари“ е в разгара си не само в Холивуд, но и вълнува всеки запален киноман. Затова в чест на наближаващата церемония (която ще се състои на 2 март) ви представяме десет заглавия, включени в тазгодишните номинации, които съвсем, ама съвсем не са за изпускане.

В първата част ви представяме първите пет от своеобразната филмова класация.

1. „Гравитация“, реж. Алфонсо Куарон

Филм, който е препоръчително да се гледа на голям екран. Защо? „Гравитация“ буквално те оставя без дъх, и то не само благодарение на спецефектите. Освен за най-добър филм, е номиниран и за операторско майсторство, и с право. Камерата се върти на 360 градуса, поставя те на мястото на изгубената в космоса Сандра Бълок и буквално виждаш бездната не само в нейните очи, но и бездната, наречена Вселена.
Историята разглежда последиците от една катастрофа в открития Космос, показана ни през шлема на астронавтката Раян Стоун, на първата й „извънземна“ мисия.
Тук трябва да отбележа, че филмът оглавява личната ми класация от фаворити сред номинираните за „Оскар 2014“.

Забележителен със своя наситен откъм символика сценарий (асоциации с еволюцията на човек – от ембрион до прохождане, препратки към Божественото, въпроси от типа „Сами ли сме?“) и най-вече поставящ акцент върху силата на човешкия дух.
Може да е сравнително кратък, но е изключително съдържателен и интригуващ.

2. „Тя“, реж. Спайк Джоунс

Емоционален филм, който подтиква към размисъл. Ако не сте настроени за дълбоки мисли от типа на „Технологиите отдалечават ли ни, или ни сближават?“, „Любовта може ли да е само платонична?“ и „Колко е важно общуването?“, то може да го отложите. Но не и да го пропуснете. Този филм ще докосне дълбоки душевни струни и ако „Изгубени в превода“ ви е допаднал, значи лентата „Тя“ е за вас. С уговорката, че Скарлет Йохансон не е единственото общо между двата филма.

Тук тя е само глас, но брилянтно изигран като роля, а Хоакин Финикс ни кара да се запитаме защо не е номиниран за главна мъжка роля за идеалното си превъплъщение на самотен мъж.

Историята разказва за писател, който наскоро се развежда и в дупката на самотата открива сродна душа в компютърно програмирана жена. „Тя“ усеща всяко негово настроение. Звучи като мъжка мечта, но се оказва нещо различно. Действието се развива някъде в неопределеното бъдеще.

3. „Вълка от Уолстрийт“, реж. Мартин Скорсезе

Отново тандем Скорсезе – Ди Каприо, който този път цял свят очаква да бъде увенчан с бленувания „Оскар“. Най-общо казано, лентата разглежда истинската история на „млад меринджей“, който забогатява по нелегален начин на борсата и си пръска парите в главозамайваща въртележка от оргии-дрога-купони. Клишето на бедния честен момък, забогатял бързо и някъде по пътя потъпкал всякакви човешки ценности, е разгледано през доста скандален за мнозина поглед. Зрителят вижда урок по метода „Живей бързо, умри млад“, като от толкова дрога се пита няколко пъти – как все пак въпросният Джордан Белфорт оцелява.

След като три продължителни часа сме се нагледали на „бели магистралки“, руси плеймейтки и живот на ръба, в крайна сметка в последните 10-ина минути има някаква поука и филмът придобива чакания три часа смисъл.

Отново - брилянтен Ди Каприо! Време е да грабне статуетката, която трябваше да получи още за „Авиатор“ и половин дузина други филми.

4. „Американска схема“, реж. Дейвид О. Ръсел

Потенциалният фаворит на Академията за тази година със своите десет номинации се очаква да обере статуетките. По личното ми мнение обаче филмът трудно може да остане в съзнанието повече от две седмици след гледането и още по-трудно е да се разкаже.

Лентата отново е по действителен случай и разказва за измамник (Крисчън Бейл) и неговата изгора (Ейми Адамс), които са „привлечени“ от ФБР да сътрудничат за разкриване на престъпни босове, корумпирани политици и дори министри. Действието се развива през 80-те години, а Брадли Купър играе амбициозен агент на ФБР под прикритие и незнайно защо отново е номиниран за „Оскар“ за поддържаща мъжка роля. Да, добре си играе ролята, но чак пък номинация?... Същото недоумение будят у мен и номинациите на Ейми Адамс и Дженифър Лорънс. Добри актриси, красиви и талантливи, но тези роли не са за „Оскар“.

5. „12 години в робство“, реж. Стив Маккуин

Филмът не е за хора с лабилни нерви и още повече не е за семейна неделна киновечер с пакет пуканки. С две думи – тежък филм, както се досещате още от заглавието. Забелязва се тенденция за все по-често разглеждане на темата за робството в САЩ сред номинациите за „Оскар“ от няколко години насам. След „Слугинята“ и „Джанго без окови“, със сигурност „12 години в робство“ е косвено, но знаково свързан с американските комплекси на тази тема.

Разгледана е ужасяващата история по истински случай на напълно свободен чернокож мъж от Ню Йорк, отвлечен и поробен в далечния Юг в средата на 19. век.

Някои могат да сметнат филма за образователен, други – за прекалено натуралистичен, трети – за шокиращо реалистичен. Всички те обаче ще признаят, че „12 години в робство“ е въздействащ на емоционално ниво.

Очаквайте скоро и втората част от избраните „10 филма, номинирани за „Оскар 2014“, които не са за изпускане“.

#Сандра Бълок #Оскари 2014 #Оскар #Скарлет Йохансон #Леонардо ди Каприо

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Гледна точка
Последно от Гледна точка

Всички новини от Гледна точка »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници