Условни присъди за пожара във влака София–Кардам

Условни присъди за пожара във влака София–Кардам
A A+ A++ A

Повече от пет години след трагичния пожар във влака София–Кардам, отнел живота на 9 души, делото срещу трима служители на БДЖ – Георги Иванов, Георги Георгиев и Иванка Костадинова, приключи с условното им осъждане.

Състав на Върховния касационен съд (ВКС) с председател Лидия Стоянова и докладчик Елена Авдева потвърди решението на Великотърновския апелативен съд, който на 21 септември м.г. отмени първоначалната оправдателна присъда на бившия директор на поделение „Спални и специални вагони“ в БДЖ Георги Иванов и го призна за виновен, като му наложи условно наказание от 1 година и шест месеца затвор с три години изпитателен период, предаде БГНЕС.

Апелативният съд във Велико Търново гледа два пъти делото, след като веднъж то стигна до ВКС, но върховният съд го върна, като изрази несъгласие с оправдаването на Иванов. В първото си решение ВКС отбеляза и необходимост да се прецени налагане на условни наказания и такива, които са под най-ниския предел заради множество смекчаващи обстоятелства, припомня „Правен свят“.

Първоначалните присъди на кондуктора Георги Георгиев и началник-влака Иванка Костадинова, наложени от апелативните съдии, бяха съответно 12 години затвор и 8 години затвор. При второто разглеждане Апелативният съд във Велико Търново измени присъдата на Георгиев, като го осъди на 3 години затвор с 4-годишен изпитателен период. Присъдата на Иванка Костадинова беше намалена от осем на 2 години и половина затвор, също с четиригодишен изпитателен срок. Тримата, солидарно с БДЖ „Пътнически превози“ ЕООД обаче бяха осъдени да заплатят 1,9 млн. лв. обезщетения на 19-те близки на загиналите във влака, както и разноските по делото. Присъдите очаквано бяха протестирани и обжалвани пред ВКС, като основно искане в протеста на прокуратурата и жалбите на близките е ефективното осъждане на Георгиев и Костадинова.

„Нито един от оцелелите не потвърждава обясненията на касатора, че той уведомил хората за пожара и им осигурил път за напускане на вагона. Напротив, от показанията им става ясно, че не кондукторът, а пътници чукали по вратите на купетата и будели спящите. Установено е също така, че Д.В., който пътувал в купе № 7, държал междинните врати между кушет вагона и спалния вагон, за да могат пътниците да напускат горящото пространство, и намерил там смъртта си. Очевидците добросъвестно описват опитите на кондуктора да гаси с пожарогасител вътре и извън влака, но не подкрепят версията му, че ориентирал хората към челната врата на кушета и ги извеждал през страничната врата почти насила“, се казва в решението на ВКС.

Освен това следственият експеримент е показал, че Георгиев и Иванова са имали възможност да помогнат на жертвите преди обгазяването да стане прекомерно. Установено по делото е, че за изпълнение на всички необходими действия за евакуация на пътниците и предприемане на действия за гасене на пожара на кондуктора са били необходими малко повече от 3 минути, а токсична концентрация се е създала за около пет минути.

#ВКС #влак #София #Кардам

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Общество
Последно от Общество

Всички новини от Общество »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"