Потребителите: Кражбите на ток и парно са най-големият проблем

Потребителите: Кражбите на ток и парно са най-големият проблем
iNews. bg
A A+ A++ A

Кражбите в комуналните услуги са най-големия бич за клиентите на доставчиците на услуги и е крайно време властите да се намесят адекватно и да ги спрат. Това стана ясно от думите на председателя на Асоциация "Активни потребители" Богомил Николов по време на конференцията "Превенция на проблемните плащания в ютилити сектора, организирана от "Новините Груп". "За 15 години няма нито една санкциониран за кражба на парно. А те директно удрят върху усещането за справедливост на потребителите. Голяма част от хората имат проблем с това – въртят кранчето с идеята сметката им да отиде надолу, а тя отива нагоре. И не могат да си го обяснят. Защото, когато сме на една тръба, откраднатото идва в моята сметка. Затова апелирам за сериозна работа в това отношение. Крайно време е да се изправим срещу проблема и да търсим начин за решаването. А това пречи и на събираемостта в много случаи", обясни Николов.

Той разкритикува държавата и по отношение на политиката й към хората, които не успяват да си плащат сметките редовни или изобщо заради ниските си доходи. "За мен разделянето на енергийна уязвимост и енергийна бедност само пречи. От доста време държавната политика се фокусира върху разликата между двете. И как ще реши проблемите", каза още Николов. Според него това е грешен подход и е крайно време да се намери правилният начин да бъдат защитени както правата на потребителите, така и на доставчиците на услуги. А начинът за това е да се работи с всички заинтересовани страни и така да се създаде най-добрата система, при която да няма ощетени.

"Нямаме достатъчно подходящ и стабилен формат, в който да общуваме. Ако всички заинтересовани седнат на една маса, всеки проблем рано или късно ще бъде решен. За съжаление тази институционална култура у нас още не е на добро ниво. Все още различните страни често общуваме само чрез медиите, после има сърдити", отбеляза той. И подчерта, че тази практика изобщо не помага, а само пречи на решаването на проблемите.

Николов отбеляза като грешка на държавните институции и още един въпрос – ликвидирането на работата на арбитражните съдилища спрямо отношенията между доставчиците на услуги и техните клиенти. Според него е било далеч по-подходящо да се намери вариант за добра регулация върху тези институции, вместо тази възможност за уреждане на спорове и взаимоотношения да бъде изцяло изкоренена.

"В началото на годината Народното събрание забрани изцяло арбитражите за потребителите. За нас това беше грешка. Това решение бе взето много емоционално. Четох стенограмите на комисиите, които обсъждаха това предложение и това ясно личеше от тях. В законопроекта на омбудсмана Мая Манолова се говореше за забрана на арбитражите, с изключение на случаите, възникнали след спора. Забраната на арбитража изцяло е лоша стъпка. Защото лишава и потребителите, и доставчиците, от един изключително ефективен инструмент. В много държави той се използва активно, съкращава срокове, разходи и т.н.", отбеляза председателят на "Активни потребители. Той призна, че в България системата на арбитражните съдилища наистина понякога се използваше недобросъвестно, но именно този проблем е трябвало да бъде разрешен, а не те да се забраняват изобщо. "Отидохме в другата крайност", посочи Николов.

Той е настроен негативно и към наложилата се в последните години система за продажба на вземания към потребителите на други компании. И по-конкретно към процедурите, които се прилагат при този вариант, който често не защитава правата на задлъжнелите клиенти и дори често възпрепятства възможността те да ликвидират проблема в случаите, когато са добронамерени.

"Хората продължават да се оплакват от продажбата на вземания. За много доставчици това е по-лесно. Но в крайна сметка потребителите не са информирани за този факт – че дългът им е бил прехвърлен към друга компания", каза Николов. И поясни, че това пречи на добросъвестните да уредят задълженията си, когато имат такова желание.

Според Николов най-често тази практика се среща при телекомите. Като уточни, че това сочат данните на Асоциация "Активни потребители". "На този проблем трябва да се погледне сериозно. Никак не е коректно и честно тези вземания просто да се продават на трета страна и длъжникът изобщо да не знае. В много случаи той е добросъвестен, искал е да предприеме някакви действия, за да се издължи. И в следващия момент доставчика казва: "Няма такова задължение в моята система". Надявам се и в това отношение да имаме развитие", каза Николов.

Според него повечето проблеми с неплатените сметки и произтичащите от това понякога критични за клиентите ситуации идват от липсата на превантивни действия да се предотвратяват подобни ситуации още преди да са възникнали. И в този случай, както при много други, отговорните институции предприемат действия прекалено късно, смята Николов. "Думата "превенция" - от години вървим след събитията, трябва да мислим по-превантивно", каза той. И допълни, че по този въпрос диалогът също като цяло липсва. Макар в последно време да се наблюдава известно развитие в правилната посока. "Надявам се и забелязвам, че напоследък има повече чуваемост. Но трябва да се потърси подходящия институционален формат, за да има по-добра превенция и резултати от това", категоричен е Николов.

 

 
 

#кражба #ток #парно #сметки #Асоциация "Активни потребители" #Богомил Николов #задължения кражби парно сметки ток

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай