184345 статии       |       377 интервюта       |       1520 снимки       |       38129 абоната       |      
USD 1.81079| EUR 1.95583| GBP 2.34203|
In English На русском
Вход

КЛЮЧОВИ ДУМИ ДНЕС:   БрекзитВоден режим ПерникПо ваш сигналИранКоронавирус

ГОРЕЩА ТЕМА: Прокуратурата се самосезира във връзка със статията на „Ел Периодико” за Борисов
Размер на шрифта:   

Бърнаут! Всеки втори учител у нас страда от хронично недоспиване

17 декември 2019, вторник / 15:07; Коментари: 0
Send to Kindle
Бърнаут! Всеки втори учител у нас страда от хронично недоспиване

Всеки втори учител у нас страда от хронично недоспиване, а над 75% не намират време и мотивация да спортуват. Това утежнява още професионалното прегаряне, от което страда 60% от гилдията.

8% от хората в нея са с рискови нива на синдрома бърнаут, а 23% са в начална фаза, уточни авторът на проучването  доц. Юрий Янакиев на конференция в Пловдивския университет. Тези данни показват по-високи нива в сравнение с всички останали професии у нас, сравними са само със състоянието на лекарите и медсестрите. По-високи са и от средното в ЕС.

Проучването в представителната извадка от 1000 учители от цялата страна извежда като основни фактори бумащината в системата, взаимоотношенията с децата – агресията и апатията у тях, както и трудностите в общуването с родителите. „Наблюдаваме неспособност за ясен диалог. Учителите са утвърдени в професията си и често застаряващи, а профилът на ученика е вече е различен. Той не е някогашното покорно дете, за което преподавателят е безспорен авторитет. Учениците са търсещи, знаещи, правилата на играта са променени”, каза доц. Янакиев.

Най-много умора според резултатите от проучването са натрупали учителите около 50-те с 20 г. стаж в системата. Другата изключително уязвима категория са преподавателите между 30 и 35 г. Това е възрастта, в която в днешно време се създават семейства и деца. Това води до прекомерно физическо и емоционално претоварване, особено на жените, които обаче доминират в учителската професия.

Авторите на изследването от ПУ и синдикат „Образование” към КТ „Подкрепа” дават и няколко препоръки. Едната  е учителите да бъдат запознати със симптомите на професионалното прегаряне, за да могат да разпознаят това състояние и да потърсят подкрепа. Често тя е много необходима още в началото на професионалната реализация. „Когато влиза млад човек, говорим за т. нар. „меден месец”. Обикновено при прекалено ентусиазирано встъпване в професията следва разочарование от трудния диалог, средата, консервативността на системата, отношенията с по-опитни колеги, големия брой деца”, обясни доц. Юрий Янакиев. 

Той препоръчва да се правят редовни диагностики на професионалното прегаряне в гилдията – веднъж или два пъти годишно, както и да се изработят стратегии за повишаване на устойчивостта. Това включва подобряване на уменията за общуване с родителите. В момента педагозите не могат и да се справят с кризи.

„Учителите подлежат на задължителни прегледи, но бърнаут е елемент, който трудно би се хванал в рутинните диагностики на службите по трудова медицина -  коментира зам.-министърът на образованието Таня Михайлова. - Факт е, че учителската професия изисква много енергия и хората, които със сърце и душа работят, винаги намират устоите и могат да излязат от ситуация”. 

ђеклама:
» Абонирай се безплатно за НОВИНИТЕ всеки ден
Разпечатай | Изпрати | Абонирай се за дума
» Напиши статия и ти
Реклама:
Реклама:

Абонирай се за
НОВИНИТЕ БЕЗПЛАТНО