История за легендарния руския самолетоносач „Адмирал Кузнецов“

История за легендарния руския самолетоносач „Адмирал Кузнецов“
bg.wikipedia.org
A A+ A++ A

 

Последният път, когато единственият самолетоносач на Русия „Адмирал Кузнецов“ плува в Средиземно море, преди пет години, VI американски флот внимателно наблюдаваше действията му. Загрижеността сред американските офицери не будеха разположените на борда бойни самолети; вместо това те сериозно се притесняваха, че корабът ще потъне и ще се стигне до потенциално рискова спасителна операция, пише БГНЕС.

Построеният преди 26 г. „Адмирал Кузнецов“ завърши действията си през 2011 г. без да потъне и сега се насочва обратно към източното Средиземноморие тази есен като част от усилията на руския президент Владимир Путин да използва Сирия като витрина за своя нов модел армия. Но предишните притеснения са валидни: По време на преминаване през Средиземно море през 2009 г., един моряк почина, когато корабът се запали, а корабът случайно изхвърлени тоново гориво в морето при премеждие по време на презареждане. И тези инциденти не са случайни. Проблемите с кораба са толкова многобройни и толкова очаквани, така че самолетоносачът трябваше да бъде изтеглен от влекачи към пристанището, когато става предвидимо се разпадна.

Но сега плановете за „Кузнецов“ са различни. От кораба ще започне нанасянето на въздушни удари в полза на режима на сирийския президент Башар Асад, който е руски съюзник. Това ще бъде първата бойна мисия на самолетоносача и първото тестване в бойни условия на неговите изтребители МиГ-29K. Това, също така, ще предложи първия и може би най-голям шанс да бъдат показани възможностите на палубната авиация на потенциални клиенти - като Индия, която вече използва построен от Русия самолетоносач и която е закупила десетки МиГ-29 през последното десетилетие.

Разгръщането на “Кузнецов” идва точно когато Русия налага една своя все по-важна роля в кризата в Сирия. Миналата седмица, една година след като Москва започна военни операции там, Съединените щати и Русия постигнаха споразумение за прекратяване на огъня, което, ако продължи, може да приземи сирийските ВВС и да оказване на хуманитарна помощ на обсадените градове. В многжо отношения цялото сирийско приключение на Русия е опит да се пресъздаде загубеното съветско влияние в източното Средиземноморие, което достигна своя връх в началото на 1970 г., в не малка степен поради силата на съветския флот в региона.

Разполагането на действащ самолетоносач, без значение колко е злочест, прави Русия член на един изключителен клуб: единствените други страни с големи военноморски палубни авиации днес са САЩ, Франция, и в по-малка степен, Китай (много страни имат по-малки кораби, от които могат да излитат самолети, но те са несъизмерими със самолетоносач).

“Ако бяхте попитал когото и да е, запознат с руската армия, преди разполагането на нейни части в Сирия, той би ви казал: „Руснаците не могат да водят експедиционни война, защото те не могат да я подкрепят", каза известният учен Дмитрий Горенбург. "Но те са много изобретателни. Ние няма да бързаме толкова да ги отхвърляме след това.”

Кремъл, болезнено наясно с изпълнената с неуспехи история на самолетоносача, изглежда, че играе на сигурно, доколкото един военен източник каза пред ТАСС, че корабът ще се придържа близо до бреговата линия на Сирия", така че самолетите на палубата да имат достатъчно гориво, за да изпълнят бойни задачи и да се върнат обратно . "

За това има основание: „Адмирал Кузнецов“ няма на палубата си катапулт, каквито има на американските и френските самолетоносачи, който да изстрелва самолетите от късите палуби с висока скорост. Вместо това руският кораб – като първите индийски и китайски самолетоносачи - разполага с повдигнат нос като за „ски скок“, което помага на самолетите да се издигнат във въздуха. Този вид на палубата означава, че самолетите, около 15 Су-33 и МиГ-29, трябва да летят леки, с по-малки запаси от гориво и с полупразни бомбени стелажи. 10-те американски самолетоносачи от клас „ Нимиц“, като „Дуайт Д. Айзенхауер“, от чиито самолети в момента нанасят в Близкия изток удари по Ислямска държава (ИД), могат да пренасят 60 самолета и те да излитат с пълен товар гориво и боеприпаси.

Решението за изпращане на куцукащ кораб с полувъоръжена ескадрила показва, че Москва просто "демонстрира силата", заяви висш служител на отбраната на САЩ пред „Форин полиси“. Руснаците вече имат разположена ударна авиация близо до Латакия, на сирийския бряг, от където те предприемат операции през изминалата година. Още десетина самолети, използващи неуправляеми бомби при къси полети от палубата на „Кузнецов“ , няма да доведат до голям скок в техните усилия.

Представителят на САЩ сравни разгръщане на самолетоносача с използването на крилати ракети от Русия миналата есен, когато страната започна своята въздушна война в Сирия. Това е "за ефект, за шоу," каза той, най-вече, за да се докаже, че Русия е световна военна сила с капацитет да удари цели от морето.

А с 55 000-тонния кораб, който трябва да излезе в сух док в началото на 2017 г. за дългоочакван двегодишен ремонт, тази есен изглежда Москва иска да демонстрира на оперативни способности на самолетоносача и своя нов щурмови самолет.

Поне Индия ще обръща внимание. И построеният в Съветския съюз индийски самолетоносач „Викрамадитя“, и „Викрант“ (построен в индийски корабостроителница) използват руски самолети МиГ-29K, но индийското правителство има дълъг списък с оплаквания от самолета. Ню Делхи отделили 2,2 млрд. долара за 45 бойни машини през 2004 г. и 2010 г., но самолетите са претърпели редица проблеми - от дефектни двигатели до лошо поведение по време на полет, и правителството оказа обратен твърд натиск върху Москва.

Част от проблема е производственият процес. Украйна забрани износът за Русия на каквото и да е, свързано с отбраната,и санкциите на Америка и Европейския съюз също засегнаха руската военна производствена база, принуждавайки Индия сама да купи някои от компонентите и да ги добави към самолетите, когато те вече пристигнат в базата си в Гоа.

Успешно участие в бойни действия на руските МиГ-29 може да смекчи някои от опасенията на Индия, след като тя види това, което самолетът може да върши в действие.

И в бъдеще може да има още сделки между Русия и Индия. Тази година Държавният изследователски център на Крилов, руски корабостроителен институт, проведе разговори с Ню Делхи за евентуално закупуване на версия на бъдещия атомен носител на Москва, известен като Проект 23000E. Руснаците са се изправили срещу французите, които също се опитват да привлекат индийците; френските корабостроители наскоро сключиха огромни поръчки за нови подводници с Ню Делхи и Канбера.

Руските видения на бъдещи феи на захаросаните сливи ще трябва да почакат, все пак. Точно сега „Кузнецов“ е в пристанището на Мурманск, в процес на ремонт и последните приготовления за разгръщане. Неговата ескадрила, междувременно, се намира на сушата в Крим, тренирайки на полосата за кацане, изградена така, че да симулира наклонена палуба на кораба, към който самолетите скоро ще се присъединят.

Пол Маклиъри, „Форин полиси“

#самолетоносач #Средиземно море

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Анализ
Последно от Анализ

Всички новини от Анализ »