Обратно към пълната версия на статията »

Представят резултатите от експеримент за пожара във влака София–Кардам

Представят резултатите от експеримент за пожара във влака София–Кардам
В нощта на 29 февруари 2008 г. в пожар във влака по линията София - Кардам загинаха девет души. Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

В Апелативния съд във Велико Търново ще бъдат представени резултатите от следствения експеримент за пожара във влака София–Кардам, в който в нощта на 29 февруари 2008 загинаха девет души.

Присъдите на обвинените бяха отменени от Върховния касационен съд, който върна делото за ново разглеждане от друг състав, като се пресъздадат действията на служителите на БДЖ в горящия кушет-вагон, съобщи БГНЕС.

В началото на декември м.г. се проведе безпрецедентен следствен експеримент на жп гарата във Велико Търново във връзка с разглежданото от Апелативен съд дело за влака убиец София–Кардам.

С помощта на БДЖ бе подготвена идентична композиция от пощенски, спален и кушет вагон, произведени през 60-те години.

Целта на експеримента бе да се установи възможно ли е било шафнерът на влака Георги Георгиев за 4 минути от момента, в който три от свидетелките са го известили за пожара, да изведе и спаси всички пътници.

Опитът се извърши не от самия шафнер, който е подсъдим по делото, а от определено от съда лице, на което Георгиев е дал точни инструкции за собствените си действия по време на пожара.

Измериха се минутите, за които той е могъл да се придвижи до една от челните страни на вагона и да отключи двете странични врати, като в същото време с викове или чукане по вратите на купетата предупреждава за опасността пътниците.

По време на тогавашното заседание, голяма част от адвокатите възразиха срещу провеждането на експеримента, тъй като не присъстваха две от посочените от ВКС лица като свидетели на инцидента.

Освен това той бе проведен в светлата част на денонощието, което според адвокатите не отговаря на реалната обстановка по време на пожара.

Въпреки това съставът на Апелативния съд отхвърли възраженията и нареди провеждането на опита в присъствието на единствената свидетелка от фаталната нощ Ива Енгьозова.

Огненият ад, при който загинаха 9 души, а други 9 бяха ранени, стана малко преди полунощ на 28 февруари 2008 година. Инцидентът се случи недалеч от гара Червен бряг в композиция от девет вагона.

Сред жертвите на инцидента бе и директорът на Националния археологически институт с музей при БАН - проф. Рашо Рашев. Това е най-тежкият железопътен инцидент в България от 1992 година насам.

Великотърновският апелативен съд осъди шафнера на изгорелия кушет-вагон Георги Георгиев и началника на влака Иванка Костадинова съответно на 8.5 години и 5 години затвор.

Апелативните магистрати намалиха присъдите, наложени им от Плевенския окръжен съд. Първата инстанция беше постановила по-сурови наказания – 12 години затвор за Георги Георгиев и 8 години за Иванка Костадинова.

Третият подсъдим - бившият заместник-директор на „Спални и специални вагони“ в „Пътнически превози“ на БДЖ Георги Иванов е оправдан.

Върховните магистрати връщат делото на същия съд за ново разглеждане от друг състав и от стадия по допускане на доказателствата. Те дават указания на по-долната инстанция, тъй като смятат, че са допуснати редица нарушения.

ВКС смята за основателни оплакванията на двамата осъдени за явна несправедливост на наложените им наказания.

Върховният съд смята, че допуснатите процесуални нарушения са свързани и с фактическата неизясненост на делото за това каква е отговорността на осъдените. Той отмени изцяло решението на Великотърновския апелативен съд.

Ход на делото на последната трета инстанция бе даден на 23 юни миналата година. Пред върховните магистрати двама от тримата подсъдими по делото заявиха, че са невинни, направили са всичко, което е по силите им.

Върховният касационен съд заседава и заради жалби на подсъдимите, но и заради протест на прокуратурата.

Жалби до него са подадени и от гражданските ищци и частни обвинители, както и от „БДЖ – Пътнически превози“.

Иванка Костадинова заяви пред съда, че си дава сметка за това, че е направила всичко, което е било по силите й, и че няма вина. Тя помоли съда да бъде оправдана.

Същото каза и другият осъден Георги Георгиев. Той разказа, че пожарът се е разгорял за не повече от 4 минути. Той е бил сам във вагона и е нямало как да свърши цялата работа.

„Абсолютно считам, че трябва да бъда оправдан“, каза Георгиев. Той заяви още, че иска да свидетелства, ако върховните магистрати пък преценят, че делото трябва да бъде върнато за доразследване.

#София #Кардам #влак #БДЖ #пожар #Велико Търново #съд