„Труд": Харасимов убит заради 4 млн. лв. европари

„Труд": Харасимов убит заради 4 млн. лв. европари
Убитият в петък варненски бизнесмен Йордан Харасимов. Снимка: Труд
A A+ A++ A

Взривеният в служебното си „Ауди А8" бизнесмен Йордан Харасимов, наричан още Даката и Рапана, засегнал големи интереси по усвояването на 4 млн. лв. европари за изграждане на рибарско пристанище във Варна, е една от версиите за неговото убийство.

Сред останалите предположения са скандал с бивш съдружник, неуредени отношения покрай регистрацията на нов риболовен кораб и участие в канал за контрабанда на калкан към Турция, предаде вестник „Труд".

Последните две версии за избухването на колата на Харасимов са най-невероятни, според изданието: самовзривяване с бракониерски експлозив и личен мотив.

Кървавият атентат бе извършен в петък, минути след 8 часа сутринта във Варна на кръстовището на булевардите „Княз Борис I" и „Цар Освободител" пред Икономическия университет. Студентите вече били влезли по аудиториите.

Линейка от Спешния център, който се намира наблизо, пристигнала след минути. Екипът й видял, че мъжът на шофьорската седалка има жестоки рани по корема и главата. Откарали го до клиника „Св. Анна", където малко по-късно Йордан Харасимов издъхнал.

Убийците карат зад него

Според очевидец колата на варненския бизнесмен била следвана от два черни автомобила.

Веднага след експлозията на „Ауди"-то и удара му в светофара другите две коли навлезли с мръсна газ в кръстовището и с пълен обратен завой отпрашили назад по „Княз Борис I" в посока към Златни пясъци.

Криминалисти предполагат, че колата на Харасимов е взривена от дистанция, а копчето на адската машина е натисното в купето на един от избягалите автомобили.

В района има камери, но от полицията отказаха да съобщят дали тези коли са идентифицирани. Възможно е да са били с фалшиви номера.

Перфектният атентат

Изпълнителите на мократа поръчка са изключителни професионалисти, познавали са навиците на жертвата, маршрутите, по които се движи и внимателно са планирали атентата, предполагат спецполицаите.

Не е за вярване, но при оживения трафик в работния ден, близо до университета, имало няколко секунди, когато около „Ауди"-то нямало жива душа. Точно тогава била задействана бомбата, коментира още изданието.

Атентатът се разминал без нито един пострадал страничен човек, без одраскана кола или счупена витрина на магазин или павилион около кръстовището, заради което вестник „Труд" го определи като „перфектния атентат".

При по-внимателен оглед на деформациите по „Ауди"-то се видяло, че взривното устройство е поставено вътре в автомобила между шофьорската седалка и вратата или в самия джоб на предната врата.

Пратката

На 14 февруари Харасимов получава покана от куриерска фирма да отиде в офиса им и да вземе доставена за него пратка. Известието е залепено на пощенската му кутия. На 21 февруари пощальонът отново припомнил за пратката и заверил поканата.

Криминалисти допускат, че в четвъртък привечер, на връщане от работа, Харасимов е минал и взел пратката. Възможно е да е оставил сам в джоба на шофьорската врата колета бомба, без да го разпечата, да е отложил това за другия ден, когато отиде на работа в офиса си.

Версиите

Харасимов участвал с фирмите си в европроект за 4 млн. лв. за ново рибарско пристанище на Варна.

Преди седмица споделил със свои близки, че имал проблеми със софиянци, които блокирали проекта. Не е изключено да е бил изнудван и заплашван от тях, докато накрая са решили да го ликвидират, гласи една от полицейските версии.

Втората обяви вчера вътрешният министър Цветан Цветанов пред журналисти в парламента.

„Има негов съдружник, с който преди 5 - 6 години са се разделили. Имало е някакви сигнали, някакви оплаквания, които са подавали един срещу друг..." каза Цветанов.

Фирмената история на Харасимов показва, че от 1995 до 1999 г. негов съдружник е бил турски гражданин, който в момента има регистрирани две фирми, заедно със свои сънародници в Бургас.

В последните години дружеството „Север Експорт" върти голям бизнес с Турция, но не става ясно дали с посредничеството на бившия съдружник.

Борбата

Харасимов няма криминално досие. В петък Цветан Цветанов спомена стари административни нарушения на бизнесмена, когато се наложило да плаща сериозни суми, за да избегне големи санкции.

Йордан Харасимов е роден през март 1959 г. Миналото му е свързано с класическата борба. Бил сред българските надежди на олимпиадата в Москва през 1980 г., но се върнал без медал.

Женен е и има три деца. Големите - Георги и Полина, са на 22 - 23 години, а най-малкият, кръстен на него, е на 11 години, казаха близки на семейството. Съпругата му Мария е съдружник в „Север Експорт".

Бракониерството

Криминалисти също не изключват версията Харасимов да е прекарвал в колата си взрив за бракониерски риболов. Освен с рапани, той се е занимавал и с износ на риба за Турция.

От Агенцията по рибарство в София обаче уточниха, че досега фирми на Харасимов не са залавяни в бракониерска дейност.

Според шефа на Агенцията по рибарство за Североизточна България Георги Михайлов в четвъртък рано сутринта той събрал на работно съвещание всички рибарски сдружения.

Целта била да ги запознае със заповед на министър Мирослав Найденов. Тя гласи, че поне 2 часа преди да пристигнат на пристанището с улов на калкан, те трябва да уведомят местните контрольори на ИАРА, за да ги проверят. Досега изискването бе рибарите да сигнализират, че излизат от морето по телефона.

„Срещата премина в диалогична форма, не е имало никакви скандали. Впечатленията ми от Йордан Харасимов са, че беше доста сериозна фигура в бранша, много начетен човек", посочи пред „Труд" Михайлов.

Загиналият Харасимов членувал в рибарско сдружение „Черноморски изгрев", признато за браншова организация за района на Варна и Добрич към подсектор „Морски риболов" през април м.г. от тогавашния шеф на ИАРА в София Явор Недев.

Председателят на сдружението Емил Милев бе лаконичен вчера пред медиите: „Нищо не знам, няма да коментирам".

От Агенцията по рибарство уточниха още, че фирма на Харасимов е подала проект за нарязване на риболовен кораб на скрап, по който очаквала субсидия от ЕС по програма „Рибарство". Проектът още не е разглеждан от експертите в София.

Скандал с „Харасимов-младши"

Йордан Харасимов има основния дял в три дружества и участва в три сдружения, сочи справка в системата „Дакси".

Първата му фирма „Север Експорт" ООД е създадена през 1995 г. По-късно той регистрира „Север експорт 1" ООД и „Харасимов" ЕООД. Всичките са със седалище в административна сграда в Южната промишлена зона (ЮПЗ) на Варна.

Още в далечната 1994 г. Харасимов влиза в сдружението „Водолаз". През 2006 г. с фирмата си „Север експорт" става член на Организацията на производителите на риба и рибни продукти „Бг Фиш", чието седалище в момента е в Бургас.

От 2000 г. е активен участник и в третото сдружение „Черноморски изгрев", чието седалище е в същата сграда в ЮПЗ. Според сайта на организацията Харасимов е член на управителния съвет, но във фирмената регистрация тази информация не е отразена.

През 2009 г. става скандал със записването на последния от 4-те кораба на „Север експорт" в европейския Регистър на риболовните кораби.

Става дума 27.2-метровия плавателен съд „Харасимов-младши". Той е представен като новопостроен и записан в България на 28 декември 2006 г.

Това става 3 дни преди страната да стане член на Европейския съюз, когато за регистрациите влиза друг регламент.

Според сайта „Рибарство.еu" корабът е стар, купен от фирмата на Харасимов в Турция и реновиран, а подадените неверни данни злепоставят България като член на ЕС.

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Криминални
Последно от Криминални

Всички новини от Криминални »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"