Доц. Лозанов: Честното отразяване на кампанията е въпрос на репутация и доверие

Доц. Лозанов: Честното отразяване на кампанията е въпрос на репутация и доверие
Доц. Георги Лозанов Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

Вярвам, че големите медии и този път ще имат балансиран тон в предизборната кампания, заяви председателят на СЕМ доц. Георги Лозанов в предаването „Неделя 150“ по БНР.

Съществува европейска препоръка за балансирано и равнопоставено отразяване на кандидатите в кампанията. Тази препоръка големите медии в България години наред при различни избори спазват. Но понеже последната година се забелязва една тенденция електронните медии, включително по-големи телевизии, да заемат политически позиции - отделни предавания или водещи. Затова имам безпокойство да не би този път и то точно за евроизбори да не успеем да спазим препоръката на ЕС и да изберем евродепутати срещу европейските ценности за медийно поведение. Затова специално поставих акцент на това. Имам доверие в българските медии. Вярвам, че няма да се случи така. Имаме мониторинг – това беше темата на споразумението, което подписахме с ЦИК. За първи път това вече е изискване на законодателя към нас. Досега го изпълнявахме като част от обществения ни ангажимент. Сега вече трябва да правим този мониторинг и той почти, математически, ще може да покаже дали и по какъв начин в медиите е имало политическа зависимост, коментира Лозанов.

Запитан за последствията при установено нарушение, той отговори: Нищо не следва за търговските медии. Законът им позволява да заемат всякакви позиции. Но има нещо, което се нарича репутация, доверие, има добри европейски практики.

На територията на новите медии има редица обезпокоителни явления и много повече свобода, но традиционните медии затова са традиционни, затова са медии на доверието и авторитета, което все още новите медии нямат, за да могат да не се поддават на тези практики, да не стават тяхно продължение. Телевизиите и радио програмите са обект на регулация, на закон, на специално внимание заради влиянието върху аудиторията, докато интернет няма регулация, подчерта доц. Лозанов и добави още:

Ако говорим за предизборна ситуация, наистина върху обществените медии тежат много повече регламенти отколкото върху частните, които в крайна сметка изолират журналистиката, редакционната независимост, като мотивация по време на кампанията, точно когато журналистът като посредник между политиците и избирателите е най-важен. Това е голям парадокс на нашата нормативна база, която ние непрестанно се опитваме да оправим, но това все не става. Единственото добро, което се получи с новия Избирателен кодекс, е, че поне платената част от кампанията медиите са длъжни да означават. Преди не знаехме докъде е журналистиката, откъде е пиарът, къде е рекламата, всичко беше в един голям кюп. Сега се надявам, че това ще стане отчетливо. Мисля, че тук има малко излишен страх от страна на самите медии да не влязат в някакви конфликти и противоречия. Могат да проявяват повече смелост в това те да правят своя избор кого да поканят, по какъв начин да се води политическата комуникация преди избори, а не да оставят политиците сами да решават вместо тях, разбира се като спазват плурализма, който на обществените медии са длъжни по закон.

Нищо чудно на тези евроизбори да има много по-голяма избирателна активност отколкото традиционно има в евроизбори, защото тъкмо чрез тях хората се опитват да си решат вътрешнополитически въпроси и тези избори изведнъж да се окажат в това отношение изненадващ стимул за избирателна активност. Ако говорим за общото разочарование от политическата класа – няма съмнение, но обществото започна да свиква с това, че живее в ситуация, в която по-голямата част от него не е политически представена. Никой не изразява очакванията и интересите на по-голямата част от обществото. Така фактически има един вот на по-малката, по-активната, а често пъти и под форма на един или друг сценарий организирана част, която чрез политически вот взима властта. Това е една обща рамка, в която тече животът, и за да се поправи, трябва да се поправи първо политическото говорене, дай Боже от тези избори това да започне, и оттам да се промени отношението към политиците и т.н. Такива големи задачи е трудно да възлагаме на едни избори.

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Гледна точка
Последно от Гледна точка

Всички новини от Гледна точка »

Акценти

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли забраната за реклама на хазарт в медиите