По 20 000 лв субсидия за министерства и общини, които искат да си купят електромобил

По 20 000 лв субсидия за министерства и общини, които искат да си купят електромобил
БГНЕС
A A+ A++ A

Администрациите на министерствата и общините ще получат субсидиране от 20 хил. лева за купуването на електромобил или подпомагане от 10 хил. лева, ако решат да купят хибриден автомобил. Това съобщи днес министърът на околната среда и водите Ивелина Василева. Субсидиите ще бъдат от Националния доверителен екофонд (НДЕФ).

Схемата е в рамките на първата национална програма за стимулиране използването на екологично чистите електрически и хибридни превозни средства. Програмата се управлява от Националния доверителен екофонд, в който постъпват средства от продажбата на емисионни квоти.

Съгласно държавния бюджет тази година фондът разполага с ресурс от 15 млн. лева, от които 14 млн. лева са предназначени за проекти за подобряване на енергийната ефективност на публични сгради, а 1 млн. лева са за програмата за електромобили.

Пилотната програма за електромобилите е насочена към централната администрация и регионалните й подразделения, както и към общинските администрации. Целта е по опростен механизъм да се предоставя частично субсидиране при купуването на електрически или хибридни автомобили.

Всяка от администрациите може да кандидатства за получаването на частично финансиране за купуването на не повече от три превозни средства, включително микробуси, поясни Ивелина Василева.

Схемата за кандидатстване е опростена и може да се види на сайта на НДЕФ, а срокът е до 30 май т.г. След това на конкурентен принцип ще бъдат оценени предложенията и ще се отпусне финансирането, поясни Василева.

Министърът отбеляза, че предвидената схема е и първата, която въвежда принципа за "зелени обществени поръчки", и действа съгласно новия Закон за обществените поръчки. В много държави вече се прилагат подобни схеми, добави тя.

Ивелина Василева цитира европейски изчисления, според които конвенционален дизелов автомобил отделя средно 12,8 кг емисии въглероден диоксид при пробег 20 хил. км на година, а конвенционален бензинов - средно 46 кг емисии въглероден диоксид при същия годишен пробег. За електромобилите това число е нула, подчерта тя.

Годишните разходи за гориво при пробег от 20 хил. км на конвенционалните автомобили са средно 3150 лева, а за електромобилите - 720 лева, сравни министърът. Отделно традиционните автомобили имат около 1000 лева годишни разходи за масло и други консумативи, докато при електромобилите е нула, добави тя. По думите й това прави електромобилите около шест пъти по-икономични в дългосрочен план от конвенционалните.

МОСВ предприе инициатива да намали екотаксите, които се плащат при купуването на електромобили и хибридни превозни средства, спрямо конвенционалните автомобили, припомни Василева. Екотаксата за електромобили е по-ниска с 30 на сто, а за хибридни - с 15 на сто. Те могат да паркират безплатно в сините и зелените зони в централната част на големите градове, отбеляза Василева.

Министърът информира, че през тази година средствата за енергийна ефективност на НДЕФ ще бъдат насочени към 94 обекта, сред които училища, детски градини, читалища, спортни зали, общински сгради. Годишните спестявания на обектите, санирани през миналата година със средства на НДЕФ, са почти 5 млн. лева - от по-ниски сметки за ток и парно, посочи тя. Икономиите са вложени в ремонт на учебни зали, купуване на нова техника в болници, охранителни системи в учебни заведения, както и за нови групи в детски градини. Освен екологичен ефектът от подобни проекти е и социален, отбеляза Василева.

#електромобили #Ивелина Василева

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Общество
Последно от Общество

Всички новини от Общество »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници