Брюксел подхвана преструктурирането на БДЖ

Брюксел подхвана преструктурирането на БДЖ
Освен всички други проблеми, БДЖ вече е обект на разследване за незаконна държавна помощ от страна на ЕК. Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

Европейската комисия започна задълбочено разследване на плана за помощ за преструктуриране на БДЖ, съобщиха от Представителството на ЕК в България.

Комисията има съмнения дали този план е подходящ, за да се възстанови дългосрочната жизнеспособност на дружеството, и дали съдържа достатъчно мерки за гарантиране на собствения принос на дружеството към разходите за преструктуриране, както и мерки за компенсиране на нарушаването на конкуренцията.

Стартирането на задълбочено разследване позволява на заинтересованите трети страни да изпратят своите мнения относно мерките, които са предмет на разследването. Това не предрешава неговия краен резултат.

Съмненията на Комисията са породени от факта, че в плана за преструктуриране липсват няколко елемента от съществено значение, като например дали дружеството действително ще бъде жизнеспособно, ако съдържащите се прогнози по отношение на приходите се окажат прекалено оптимистични.

През м. май България уведоми Комисията относно увеличение на капитала на БДЖ в размер на 550 млн. лв. (около 278 млн. евро), което трябва да бъде предоставено на шест транша през периода 2011—2016 г.

Тази мярка следва да спомогне за преструктурирането на дружеството, което от няколко години е в затруднено финансово положение, а именно чрез изплащането на някои от неговите задължения.

Според представения от България план се очаква през 2012 г. да се възобнови жизнеспособността на дружеството чрез увеличаване на капитала, въвеждане на мерки за намаляване на разходите, продажба или бракуване на част на подвижния състав, както и съкращаване на работната ръка.

Във вторник министърът на транспорт Ивайло Московски заяви, че „няма как БДЖ да изплати дълга си от 800 млн. лв.“.

Той добави, че в закона „има абсурди“, и даде за пример последния заем за БДЖ от Световната банка – 130 млн. лв. „Но държавата казва: „Няма да дадем 130 млн. за БДЖ“. Пет месеца след като е взет този заем обаче, държавата вади 300 млн. и ги вкарва като депозит в банка, за да се купят въоръжения, все едно че започваме да воюваме“, обясни Московски.

Той изрази възмущение от факта, че явно самолетите, хеликоптерите и катерите са били по-важни от железницата.

Московски обясни, че министерството възнамерява да предложи пакет от мерки за укрепване на компанията, и изрази надежда, че оперативните загуби ще се намалят.

В петък ръководството на БДЖ обяви на пресконференция, че според новия реформен план предстоят масови съкращения на над 2000 служители на дружеството150 влака ще бъдат спрени от движение и цената на билетите ще поскъпне с 15.0%.

В понеделник председателят на Синдиката на българските железничари към КНСБ Петър Бунев обяви, че на 24 ноември започва безсрочна национална ефективна стачка на БДЖ.

Движението на влаковете ще бъде спряно в активната част на деня – от 8.00 ч. до 16.00 ч.

БДЖ извършва услуги както за превоз на товари, така и за международен пътнически железопътен превоз. Дружеството осигурява 80% от вътрешния товарен транспорт и 100% от превоза на пътници.

В края на миналата година Комисията временно одобри публично финансиране в размер на 249 млн. лв. (приблизително 128 млн. евро) за дружеството, тъй като неговото внезапно закриване би предизвикало големи смущения, както и за да даде възможност на България да представи план за преструктуриране, гарантиращ неговата бъдеща жизнеспособност и други ключови аспекти. Помощта обаче не бе предоставена.

#ЕК #Европейската комисия #БДЖ #Български държавни железници #Ивайло Московски #Министър на транспорта #масови съкращения #влакове #превози #стачка #национална ефективна стачка #стачка #Петър Бунев #КНСБ #синдикати

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Транспорт
Последно от Транспорт

Всички новини от Транспорт »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"