Задълженията на БДЖ намаляват, но с малко и бавно. Московски не изключва приватизация, за да се избегне фалит
Малко над 470 млн. са задълженията на “Холдинг БДЖ” към края на март. Това става ясно от писмен отговор на транспортния министър Ивайло Московски, цитиран от БГНЕС.
През октомври 2014 г. задълженията са били в размер на 564 млн. лв. Намалението им е с близо 94 млн. лв. или 16,6%. Транспортният министър препотвърждава намеренията на правителството, ако до края на годината летище “София” бъде отдадено на концесия, част от парите да отидат за погасяване на дълговете на железниците към кредиторите.
От отговора на Московски става ясно, че през 2015 г. БДЖ е бил осъден да плаща наказателна лихва по Втория облигационен заем в размер на 10,7 млн. лв. на година. Облигационерите засега възнамерявали само да разпродават ненужни на БДЖ товарни вагони, както и недвижими имоти, които не били нужни вече на Холдинга.
Транспортният министър признава, че ако не се осигурят нужните средства за погасяване на задълженията на БДЖ, кредиторите имат “достатъчно принудителни инструменти на свое разположение”, което включва и разпродажба на активи на Холдинга, както и блокиране на сметки.
Ивайло Московски уточнява още, че в разговор с ГД “Конкуренция” на Европейската комисия е посочено, че максималната “държавна помощ”, която страната би могла да окаже на “Холдинг БДЖ” е в размер на максимум 320 млн. лв., вкл. погасяване на задълженията към държавната Национална компания железопътна инфраструктура. “Въпросната сума е изчислена при възможно най-песимистичния вариант от Плана на железницата, като в случай например на осъществяване на приватизационна сделка, необходимостта от държавна подкрепа ще намалее със съответните постъпления от нея”, завършва отговорът на министъра на транспорта.
Още по темата:
- » Започва строителството на нов паркинг на летище София
- » Летище София въведе система за самостоятелно сканиране на бордните карти
- » Спецоперация на Летище София