Роднини на жертвите от „Илинден" съдят застрахователи за 10,5 млн. лв.

Роднини на жертвите от „Илинден" съдят застрахователи за 10,5 млн. лв.
На 5 септември се навършиха три години от потъването на кораба „Илинден" в Охридското езеро през 2009 г. Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

Граждански иск за 10,5 млн. лв. са завели роднините на 15-мата българи, загинали при потъването на кораба „Илинден" в Охридското езеро на 5 ноември 2009 г.

Искът е срещу застрахователните дружества „Алианц Ферзихерунг" и „Германишер Лойд", съобщиха адвокати по делото пред БТА.

За имуществени вреди част от роднините искат още около 70 000 лв.

В исковата молба пред Софийския окръжен съд са записани и параметрите на кораба „Илинден". Според тях капацитетът на плавателния съд към датата на инцидента е бил 35 човека, при качени тогава 53-ма пасажери.

Според Договор за правна помощ между България и Македония от 2002 г. действа споразумение, по силата на което страната ни признава в гражданскоправната им част присъдите на македонски съдилища.

Адвокатът на роднините на загиналите е поискал от Софийския окръжен съд да назначи експертиза, която да бъде възложена на Агенция „Морска администрация", която да уточни каква е причината и кой носи отговорността за потъването на кораба. До момента роднините са получили по 4 500 евро от други застраховки.

Македонският съд призна за виновни за инцидента капитана Сотир Филевски и служителят в „Лойд" Бранко Баич, дал удостоверение за годността на кораба.

Сотир Филевски е в затвора в Струга на 12 км от Охрид. Остават му още няколко месеца до края на присъдата. Бранко Баич е осъден задочно.

Разследването в България, което започна паралелно с това в Македония, още не е приключило. Прокуратурата все още чака отговори на редица въпроси, които бяха изпратени до съседната държава преди повече от година. Чакат се отговори и на исканията за достъп до всички доказателства. На четирите молби за правна помощ, които българските разследващи са изпратили, има само частични отговори.

За разлика от Македония обаче, в София се разследват и действията на Капитанията в Охрид - органът, контролиращ движението на плавателните съдове в езерото.

Досега експертизи в България показаха, че е имало неправомерно преустройство по палубата на „Илинден".

През отворени прозорци на долната палуба на кораба пък е влязла вода и това е способствало плавателният съд да потъне по-бързо в Охридското езеро.

Корабът „Илинден" е трябвало да бъде с неотваряеми прозорци, а всяка възможност те да бъдат открехнати - елиминирана. Това е записано и в плана, който касае конструкцията на кораба. Освен това и водещото колело за стоманеното въже не се е въртяло с лекота.

Специалистите твърдят, че корабът имал проблем и с двете си водещи колела. Около оста на въртене на едното имало луфт. Огледът на плавателния съд установил, че някои от нитовете на стоманената и ламаринената обвивка на кораба липсвали.

#кораб „Илинден" #Охридско езеро #България #Македония #Сотир Филевски #Бранко Баич

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Общество
Последно от Общество

Всички новини от Общество »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници