Чутовен инфраструктурен проект бе стартиран у нас, правим най-дългия ЖП-тунел на Балканите

Чутовен инфраструктурен проект бе стартиран у нас, правим най-дългия ЖП-тунел на Балканите
A A+ A++ A

Начало на модернизацията на жп линията Елин Пелин - Вакарел, която включва и изграждането на най-дългия железопътен тунел в страната, даде днес служебният министър на транспорта Георги Тодоров.

Ремонтът по участъка ще продължи следващите 4 години. Трасето е с дължина 20 км и в реконструкцията ще бъдат инвестирани малко под 500 милиона лева по линия на две оперативни програми - "Транспорт и транспортна инфраструктура" и Транспортна свързаност".

Според предварителния план ще бъде изграден 6,8-километров двутръбен тунел.

"Подготвителната работа е впечатляваща. Срокът за изпълнение само на този тунел е уникален - повече от 3 години. Той ще бъде най-големият на Балканите. Такъв не е изграждан в нашата страна от средата на миналия век", заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията в служебното правителство Георги Тодоров при старта на проекта днес.

Подобно съоръжение не е строено у нас от 50-те години на XX век, когато в периода 1949-1951 г. е построен тунелът "Козница", свързващ Стара планина и Същинска Средна гора.

"Строежът ще продължи четири години. Това е огромна отговорност за надзора и за строителите, обръщам се към тях да следят най-вече за качеството, но и и за сроковете на изпълнение, добави транспортният министър.

Целта на модернизацията на трасето е пътническите влакове да могат да се движат със скорост от 160 километра в час, а товарните - със скорост 120 км./ч.

20-километровото трасе между Елин Пелин и Вакарел е най-трудният участък.  Изпълнител на проекта е "Джен-Дуй жп Елин Пелин" - турските компании "Дженгиз" и "Дуйгу" - строителите на мегалетището в Истанбул. "Дженгиз" заедно с друга турска фирма - "МАПА", построи у нас 19-километровата магистрала "Люлин".

Модернизацията на жп линията Елин Пелин - Вакарел включва още изграждане на нова гара Елин Пелин, спирка Побит камък, ще има още тунели, надлез и подлез, мостове и естакади. Строителните работи трябваше да започнат преди две години, но се забавиха заради обжалвания.

"Основното съоръжение в този участък е тунелът", каза генералният директор на ДП "НКЖИ" инж. Красимир Папукчийски. Това е огромен обект, затворен и от двете страни с естакади, подходите за работа са много трудни и затова в средата на съоръжението ще бъде открит забой, за да може да се работи на четири фронта едновременно. За всичките 20 километра от този проект са нужни 5000 специалисти по тунелите, които ще работят на две смени и дори денонощно по нов австрийски метод. Този път ще бъде продължен с железопътна връзка към Република Северна Македония, допълни Папукчийски.

Генералният директор на "Македонски железници" - Хари Локвенец посочи, че за него е чест и удоволствие да да присъства на започването на строителството от изключителна важност. "От този проект ще се възползва и гордее не само България, но и всички държави от Балканския полуостров, които ще ползват Транспортен коридор осем. Миналата седмица, тук в София бях на много важна среща - "Три морета" . Една от темите, поставена на форума беше свързването на Черно море с Адриатическо море и затова е важен транспортен коридор Осем. Това е най-краткият, най-бързият и най-евтиният начин за свързване на двете морета, от който много страни ще се възползват", заяви Хари Локвенец.

Железниците на транспортен коридор Осем са най-екологичният вид транспорт. Чрез него искаме да повишим икономическите връзки между нашите държави - стокообменът на Република Северна Македония с Албания да стигне до половин милиард евро а с България - да надминем толкова чаканите един милиард евро и защо не и да стигнем два милиарда евро стокооборот, каза Хари Локвенец. Най-важното е, че този път ще свърза гражданите и народите на целия Балкански полуостров и увеличава тяхната мобилност. Уверявам ви, че той ще бъде продължен от железниците на Република Северна Македония, допълни той. Вярвам, че този проект, който започнаха Българските железници ще бъде завършен навреме и с висок качество, каза още Хари Локвенец.

Железопътна връзка е най-евтиният и екологичен вид транспорт, каза Папукчийски. Миналата година с Турция с договорихме да товарим ТИР-овете на платформи и само през граничен пункт "Капитан Андреево - Капъкуле" са преминали над 40 000 контейнера, каза Папукчийски.

#БДЖ

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Общество
Последно от Общество

Всички новини от Общество »