„Медиана”: Дистанцията между ГЕРБ и БСП се увеличава на 2% в полза на БСП

„Медиана”: Дистанцията между ГЕРБ и БСП се увеличава на 2% в полза на БСП
A A+ A++ A

Дистанцията между двете основни конкуриращи се партии - ГЕРБ и БСП, се е увеличила с 1,5% спрямо месец април и към 8 май 2019 г. вече е 2% в полза на БСП. Не се наблюдава значимо увеличаване на електоралната тежест на БСП, а отлив на избиратели от ГЕРБ (изчезва т.нар. „мека периферия“), се посочва в проучване на агенция „Медиана“ в периода 2-7 май 2019 г. с 1018 души.

Същевременно твърдото ядро на ГЕРБ-избирателите е силно мотивирано да защити своята партия и да участва на изборите. Преди месец те бяха значително по-разколебани от симпатизантите на БСП. Сега мобилизацията и в двете групи е практически еднаква. Вероятно това бележи края на ерозията на доверието в ГЕРБ. ГЕРБ частично е възстановил доверието към себе си, което беше силно ударено от „Апартамент-гейт“, посочват социолозите.

Две седмици преди евроизборите двете партии се изправят една срещу друга с практически изравнени позиции и силно мотивирани избиратели. Доминацията на едната или другата на изборите може да се реши от „дреболии“, в това число и от натрупването на празнични дни в деня на изборите.

Третата партия, която може да бъде сигурна, че ще успее да премине изборната бариера (5,89%), еДПС. Влиянието на ДОСТ е видимо преодоляно. Доколкото има напрежение, то е в подреждането на лицата в листата на партията и голяма вероятност за използване на преференции (с цел преподреждане или изразяване на несъгласие).

Две партии се намират близо до изборната бариера за евроизбори - ВМРО (4,7%) и „Воля“ (4,9%). Следват ги НФСБ (3,9%), „Коалиция за България (3,8%), „Демократична България (3,4%) и „Атака“ (2,6%). Като цяло нито една от тези партии не може да бъде изключена от шансовете за преминаване на бариерата. Причината за това е, че към момента (8 май) близо един милион избиратели заявяват, че ще гласуват, но все още се колебаят за кого.
 
С напредването на кампанията (и отшумяването на имотните скандали около властта) изглежданамалява и желанието да се гласува. Само за един месец хората определящи тези избори като важни за България са намалели с 13% (от 51% на 38%). Изглежда се наблюдава умора от скандалите и политическата пропаганда съчетано с липса на ясна визия за промяна.

Декларираната изборна активност продължава да е висока (около 70%), но посоченото по-горе поставя съмнения дали тя ще се реализира. Вероятно пред изборните урни ще отидат около 2,5 млн. избиратели.
 
Данните показват слабо желание за използването на преференциите при гласуване. Едва 8,5% заявяват, че ще ги използват това право. Вероятно няма да има пренареждане на листите в резултат от преференциално гласуване, анализират данните социолозите.

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Политика
Последно от Политика

Всички новини от Политика »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници