Как Китай може да промени бъдещето на технологиите?

Как Китай може да промени бъдещето на технологиите?
A A+ A++ A

Едно от най-бързо развиващите се приложения в света, TikTok може да въведе нова ера, в която Азия, а не Силициевата долина, води технологичната индустрия. Тази промяна може да бъде трансформираща.

Повече от 30 години малък парцел земя, покриващ около 45 квадратни мили (116 кв. Км), оказва огромно влияние върху начина, по който работим, живеем и играем.

Силициевата долина в Калифорния оформя живота ни. От уебсайтовете, в които пазаруваме за домакинствата, до услугите за видео стрийминг, които гледаме, до компаниите, които предоставят имейлите ни, почти всички са базирани в този район на САЩ.

Възходът на TikTok, приложение, чиято компания майка е китайската фирма ByteDance, удари в основата на върховенството на Силициевата долина. Заедно с други цифрови продукти, излизащи от Китай, TikTok има потенциала да прекрои бъдещето на технологиите - бъдеще, в което културата и интересите на Шанхай или Пекин могат да оформят индустрията повече от тази на залива в Сан Франциско.

„Китай създаваше свои собствени версии на цифрови продукти“, казва Илейн Дзин Джао, старши преподавател в училището по изкуства и медии в Университета на Нов Южен Уелс в Австралия.

„В днешно време виждате промяна към това как западните социални медийни платформи се учат от китайските"

А китайските приложения, платформи и услуги в момента изглеждат доста по-различно от тези на Запад.

Възходът на китайските технологии

Най-известният, разбира се, е TikTok - който има 690 милиона активни потребители месечно по целия свят, 100 милиона от които са в САЩ и още 100 милиона в Европа.

Подобно на други приложения от китайски произход, собствениците на TikTok са се опитали да направят приложението лесно използваемо за целия свят. „Те искат да създадат на международните потребители впечатлението, че не са в китайски платформи, а в глобални такива “, казва Джиан Лин, асистент в Университета в Гронинген в Холандия, автор на множество книги за китайската индустриална и технологична платформи. 

Страхът им се потвърждава от твърдата позиция на американския президент Доналд Тръмп срещу приложението. Други страни, които се противопоставят на TikTok, включват Индия, където приложението е забранено през юни 2020 г. , и Пакистан, който го забранява за 10 дни през октомври.

„Вярвам, че китайските компании ще станат още по-амбициозни и по-силни през следващите години“, казва Лин.

Той също така очаква тези компании да увеличат своите глобални амбиции: тъй като китайският вътрешен технологичен пазар е силно наситен, с високи нива на конкуренция.

Промяна на западните технологии

Вече начинът, по който китайските приложения взаимодействат с потребителите, и услугите, които те предлагат в приложенията, оказват влияние върху западните платформи. Един пример: „superapp“.

„В Китай е много обичайно да използвате суперап, където правите много различни неща в едно и също приложение“, казва Фабиан Оувеханд, основател на Many, холандска агенция за социален маркетинг, която съветва компании и влиятелни лица как да използват TikTok и неговите Китайска версия, Douyin.

Може би най-популярната комбинация? Социални медии и търговия. „В Китай хората са свикнали с комерсиализираната версия на забавленията в социалните медии и правят много електронна търговия и бизнес чрез своите приложения“, казва Лин.

Например на Douyin потребителите могат да купуват продукти директно от приложението, докато гледат кратките видеоклипове, които създателите публикуват на платформата - нещо, което TikTok на Запад имитира чрез въвеждането на интеграция с платформата за онлайн пазаруване Shopify , стартирана през октомври 2020 г. WeChat, който често се описва единствено като приложение за чат, е много повече: това е и платформа за разплащане.

Причината супераповете да станат толкова популярни в Китай е проста, казва Джао. „Хората смятат, че е наистина удобно всяка част от живота им да бъде организирана от социални медийни платформи“, казва тя. „От пазаруване онлайн до викането на такси, общуване с приятели и срещи с непознати - всичко, което можете да направите в рамките на едно приложение.“

Но експертите смятат, че демографските данни са на страната на разработчиците на приложения. „По-младите потребители ще го приемат по-бързо от по-старите поколения, които са малко предпазливи“, казва Ouwehand. „Те ценят удобството пред поверителността.“

Платформи като Facebook започнаха да обединяват различни функции и услуги под един чадър: през последните години Facebook интегрира онлайн видео (Facebook Watch) и пазаруване (Facebook Marketplace) в основната си социална мрежа. Instagram, собственост на Facebook, добави през последните месеци повтарящи се като TikTok видеоклипове, наречени Instagram Reels, и също така има връзка с Shopify, така че феновете да могат да купуват продукти, които техните любими инфлуенсъри предлагат директно в приложението.

Но зад кулисите има и други разлики, които също могат да доведат до значителна промяна.

TikTok е критикуван за подходите си към криейтъри с увреждания и наднорменото тегло, чиито видеоклипове се твърди, че са без приоритет.

„Това, което знаем въз основа на медийни съобщения, показва, че TikTok има много ясни насоки в собствената си компания какъв вид съдържание да се популяризира и какъв вид съдържание трябва да бъде изтрито или скрито от други потребители“, казва Лин.

И все пак, въпреки че локализира политиките си за модериране на съдържание, TikTok остава много по-инициативен от западните социални платформи, където вижда потенциално обезпокоително съдържание. Докладът за прозрачност на компанията през септември 2020 г. показва, че от 104 милиона видеоклипа, премахнати от TikTok през първата половина на 2020 г., 90,3% са премахнати, преди да са получили някакви показвания - и 96,4% са свалени от самото приложение, преди да бъдат предупредени за нарушаване съдържание от друг потребител.

Сравнете това с правилата за модериране на съдържанието на, да речем, YouTube. Докато коронавирусната криза не принуди YouTube да разчита много повече на автоматизирана модерация, а не на човешка намеса, приложението малко изоставаше от TikTok при проактивното му сваляне на видеоклипове. През трите месеца между април и юни 2020 г. , най-новите налични данни, 95% от видеоклиповете бяха свалени чрез „автоматизирано сигнализиране“, въпреки че само 42% нямаха изгледи, преди да бъдат премахнати.

Друг начин, по който китайските платформи за социални медии влияят на западните, е в това как те представят и филтрират информация.

Докато Facebook и Twitter препоръчват публикации въз основа на това, което вашите приятели публикуват и споделят, TikTok и други китайски приложения като него се опитват да научат колкото се може повече за вас и след това да насочат съдържанието към вас, което те смятат, че ще ви хареса . „В Китай виждате много различни платформи, които са по-фокусирани върху изследванията, а тук това е много във вашия социален кръг“, казва Ouwehand.

Този модел разбира нашите предпочитания въз основа на предишно поведение с видеоклипове, които вече сме виждали, вместо да приема интересите си въз основа на тези, с които взаимодействаме или чрез нашите предишни думи за търсене. Това е значителна разлика, която оформя начина, по който консумираме информация, и променя икономиката на създателите на съдържанието.

Според китайския модел на алгоритмично изследване и препоръки потребителите са по-малко придържани към отделните създатели на съдържание, които следват. В YouTube, например, големи личности се превърнаха в знаменитости поради способността им да изграждат лоялна база от фенове. Но в TikTok всеки може да стане звезда за една нощ заради един единствен видеоклип, който се оказва популярен сред алгоритъма на приложението - и че славата може да изчезне почти толкова бързо, когато следващият голям видеоклип се появи на повърхността чрез кода на приложението.

 

#Китай

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Любопитно
Последно от Любопитно

Всички новини от Любопитно »