Император Траян построи Античния театър в Пловдив заради „Пайнер”

Император Траян построи Античния театър в Пловдив заради „Пайнер”
A A+ A++ A

Античният театър в Пловдив ще стане сцена на турбо-фолк програма, след като общината позволи на „Пайнер” да отпразнува 25-годишния си юбилей там на 3 и 4 юни. Защо пък не? Миналата година „Пайнер” празнува в НДК. Тази година е ред на Пловдив, вероятно защото бе избран за Европейска столица на културата през 2019 година. Това означава, че е не просто редно, а строго задължително „Пий цяла нощ” и „Докосвай ме” да огласят един от най-добре запазените антични театри в света. В крайна сметка римският император Марк Улпий Траян затова е наредил да го посторят – всяко следващо поколение да покаже културата си.

„Мястото за двата концерта не е избрано случайно, защото то е мост между културните ценности и традиции от древността до наши дни", обясниха от „Пайнер”.

Вероятно идеята на организаторите е да хвърлят мост между Аристофан, Евпирид, Парменид, Емпедокъл, Цицерон, Вергилий и Овидий /няма да споменавам християнските автори от по-късната епоха/ , и плеядата от поп-фолк звезди, мешаната скара, хвърлянето на салфетки, модата на официалните анцузи и напредъка в пластичната хирургия.

Оригинален, новаторски подход. Щом британката Трейси Емин продаде за милиони инсталация с неоправено легло, около което са разхвърляни непрани гащи, използвани презервативи, празни бутилки от водка, цигарени кутии и т.н, защо нашето „неоправено легло” да не се покаже на сцената на Античния театър. От тази интересна пост-постмодерна комбинация културата ни само ще спечели.

Кметът на район "Централен" в Пловдив Георги Титюков обясни, че поп-фолк музиката не е забранена от закона, затова няма мотив да бъде отказано концертът да е на сцената на Античния театър. Този аргумент е справедлив. Също така е справедливо и почитателите на този музикален жанр да има къде да му се насладят, защото всеки трябва да има право на изразяване. Добре, но предоставянето на национални културни сцени, които у нас не са особено много, на музикален стил, станал нарицателно за пошлост, не трябва да бъде толерирано. Причината е, че така му се дава легитимност и на практика е признание, че това е масовият вкус и музиката на българите, както самите поп-фолк изпълнители твърдят. Никой не задължава феновете на тази музика да слушат Дизи Гилеспи и Рахманинов, но нека задоволяват потребностите си от „култура” в определените за това места – кръчмите.

Тук се сещам за коментар на безсмъртната оперна прима Гена Димитрова за мястото на „модерната музика”: „Пошлото ни е заразило. Нещата, които в моето детство само съм чувала, че стават по кафани в циганските махали, ги изнесоха в ефира на националната телевизия. Засипаха ни с чалга, кючеци. Бъдете по-разумни - дайте възможност на българската култура да диша. Наложете не цензура, а чувство за мярка и добър вкус. Всички чалги да вървят по кръчмите!”

Липсата на чувство за мярка е пагубна, особено когато засяга големи групи хора от всички поколения. Пагубна е, защото тези хора имат право да гласуват и последиците от това засягат всички. Учудва ли се някой, че абитуриентки от Кресна играха през седмицата кючек на масата на кмета? Той пък обясни, че били „малко по-щури”, затова скочили на масата, но нищо лошо не са направили и никой не бива да ги съди. Родителите също застанаха зад постъпката на абитуриетните: „Нека се веселят децата”.

И така във веселби, шеги и закачки „ще хвърлим мост между културните ценности и традиции от древността до наши дни”. Който не му харесва – под моста, концертът на „Пайнер” е законен.

 

 

#Античния театър #Античният театър #Пловдив #Пайнер

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай