195193 статии       |       392 интервюта       |       1524 снимки       |       38125 абоната       |      
USD 1.61332| EUR 1.95583| GBP 2.19761|
In English На русском
Вход

КЛЮЧОВИ ДУМИ ДНЕС:   ПротестиКоронавирусБрекзитПо ваш сигналИзбори 2021

Размер на шрифта:   

Чай или кафе?

23 ноември 2020, понеделник / 11:30; Коментари: 0
Send to Kindle
Чай или кафе?

Кафето и чаят са две от най-често срещаните напитки в света. И двете съдържат кофеин, антиоксиданти и могат да ви помогнат да се почувствате заредени, което затруднява избора между двете.

Ето всичко, което трябва да знаете за разликите и приликите между кафето и чая и кое е по-добро за вашето здраве.

В кафето има повече кофеин
И кафето, и чаят съдържат кофеин , стимулант, който може да ви накара да се почувствате будни и заредени с енергия.

Голямо проучване от 2015 г. установи, че хората, които консумират умерено количество кофеин, имат по-нисък риск от диабет тип 2, отколкото хората, които не консумират никакъв. Те също така са по-малко склонни да развият някои сърдечно-съдови заболявания, невродегенеративни заболявания - включително болестта на Алцхаймер и Паркинсон - и ракови заболявания като рак на дебелото черво, рак на матката и рак на черния дроб.

Една чаша кафе обикновено съдържа 80 до 100 mg кофеин, според д-р Кристофър Гарднър, директор на проучванията за хранене в Изследователския център за превенция в Станфорд. Една чаша чай, напротив, съдържа само 30 до 50 mg кофеин.

Матю Чоу, д-р , асистент по клинична професия по неврология в Медицинския факултет на Университета в Калифорния, подкрепя това твърдение. "Най-общо казано, кафето има два до три пъти повече кофеин в сравнение с черен чай с подобен размер", казва той.

Точното съотношение обаче зависи от няколко фактора, включително:

Видът на чая
Количество чай, използвано за приготвяне на чаша
Температурата на водата
Времето, през което чаят се оставя да се запари

5 предимства на зеления чай и как той може да помогне на паметта, кожата и костите ви
Черният чай например съдържа 48 милиграма кофеин, докато зеленият чай съдържа само 29. Чистите билкови чайове като чай от мента и чай от лайка не съдържат никакъв кофеин.

Важно е обаче да не консумирате твърде много кофеин, който FDA определя като повече от четири до пет чаши кафе на ден. Това е така, защото в излишък кофеинът може да причини :

Гадене
Диария
Безсъние
Безпокойство
Повишена сърдечна честота
В екстремни случаи може да причини епилептични припадъци. Толерантността към кофеина на всеки е различна, затова е важно да се отбележи как тялото ви реагира на него и да се коригира съответно.

Чаят осигурява по-трайна енергия и внимание
Тъй като кафето съдържа повече кофеин, отколкото чай, това ще ви даде по-голям тласък. Изглежда обаче, че чаят осигурява по-устойчив енергиен тласък от кафето.

Това е така, защото чаят, за разлика от кафето, съдържа L-теанин, химично вещество, което метаболизира кофеина за по- дълъг период от време . Малко проучване от 2008 г. установи, че участниците, които консумират комбинация от L-теанин и кофеин, се справят по-добре при тест за внимание, отколкото тези, които консумират кофеин самостоятелно. Изследването заключава, че комбинация от двете подобрява както когнитивната ефективност, така и вниманието.

Както зеленият, така и черният чай съдържат L-теанин - въпреки че зеленият чай има малко повече, около 6,56 mg, в сравнение с 5,13 mg от черния чай.

Кафето съдържа повече антиоксиданти

Защо антиоксидантите са толкова важни за цялостното ви здраве
Както кафето, така и чаят съдържат антиоксиданти - химични съединения, които могат да намалят риска от определени състояния като рак или диабет .

"Кафето има повече антиоксиданти, отколкото чайните препарати", казва Чоу. Проучване от 2013 г. установи, че кафето съдържа повече антиоксиданти от чая, горещия шоколад и червеното вино.

Общите антиоксиданти в кафето включват хлорогенна, ферулова, кофеинова и n- кумарова киселини. Някои експерти дори смятат, че кофеинът е антиоксидант. Основен компонент на зеления чай, наречен катехин, също се счита за антиоксидант с противовъзпалителни свойства.

Консумирането на антиоксиданти под формата на кафе или чай може "потенциално да предотврати окислителното разграждане", химическа реакция, която може да причини клетъчни увреждания, казва Гарднър. "Ако направите това, потенциално бихте могли да предотвратите или лекувате хронични дегенеративни заболявания", като инсулт , рак, диабет и сърдечни заболявания , казва той.

Само не забравяйте да пиете кафе и чай умерено за антиоксидантни ползи, тъй като наличието на повече от четири или пет чаши на ден може да създаде рискове за здравето от количеството кофеин.

„Няма ясен победител между чая и кафето“, казва Чоу. По отношение на вашето здраве изборът основно се свежда до това кои ефекти търсите.

Ако искате бърз отзвук, високото съдържание на кофеин в кафето ще ви отведе там. Ако обаче сте по-чувствителни към кофеина, може да предпочетете чая поради по-ниското съдържание на кофеин и нивата на L-теанин, което означава, че получавате по-дълъг и по-стабилен енергиен тласък.

ђеклама:
» Абонирай се безплатно за НОВИНИТЕ всеки ден
Разпечатай | Изпрати | Абонирай се за дума
» Напиши статия и ти
Още по темата:
Тагове:
Реклама:
Реклама:

Абонирай се за
НОВИНИТЕ БЕЗПЛАТНО