Атанасов: Следващите две години ще са исторически за пътното строителство

Атанасов: Следващите две години ще са исторически за пътното строителство
A A+ A++ A

2018 г. и 2019 г. ще бъдат исторически за пътното строителство, тъй като ще стартираме стратегически проекти в Северна България - цялостното завършване на „Хемус“, изграждането на автомагистралите „Русе - Велико Търново“, „Видин -
Ботевград“, „София - Калотина“ и най-сложният участък от „Струма“ през
Кресненското дефиле. Убеден съм, че ще се справим с тези предизвикателства,
защото имаме и знания, и опит, заяви председателят на Управителния съвет на
Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Дончо Атанасов на тържеството по повод
135-годишнина от създаването на държавната пътна администрация.
В приветственото си слово инж. Атанасов подчерта, че изминалите 5 години и
особено 2015 г. са едни от най-успешните години в пътното строителство на
модерна България, тъй като със средствата от Европейския съюз автомагистралната
мрежа се е увеличила с над 300 км и в момента е около 740 км. Бяхме си поставили
амбициозна програма, която изпълнихме напълно, заяви инж. Атанасов.
Заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството инж.
Валентин Йовев подчерта, че инфраструктурата трябва да се поддържа, доизгражда
и развива и за това са нужни значителни инвестиции. С въвеждането на тол
системата очакваме над 1 млрд. лв. приходи годишно или около 3 пъти повече,
отколкото получаваме от винетните стикери в момента, и тези средства ще се
инвестират в поддържане и развитие на републиканската пътна мрежа, заяви
заместник-министър Йовев. Знаем, че пътищата не са идеални – има настилки, които
са на повече от 20-30 години, но ще сменим подхода и от кърпежи ще преминем към
цялостна рехабилитация на компрометираните участъци, които не са ремонтирани
от над 30 години, каза инж. Йовев.
Началото на пътната администрация се полага на 3 април 1883 г., с Указ №267
на княз Александър I Батенберг. С него се утвърждават законите за направата,
поправката и поддръжката на държавните пътища и на окръжните пътища, както и
Правилникът за службата на кантонерите. С първите държавни документи за
проектиране, строителство и поддържане на пътищата в Княжество България за
първи път се регламентира пътното дело у нас. Двата закона са изработени от княз
Михаил Хилков, който е бил управляващ Министерството на общите сгради,
земеделието и търговията (МОСЗТ) в кабинета на ген. Леонид Соболев. Към това
министерство са били и пътищата на държавата.
България посреща Освобождението си с 2 511 километра пътища. В
следващите 30 години пътната мрежа нараства близо 4 пъти, като през 1915 г. - в
навечерието на Първата световна война, достига над 9 000 км. Приети са редица

2
закони за развитието на пътната инфраструктура, нейната класификация,
задължения, отговорности и финансиране. Изграждат се пътищата София - Самоков,
Варна - Бургас, Русе - Силистра, Враца - Мездра, Оряхово - Враца, Асеновград -
Чепеларе, Пазарджик - Брацигово, Хасково - Кърджали и редица мостови
съоръжения.
До 1944-та година пътната мрежа достига над 22 000 км. Приети са два
закона, които дават сериозен тласък за развитието на пътното строителство. Това са
законите за пътищата и за трудовата повинност. Построяват се отсечките София -
Мездра, Сливен - Елена, Троян - Кърнаре и Кричим - Девин и редица други.
Периодът до 1971 г. е период на модернизация на основната пътна мрежа.
Изграждат се направленията Русе - Велико Търново - Килифарево, Подбаланският
път София - Карлово - Бургас, проходите на Републиката и Витиня. От 1954 г. в
експлоатация е и първият мост над река Дунав при Русе. С новото административно
делене на страната през 1959 г. се създават 27 окръжни пътни пътни управления. С
разпореждане на Министерския съвет от 19 май 1971 г. се утвърждава изграждането
на автомагистралния пръстен на страната в направлението: София - Пловдив -
Сливен - Бургас - Варна и София - Плевен - Бяла - Попово - Шумен - Варна, с обща
дължина около 1000 км. Той включва трите магистрали „Тракия”, „Хемус” и „Черно
море”. Започва развитието на автомагистралното строителство.
В момента републиканската пътна мрежа е около 20 000 км.

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Общество
Последно от Общество

Всички новини от Общество »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници