192055 статии       |       388 интервюта       |       1524 снимки       |       38126 абоната       |      
USD 1.65608| EUR 1.95583| GBP 2.14152|
In English На русском
Вход

КЛЮЧОВИ ДУМИ ДНЕС:   ПротестиКоронавирусБрекзитВоден режим ПерникПо ваш сигнал

Размер на шрифта:   

Какво се крие зад мощта на гигантските интернет компании?

21 май 2016, събота / 10:37; Ницан Хоровиц, в. „Аарец“; Коментари: 0
Send to Kindle
Какво се крие зад мощта на гигантските интернет компании?
БГНЕС

Неотдавна се разрази скандал, свързан с обвиненията по адрес на модераторите на Фейсбук мрежата, които като че ли блокирали новините, отразяващи гледната точка на консервативните политици в САЩ.

Основателят на Facebook (Фейсбук) Марк Зукърбърг излезе със заявление, в което отрече тази информация и подчерта, че принадлежащата му глобална интернет-мрежа не се занимава с политическа цензура, че във Фейсбук всеки може да изрази мнението си. Действително ли социалната мрежа, обхващаща над един милиард ползватели в света, предоставя на всекиго възможността свободно да изразява своето мнение? Прави ли Фейсбук света ни по-добър?

Има всички причини да се съмняваме в това отношение. Преди всичко – самият Зукърбърг. Според сп. „Форбс“ капиталът на основателя на водещата социална мрежа е 44 млрд. долара (6-то място сред най-богатите хора на планетата). Лошо ли е да си богат човек? Естествено, не. Само че няма нищо общо между предприемаческата перспектива и конкуренцията, необходими за успешна икономика, и чудовищния финансов блицкриг, извършен от Зукърбърг. Това няма никакво отношение към „свободния пазар“.

Системата, позволяваща на един човек, колкото и талантлив да е той, да събере такъв капитал за сметка на много хора, е гнила система. Трябва да се подчертае, че не става дума за стандартните представи за богатство. И така не винаги е било. Става дума за принципно ново явление. Изобретил го е не Зукърбърг, но именно той съумя да направи дадената методика особено ефективна.

Какво, всъщност, стана?

Създаден е бил хищен конгломерат, който максимално увеличава собствените си приходи, използвайки сложна комбинация от най-новите технологии и средствата за масова информация, подчинявайки на себе си институции, които са длъжни да пазят обществените интереси.

Всичко това по драматичен начин увеличава социалното неравенство в обществото. Тези, които днес наблюдават предизборната кампания в САЩ и искат да разберат в какво се крие успехът на Тръмп и Сандерс, защо милиони хора са писнали от „системата“, трябва да си изяснят едно: 60-те най-богати хора на света (половината от тях са американци) владеят такова количество пари, колкото принадлежи на половината хора на Земята. Мизерната групичка неофеодали притежава финансова мощ, която трудно можем да си представим.

Всичко това води до тези промени, които наблюдаваме през последните години. Гигантските корпорации от сферата на интернет и високите технологии се натрапват във всички сфери на нашия живот, притежавайки колосален много отраслов контрол, позволяващ им да натрупват гигантски капитал.

Никога досега в историята не е имало подобни институции, притежаващи колосална информация за хората. Поради това в първата десетка на милиардерите фигурират собственикът на “Майкрософт“ Бил Гейтс, собственикът на Amazon.com Джеф Безос, създателят на Фейсбук Марк Зукърбърг, собственикът на корпорацията Oracle Лари Елисън. Следват още създателите и собственици на компанията Google Лари Пейдж и Сергей Брин и други подобни на тях, които носят маратонки и джинси, за да подчертават демократичния си хипстърски стил.

Но какво се крие зад всичко това? Какво става в интернет?

Фейсбук и Гугъл – това са модерни инструменти за преточване на пари от джобовете на преобладаващото мнозинство от хората на сметките на малцина избрани. Цялата дейност на тези компании е предназначена за едно-единствено нещо – увеличаване на капитала. С помощта на специални алгоритми, сортиращи съдържанието и личната информация на стотици милиони ползватели, използвайки груба и натрапчива реклама, те правят всичко, за да накарат нас, потребителите, да консумираме все повече и повече. Между социалните медии и демокрацията няма нищо общо. Това е просто бизнес.

ђеклама:
» Абонирай се безплатно за НОВИНИТЕ всеки ден
Разпечатай | Изпрати | Абонирай се за дума
» Напиши статия и ти
Още по темата:
Тагове:
Реклама:
Реклама:

Абонирай се за
НОВИНИТЕ БЕЗПЛАТНО