Банките масово продават лоши кредити на колекторски фирми

Банките масово продават лоши кредити на колекторски фирми
БГНЕС
A A+ A++ A

Повече от два пъти са нараснали несъбираемите вземания, които банки са продали на колекторски фирми през второто полугодие на 2015 -та сравнение с първата половина на годината. Това съобщават пред списание „Икономист“ членове на Асоциацията на колекторските агенции в България преди официалната статистика да бъде публикувана.

149 млн. лв. са били продадените вземания за първото тримесечие на миналата година, при двойно увеличение в края на годината може да се прогнозира, че общата сума ще е близо половин милиард лева. Явлението доби популярност като изчистване на банковите портфейли преди стрес тестове в системата, списанието проучва дали не се създава нов проблем, свързан със свръхзадлъжнялостта на българските домакинства.

„Икономист“ обръща внимание на агресивното рекламиране на кредитни продукти, включително на такива за непроизводствено потребление, а проучването му показва, че това е друг начин за полиране на кредитните портфейли в банките. Тъй като новоотпуснатите кредити най-често са изрядни и затруднения възникват след първата година, те ще намалят теглото на проблемните заеми.

Дали обаче така не се надува нов кредитен балон, движен от ниските лихви, които на по-късен етап е напълно възможно да се повишат и да затруднят длъжниците в тяхното обслужване. За този риск предупреждава макроикономистът Калоян Ганев, според когото днес проблемът с лошите кредити се замита, но заплашва да се върне с по-голяма сила след няколко години.

Цитира се изследване на Европейската мрежа за финансово включване, според което коефициентът на българските домакинства с просрочени задължения е близо тройно по-висок от средния за Европейския съюз. Просрочените задължения пък са най-точният симптом за разпознаване на свръхзадлъжнялостта на домакинствата, а тя освен риск за самите кредитори е проблем и на обществото, защото преодоляването й минава през свиване на потреблението и инвестициите, а това пречи на икономическия растеж.

Обръща се внимание и на агресивните реклами на потребителски заеми, в някои от които те са представени като фактор, предопределящ щастието на човек. Нещо, което не е позволено в етичния кодекс на рекламните агенции и би следвало да се забрани от Националния съвет за саморегулация (НСС). Справка със становищата на съвета по жалби срещу реклами на банкови кредити обаче показва, че НСС е отхвърлило всички жалби, подавани през 2014 и 2015 година.


 

#банки #лоши кредити #колекторски фирми #стрес тестове

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Финанси
Последно от Финанси

Всички новини от Финанси »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"