След среща на Московски с превозвачите: Махат поне 10% от автобусите в страната, затварят сайтове за споделени пътувания

След среща на Московски с превозвачите:  Махат поне 10% от автобусите в страната, затварят сайтове за споделени пътувания
Нова тв
A A+ A++ A

Споразумение по три теми беше постигнато между министъра на транспорта Ивайло Московски и представители на Националното сдружение на автобусните превозвачи, които се готвеха за протести заради положението в сектора.

След двучасовата среща Московски посочи, че основните теми са свързани с борбата със сивия сектор и нерегламентирания превоз на пътници. По някои от засегнатите въпроси ще бъде направена среща с министъра на вътрешните работи Румяна Бъчварова, на финансите Владислав Горанов и на социалната политика Ивайло Калфин, съобщава бТВ.

Председателят на Национално сдружение на автобусните превозвачи Галя Топалова съобщи след срещата, че вече са поставени срокове за реализирането на мерките. Все още не е ясно дали планираният за 26 април национален протест в София ще се състои.

Очакванията са, че поне 10% от автобусните превози в страната ще отпаднат при въвеждането на новата схема, каза Галя Топалова, цитирана от Дарик.Това ще бъдат дублиращи се автобуси, които потеглят в един и същ или много близък час, уточни тя.

„Минимум 10%, но нека да видим какви са часовете, тъй като говорим за цяла България. Това няма затрудни в никакъв случай гражданите, които пътуват. Например, Благоевград, там пътуват всеки ден 90 автобуса. Там, например, няма да бъдат 90 автобуса на 10 минути, а на 15 мин. да кажем или на 30 минути", поясни Топалова.

Според Московски е необходимо да се затворят сайтовете за споделено пътуване. Галя Топалова уточни, че става дума за микроавтобуси, които предлагат превоз през такива сайтове. Тя изрази съмнения как ще стане контролът, като допълни, че единственият вариант е проверките да се извършват от КАТ и МВР. Топалова посочи, че между 3000 и 5000 души извършват подобни услуги, като голяма част от тях не плащат данъци, пише агенция Фокус.

В момента групи в социалните мрежи и сайтове предлагат споделен транспорт по определени направления, като цената е доста по-ниска от тази на автобусите, но обикновено превозът е с леки автомобили. Пътуващите от София до Бургас например плащат по 20 лева, докато масовата цена при рейсовете е около 30 лева, като се пътува поне два часа повече.

Ще бъде направен бърз преглед на националната транспортна схема и да бъдат коригирани дестинации, спирки, както и места за качване в автобусите, така че да бъдат доволни превозвачите и пътниците, се споразумяха министърът и представителите на бранша. Още от следващата седмица започва работата по новата организация, в която ще влезе и БДЖ.

Има изработен математически модел от БАН за нова транспортна схема. Според Московски проблемът в момента идва заради областните и общински схеми, които не се съобразяват с националната транспортна схема и това води до конфликти. Не помага и фактът, че все още се плаща винетка, а не тол такса според изминатото разстояние.

 Втората тема е за нова категоризация на автогарите, като за един месец трябва да бъде направена тя, а следващите два месеца ще са за изработване на ценообразуването.

Третата е свързана със законодателни и нормативни промени, които да помогнат за транспорта на общинско ниво. В тази връзка Московски заяви, че ще бъде наложен мораториум върху форсмажорните обстоятелства, при които общините сключват договори с превозвачи, защото така те „прескачат” Закона за обществените поръчки.

Транспортният министър Ивайло Московски обясни, че се търсят възможности за въвеждане на временен мораториум върху практиката на общините да сключват договори с транспортни фирми без провеждане на обществени поръчки на база форсмажорни обстоятелства.

„Всяка община е длъжна да проведе процедура, на която да възложи транспортната услуга. Много от общините не го правят. Като форсмажор използват, че видите ли много дълго време отнема или постоянно се отлага една такава процедура, съответно те не могат да оставя общината без осигурени направления за транспортиране. Казват, че това е фосмажорна ситуация, изкривяват се нещата и използват възможността директно да си възлагат на когото си искат", поясни Московски.

Автобусните форми уточниха, че подобна практика съществува в почти всички общини в страната.

Според Московски трябва да има и нормативни промени, при които отговорността да бъде поемана изцяло от шофьора, а не от превозвача, както е сега. Също така, според него трябва да се затворят и сайтовете за споделено пътуване.





#Московски #Националното сдружение на автобусните превозвачи

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Бизнес
Последно от Бизнес

Всички новини от Бизнес »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници