Медиите в България обслужват политически и бизнес интереси, сочи проучване

A A+ A++ A

През 2011 и 2012 г. медийната среда в България беше подложена на изключително сериозни критики както от авторитетни международни институции, така и от редица утвърдени български неправителствени организации.

Това се посочва в проучване на Фондация „Медийна демокрация“ и Институт „Отворено общество“, оформено като доклад за тежките проблеми на българската медийна среда, цитирано от Дарик.

В доклада са засегнати теми като финансирането на медиите, „пожълтяването“ им, национализма и медиите, социалните въпроси, въпроса за малцинствата, „светските хроники“ с отделни автори.

„Именно фактът, че оценките идват не само от многобройни, но и от различни по характер източници, усилва значението на критиката и елиминира в максимална степен субективния момент в него. Критическото многогласие по отношение на българските медии произвежда обаче и един непредвиден ефект. Той се изразява в размиване на границите между отделните анализи, в загубата на ясна представа за това кой какво точно казва и каква е относителната тежест на отделните проблеми. Изобилието от критични доклади е категоричен знак за необходимост от сериозни действия за промяна, но в крайна сметка в повечето случаи остава неясно кои са по-дълбоките причини, довели до сегашното състояние на медийната среда“, се казва в доклада.

„Обикновено финалният хоризонт на интерпретациите опира, разбира се напълно справедливо, до патологията на взаимодействията между медийни, политически и корпоративни интереси. Тяхното брутално и неприкрито експлициране напоследък се превърна в символ на упадъка на ролята на медиите като морален коректив на действията на публичните личности и институции. Ние бихме искали да надникнем зад това, което се вижда на сцената, да проследим съчетанието между политически, социални, икономически и културни развития, които стоят в основата на неблагоприятните тенденции“.

„Ето защо екипът на проекта „Застрашените свобода и плурализъм на медиите“, осъществяван от фондация „Медийна демокрация“ с подкрепата на Институт „Отворено общество“ - София, предлага два нови подхода.

Първо, изработваме на „карта“ на ключовите проблеми, която ясно илюстрира кои институции върху какво поставят акцент в критиките си и кои са зоните, които акумулират най-много безпокойство. Картата позволява да се откроят нивата на относителна тежест на отделните проблемни области на основата на методика, която съчетава няколко индикатора: 1) брой критикуващи организации в отделните зони; 2) акценти в критиките при всяка от институциите; 3) импакт фактор на организациите; 4) контекст на изготвяне на отделните доклади (специализирани доклади в областта на медиите или мониторингови доклади с по-широк контекст). Всяка проблемна област е детайлно „разграфена“ и показва конкретните дефицити на медийната среда така, както те са посочени от наблюдаващите организации, предлагат от Фондация „Медийна демокрация“.

Второ, те предлагат коментари на Картата, изготвени от авторитетни експерти. „Нашата цел е да отидем отвъд често срещания проектен или НПО дискурс, отличаващ се със строгост и сухост, и да предложим по-необичайни, по-живи и по възможност по-широки интерпретации на факторите, довели до рязкото задълбочаване на кризата на медийната среда у нас. Защото причините за тази криза обикновено са много по-сложни, отколкото изглеждат, и се дължат на едновременното действие на множество фактори, които при това имат историческа траектория и обикновено ефектът от тях е резултат на постепенни натрупвания на принципа на „китайската капка“.

„Ето защо нашият екип си задава по-широк кръг от въпроси. Как например желанията и вкусът на публиката повлияха върху цялостното състояние на медийната среда у нас? Има ли връзка между възхода на национализма и упадъка на медийния плурализъм? Как обезсилването на периферната медийна публичност се отрази на случващото се в централните медийни канали?“, питат в доклада.

Всеки един от експертите прави своя коментар през специфичен и интересен вход към проблемите. Освен това авторите идентифицират и добавят към Картата факти и развития, които до момента са останали извън радара на докладите, посветени на българските медии. Въпреки обема и дълбочината на критиките към медийната среда у нас ние рядко сме били свидетели на конкретни действия за промяна, предприемани от институции или средства за информация. Някои последни развития обаче дават надежда, че възможностите за обратна връзка все пак са налице.

Натрупването на критически анализи съвпадна във времето с разгръщането на важни протестни действия, инициирани от гражданското общество. През 2012 г. протестите около подписването на ACTA, и особено около Закона за горите, показаха, че неконформистката част от едно ново поколение започва да гледа все по-критично на традиционните медии. За много от представителите на това младо поколение телевизията, радиото и пресата до голяма степен се идентифицират със статуквото, посочват от Фондация „Медийна демокрация“.

„Така самият статус на медиите като „четвърта власт“ се оказа в крайна сметка компрометиран и много от тях започнаха безцеремонно да обслужват политически и икономически интереси. Нещо, което – макар и под друга форма – в крайна сметка казват и докладите на неправителствените организации, анализиращи медийната среда у нас“.

„Така двата езика, този на младежките протести и този на експертите, се сляха в обща воля за промяна и за повече медийна демокрация. Настоящият доклад присъединява гласа си към тази воля“, заявяват още от Фондация „Медийна демокрация“ и Институт „Отворено общество“.

#медии #медийна свобода

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Общество
Последно от Общество

Всички новини от Общество »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници