Обратно към пълната версия на статията »

Учени: Уран може да има още две луни

Източник: www.daskalo.com

Въпреки че апаратът на НАСА „Вояджър-2“ премина покрай Уран преди 30 години, изследователи все още правят открития на базата на данните, изпратени от него за планетата. Според ново проучване на учени от Университета в Айдахо има голяма вероятност небесното тяло да има още две, неоткрити досега, луни, обикалящи два от пръстените на планетата, съобщава изданието "Сайънс дейли", предаде БГНЕС.

Доктор Роб Чансия от Университета в Айдахо е забелязал определени модели в пръстените докато е правил проучване на снимките, заснети през 1986 г. Той е установил, че съставните части на алфа и бета пръстените на Уран – най-ярките му пръстени, се променят периодично.

Чансия и неговият колега Мат Хедман установяват, че моделите на промени в двата пръстена на Уран са сходни с определени лунни структури при Сатурн, наречени лунни следи.

Екипът е установил, че предполагаемите нови луни на планетата са сравнително малки – между 4 и 14 километра в диаметър. Сатурн също има толкова малки луни, но за Уран те биха били най-малките. Спътниците на планетата обикновено са трудни за откриване, тъй като са покрити с тъмен материал.

Според Хедман размерът им е много малък и това ги прави лесни за пропускане. „Снимките на „Вояджър“ не са достатъчно чувствителни, за да можем лесно да видим луните“, посочва той.

Новото откритие на двете луни може значително да помогне за разбирането на процесите в пръстените на Уран. Ако двете небесни тела наистина съществуват, те биха могли да служат и като „магнити“, които държат заедно пръстените.

По-нататъшните изследвания с телескопи на пръстените и предполагаемите луни ще бъде оставено за друг екип изследователи.

„Вояджър-1“ и „Вояджър-2“ са изстреляни с 16 дена разлика през 1977 г. И двата апарата преминаха покрай Юпитер и Сатурн, а „Вояджър-2“ продължи към Уран и Нептун. Той е и най-дълго опериращото такова съоръжение в открития Космос.

#НАСА #уран