Андрей Делчев: Манипулирането на горивата е опасно и за колата, и за кесията

Андрей Делчев: Манипулирането на горивата е опасно и за колата, и за кесията
A A+ A++ A

Големите вериги бензиностанции имат много стриктен вътрешен контрол, защото те разчитат на доверието на клиентите и печелят от оборота, а не от разреждане на горива. Това заяви по Нова телевизия Андрей Делчев, изпълнителен директор на Българската петролна и газова асоциация. „В малките бензиностанции, особено във ведомствените, могат да сложат всичко в горивото и слагат всичко", смята той.

В сряда премиерът Бойко Борисов разпореди да започнат масови проверки по бензиностанциите заради големия брой нарушения в състава на горивата. На много места са отчетени високи нива на терпентин, около 40 %.

"Това е много опасно за автомобила и за кесията на крайния потребител. От месеци наред апелираме, че се продават некачествени горива на пазара. Радвам се, че премиерът заявява същата теза и приема държавни мерки на ниво контрол за качеството на течните горива. Всяко гориво, което излиза извън стандарта, без значение дали е по-високо съдържанието на вода, сяра, терпентин, използвани масла или каквито и да било други съставки, понижават качеството и съсипват мотора на автомобилите", коментира Делчев.

По думите на експерта наличието на примеси в горивото може да доведе до повреди за колата и крие рискове за крайния потребител. Може да се стигне до повреди в моторната част на автомобила, в гумените съединения. Ако се сложи терпентин например, той прави бензина много по-взривоопасен, според Андрей Делчев. Фактът, че такива съставки се намират в горивото, уврежда интереса на клиента и на държавата, добави той.

"Всякакви неща се добавят в горивата. Въпрос на изобретателност на алхимиците е. Идеята е като се сипе горивото, колата все пак да тръгне и да върви поне 2-3 км, за да се отдалечи от обекта. Терпентинът е само едно от съединенията, които се смесва, има и много други съставки, които влошават качеството. Ако ние като потребители, имаме изискване за качество, което държавата е установила, всеки примес вреди или на колата, или на околната среда", коментира Делчев в интервю за агенция Фокус.

ДАМТН, която извършва контрол над горивата, до този момент контролираше легалните бензиностанции и официалните обекти за търговия на дребно с различна честота. Проверки се извършваха в по-голяма степен на големите вериги, защото те имат необходимата документация, на видими места са и собствениците са ясни. В по-малка степен се проверяваха независимите бензиностанции, защото там е по-трудно да се ориентират кой е собственикът и кой наемателят. Може да се окаже, че едната колонка е собственост на един човек, другата на друг, но все пак контролират и тях. Остават без контрол обаче ведомствените бензиностанции. Ако легалните са около 2 800, то ведомствените са над 6 000 и се увеличават в километрична прогресия, обяснява изпълнителният директор на БПГА.

За пореден път той обяснява, че ведомствените бензиностанции по дефиниция трябва да са създадени, за да снабдяват само ведомствените автомобили на собственика на бензиностанцията. Такива места обаче отдавна са се превърнали в обекти на търговия на дребно и продават, без да бъдат качествено контролирани от ДАМТН. Не се проверяват и от НАП, защото няма изискване и за онлайн връзка с агенцията по приходите. Те по никакъв начин не се контролират, а са в една зона, в която всеки прави каквото си поиска.

"Нашата теза като петролна асоциация винаги е била, че ние сме за много по-засилен контрол на всички. Висок и еднакъв, защото тези нарушения трябва да се изчистят. Според нас главният проблем е, че няма данни да са хванати тежки нарушения на някоя от бензиностанциите от големите вериги. Има дребни неща, но пази Боже някой от големите имена да си позволи да смесва гориво с терпентин или друго", коментира Делчева и добавя, че глебите при установяването на такива нарушения трбява да бъдат много високи. .

"Глобите за такива нарушения, при положение, че това е деяние с висока обществена опасност и спрямо хората и интересите на фиска, са ниски. Според мен глобите трябва да са изключително високи. Проблемът обаче е и в неефективния контрол. С впечатление сме, че години наред контролът не беше достатъчен и спрямо всички", заявява Андрей Делчев.

Качеството на горивото е въпрос на контрол. Според нас една голяма част от горивата, които се продават на българския пазар, особено по такива неустановени обекти, са некачествени. Лично аз никога не бих заредил, независимо от смущаващите разлики в цената. Понякога това гориво е с 0.20 – 0.30 лв по-евтино, казва още Делчев.

"Контролните пломби трябва да гарантират, че от отворите не може да бъде извадено гориво. Единственият начин да излезе гориво от резервоарите на бензиностанциите може да стане само през местата, които се контролират с нивомери. Ако по никакъв начин контролните пломби не са качествено направени, особено на слънчевите места – контролни отвори, широки въздухопроводи и т.н., може да даде възможност за източване на гориво обратно от резервоара. При такава ситуация това няма да стане по нормалния ред и да мине през нивомерната система. Контролната пломба би трябвало да пречи това да се случи. Не е ли поставена правилно, очевидно създава възможности", обяснява експертът.

Експертът припомня, че от БПГА отдавна настояват мерките срещу такива нарушения да се засилят, както и че контролът трябва да е постоянен и да се доведе до край, особено по отношение на ведомствените бензиностанции. Искрено се надяваме, че това сега ще се случи. Смятаме, че всеки, който допусне компромис с качеството, укрива данъци, акцизи или извършва други нередности, трябва да понесе тежки последствия, заявява Делчев.

Източник:  3e-news 

 

#бензиностанции #контрол #Андрей Делчев

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Гледна точка
Последно от Гледна точка

Всички новини от Гледна точка »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"