Неграмотни гласоподаватели или модерни европейци ще създаде новата образователна система?

Неграмотни гласоподаватели или модерни европейци ще създаде новата образователна система?
Снимка: e-burgas.com
A A+ A++ A

Промените в образователната система започнаха, въпреки критиките и противоречивите мнения на експертите. Родители и учители се чудят дали някои от решенията в приетия от депутатите на второ четене Закон за предучилищното и училищното образование няма да влошат положението в училище, а от образователното министерство уверяват, че добрите резултати ще са видими съвсем скоро.

През април министър Тодор Танев заяви, че у нас липсва връзка между образованието и живота, затова обеща реформа, която да бъде продиктувана от потребностите на работодателите и съвременните условия на труд. За целта Министерският съвет одобри допълнителни трансфери за 2015 година в размер на 5 702 908 лв. за нуждите на средното образование.

Желанието и парите ги има, въпросът е съобразени ли са новите правила с реалното състояние на българското училище. Едва ли някой би спорил, че образователната ни система плаче за реформи. Проблемът е дали приетите промени в този им вид ще направят образованието по-качествено и приложимо, а учениците по-мислещи и мотивирани да ходят в училище.

Учениците от I до ІV клас няма да повтарят

Депутатите одобриха учениците от I до ІІІ клас включително, които не се справят с учебния материал, както и учениците от ІV клас, които имат годишна оценка „слаб (2)” по учебен предмет, да не полагат изпити за промяна на оценката и да не повтарят класа.

Ученик от XII клас, който има годишна оценка „слаб (2)” по един или по няколко учебни предмета или модула и не се е явил или не е положил успешно изпити за промяна на оценката, не повтаря класа. Той може да се явява на изпити за промяна на оценката без ограничения на броя изпити.

Решението определено ще даде свобода на учениците, които не са се подготвили през годината да наваксат през лятото и да не губят цяла година. Проблемът е, се увеличава рискът част от учениците в четвърти клас да не могат да четат и пишат.

От I до III клас без оценки

На учениците от I до III клас включително не се поставят количествени оценки. На учениците със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуална учебна програма, се поставят оценки само с качествен показател, които може да са: „постига изискванията”, „справя се” и „среща затруднения”.

В VІІ клас с основно образование

Учениците, завършили успешно VІІ клас, придобиват основно образование, което се удостоверява със свидетелство за основно образование. Свидетелството дава право за продължаване на обучението в следващата степен на образование, както и на обучение за придобиване на професионална квалификация.

Това решение следва обещанието на министър Танев да синхронизира образованието с нуждите на бизнеса. След седми клас учениците ще имат повече време да се подготвят за определена професия. Лидерът на ДПС Лютви Местан смята, че бялото петно в този закон е фундаменталният въпрос, на които този закон не дава отговор -какво става с тези 23%, които не продължават образованието си? Според него шансът те да останат неграмотни е огромен.

Учениците могат да учат и вкъщи

С приетите до момента текстове от закона, по преценка на родителя или ученика ще има възможност учениците да се обучават в самостоятелна форма, която се организира след решение на експертна комисия. По този начин учениците ще имат възможност да на самостоятелна подготовка, като ще полагат изпити за определяне на годишна оценка.

От БСП се възпротивиха на тази новост. Според тях, домашното образование ни връща много векове назад. То може да се приложи за деца с увреждания или много талантливи деца, но в масовия случай би навредило.

Дуална система

Дуалната система на обучение се организира във втория гимназиален етап за ученици, които са навършили 16 години. Според текстовете от закона, обучението чрез работа (дуалната система на обучение) е специфична форма на обучение, при която професионалната квалификация се придобива чрез практическо обучение в реална работна среда и обучение в професионална гимназия.

Дуалната система на обучение може да се организира от професионална гимназия въз основа на партньорство между един или няколко работодатели, както и обучение чрез работа.

Матурите в 12-и клас вече ще са на модули

През новата учебна година образователното министерство предприема мерки, за да се спре с изнасянето на информация от държавните зрелостни изпити в 12-и клас и с преписването на тях. Затова матурата по БЕЛ в 12-и клас през май 2016 г. ще бъде разделена на три модула.

Сега зрелостниците по БЕЛ се явяват на тест с 41 въпроса, като 41-ият от тях е за написването на интерпретативно съчинение или есе по зададена тема.

Проверки за ученици-фантоми

Експерти от Министерството на образованието започват през новата учебна година внезапни проверки в училищата за фиктивно записани ученици. Ще бъдат правени внезапни проверки по маршрути, които няма да бъдат предварително съобщавани.

При предварителна проверка в 16 училища, специално избрани, са установени 505 ученици, които са били фиктивно записани.

Помощните училища стават центрове за образователна подкрепа

Парламентът реши да преобразува помощните училища в центрове за специална образователна подкрепа. Запазват се специалните училища за деца с увреден слух или нарушено зрение, възпитателните училища интернати и социалнопедагогическите интернати.

Тези центрове за специална образователна подкрепа ще функционират, както функционират сегашните помощни училища, там ще има целодневна организация и грижа за децата, ще има общежития с необходимата материална база. Освен това да се отглеждат, възпитават, социализират деца до 5-годишна възраст.

Разликата е в това, че тези центрове ще издават съответния документ за завършено образование, което в момента помощните училища не правят и има дискриминация.

Директорът на на 1-во помощно училище Латинка Ковачева не приема решението на Народното събрание. "Над 90% от учениците в помощните училища не могат да бъдат интегрирани в големия клас на общообразователното училище. Помощните училища трябва да бъдат реформирани и в тях децата са щастливи", каза Ковачева пред БНР.

Тя обясни, че децата с умствена изостаналост в различна степен и аутизъм са постъпили в помощното училище с молба от родителя. "Родителят е убеден, че неговото дете не може да се справи в масово училище и не може да бъде интегрирано там”, обясни Ковачева.

Оказа се, че децата ще бъдат записани в най-близкото учебно заведение, но няма да посещават общообразователното училище. Те обаче ще получават диплома от другото училище, което според образователни експерти не е интеграция.

Държавно финансиране за частните училища

Държавата ще финансира частните училища и частните детски градини. В момента у нас има 162 частни училища и 54 частни детски градини.

Аргументите на вносителите на законопроекта са, че частните училища у нас са под 1% и тяхното финансиране ще създаде условия за благородна конкуренция с всички останали учебни заведения.

Това решение предизвика най-голямо напрежение сред народните представители. Родители и учители негодуват, че в държавните училаща няма достатъчно консумативи и пари за ремонти на помещенията. На този фон решението на депутатите им изглежда цинично. В Европа частните училища са около 30 % и няма практика за такова финансиране.

Вдигат учителските заплати

Заплатите в средното образование ще бъдат увеличени от октомври. Новият размер на заплатите в средното образование ще е ясен до седмици. В момента тече съгласуването на средствата във финансовото министерство.
Очаква се от бюджета ще бъдат отпуснати допълнително 20 милиона лева.

 

 

 

 

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Анализ
Последно от Анализ

Всички новини от Анализ »