ЕС удря скъпите "био" и "еко" продукти, рекламирането им като екосъобразни само с доказателства

ЕС удря скъпите "био" и "еко" продукти, рекламирането им като екосъобразни само с доказателства

pixabay

A A+ A++ A

ЕС удря скъпите "био" и "еко" продукти, рекламирането им като екосъобразни да става само след приложени доказателства. Останалото да се счита за измама иска Европейския парламент.

Това е нова европейска директива, която забранява всякакъв вид подвеждаща информация за продуктите, видя "Фокус". Евродепутатите казват, че забраната важи и за домакински уреди, които се развалят след изтичане на гаранцията.

Независимо дали говорим за етикети или реклама, търговците на дребно и производителите вече не могат да използват твърдения като "екологичен", "щадящ за околната среда", "естествен", "биоразградим" или просто набеден за "еко" без доказателство, като например сертификат или съответната акредитирация. Вече не може да се използва и "устойчиво", без обяснение що е то. Европейската директива обхваща всички категории продукти, независимо дали говорим за храни, козметика или домакински уреди.

Новите правила също ще забранят необоснованите твърдения за дълготрайност. Например твърдението, че една пералня ще издържи 5000 цикъла на пране, ако това не е вярно или доказано. Или подканва да смените консумативите по-рано от строго необходимото. Което често се случва с мастилото за принтер например.

Проучванията показват, че продукти като мобилни телефони, принтери или перални се развалят между втората и третата година на употреба. Новите правила ще забранят рекламите на тези продукти като "устойчиви".

Европейските парламентаристи също искат да забранят искове, основани на схеми за компенсиране на емисии. Като например кампании, при които потребителите се насърчават да купуват определени пластмасови бутилки с мотива, че са по-добри, защото производителите са засадили някъде дървета.

Освен това авиокомпаниите вече няма да могат да продават климатично неутрални полети, насърчавайки пътниците да купуват въглеродни кредити, за да компенсират своите емисии.

Официалната статистика показва, че в Европейския съюз има повече от 1200 екологични етикета и твърдения, но само 35% имат някаква форма на проверка.

Нови правила на ЕС целят да сложат край на подвеждащите "зелени" твърдения и да дадат повече информация на потребителите за гаранционния срок на продуктите.

Ето и цялата информация, публикувана на страницата на Европейския парламент:

Европейският парламент работи по актуализиране на правилата за информацията за продуктите и търговските практики. Стремежът е да се подобри защитата на потребителите, да се насърчи вземането на екологосъобразни решения и да се помогне за изграждане на кръгова икономика, в която материалите се рециклират и се използват по-продължително.

Забрана на подвеждащите "зелени" твърдения

Много продукти са представени на етикетите си като "натурални", "еко" или "екологични", без тези твърдения да са доказани по някакъв начин. ЕС иска всякаква информация относно въздействието на даден продукт върху околната среда, дълготрайността, възможността за поправка, състава, производството и употребата му да бъде подкрепена от проверими източници.

Какво означават подвеждащите "зелени" твърдения?

Създаването на невярна представа у потребителите за въздействието на продукт върху околната среда или за ползите от него.

ЕС ще забрани:

Екологични твърдения за продукти, които не са подкрепени с доказателства;

Твърдения, че даден продукт има неутрално, намалено или положително въздействие върху околната среда, когато производителят участва в схеми за компенсиране на емисиите си;

Етикети за устойчивост, които не се основават на одобрени схеми за сертифициране или не са проверени от публичните власти.

По-трайни продукти

Европейският парламент се стреми потребителите да бъдат добре запознати с гаранционния срок, през който дефектните продукти могат да бъдат поправени за сметка на продавача. Съгласно законодателството на ЕС продуктите имат гаранция от най-малко две години. С актуализираните правила за защита на потребителите се въвежда нов етикет за продуктите с удължен гаранционен срок.

ЕС също ще забрани:

Рекламиране на стоки със структурни характеристики, които биха могли да намалят продължителността на живота на продукта;

Недоказани твърдения за дълготрайност на продуктите по отношение на времето на използване или интензивността при нормални условия;

Твърдения, че даден продукт може да бъде поправен, когато това не е вярно.

86% от потребителите в ЕС искат по-добра информация за срока на използване на продуктите.

Законодателна процедура

През март 2022 г. Европейската комисия предложи да се актуализират правилата на ЕС за потребителите във връзка с екологичния преход. През септември 2023 г. Парламентът и Съветът постигнаха предварително споразумение по актуализацията на правилата.

Депутатите ще гласуват по споразумението по време на пленарната сесия в Страсбург през януари 2024 г., а Съветът след това също трябва да го одобри. Страните в ЕС после ще разполагат с 24 месеца, за да включат актуализираните правила в националното си законодателство.

Какво още прави ЕС за насърчаване на устойчив модел на потребление?

ЕС работи и по други теми, за да защити потребителите и да насърчи устойчивото потребление:

Зелени твърдения: ЕС иска да задължи компаниите да обосновават твърденията си за екологичното въздействие на продуктите си, като използват стандартна методология;

Екологичен дизайн: ЕС въвежда минимални стандарти при разработването на продукти, с цел да направи почти всички продукти на пазара устойчиви, дълготрайни и екологични;

Право на поправка: ЕС се стреми да гарантира правото на потребителите на поправка на продуктите и насърчава поправките вместо замяната на продукти с нови.

#Био

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Търговия
Последно от Търговия

Всички новини от Търговия »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници