Да те обсеби…трамвай!

Да те обсеби…трамвай!
Снимка от "Фейсбук".
A A+ A++ A

„Трамваят е неразделна част от мен. Още в ранните си детски  години съм подскачал от радост, когато премине по край мен трамвай. На 6 години ходех на халите , качвах се на площадката пред входа на магазин „София” и гледах “Тракалницата“ – кръстовището , където се пресичат трамваите. Стоях там с часове”. Така започва разказа си Георги Александров. Той прави уникални модели на трамвай и цели макетни ситуации, които се наричат диорами. Те поразяват с прецизност и естетика на визията. В България няма друг като него, защото стилистиката на моделите му е специфична и само той владее имено това изкуство, изкуството да изработиш трамвай.

На 8 г. Георги започва да се вози по трамваите, да се запознава с ватмани. Става приятел с тях, а на последната спирка, под зоркия поглед на водача, седнал в скута му, „кара” трамвай. Георги е роден на 23.09.1973 г. в София. През 1991 г. завършва СПТУ по металообработване.

„Тези машини са ме обсебили напълно. Разбира се тръпката не угасна и след 20–та ми година още мечтаех да стана ватман”, продължава разказа си за трамваите и макетите Георги. До 2005 г. не успява, но благодарение на Мария Михайлова и инж. Иво Василев, успява да сбъдне детската си мечта и днес е ватман в Столичен електротранспорт – депо Банишора.

През 1987 г. негов съсед , знаейки за увлеченията му по трамваите, му дава списание, на което е отпечатан трамвай , който трябва да се изреже, прегъне и сглоби. От там идва и хобито му – да изработва макети на трамваи. Като дете е запален и по детските влакчета , които се продават в магазин „Млад техник”. С диорами се занимава едва от 2 години.

„Макетите на трамваи като себестойност не са скъпи , защото използвам картон , телефонен кабел , фолио и боя. Може би за един модел са нужни не повече от 15-20 лв. При Ж.П. - моделизма цените са по-големи – може да достигне и до 10-20 хил., зависи от мащабността на проекта”, твърди Георги.

Всичко се прави на ръка – чертеж, изрязване, сглобяване. Само за направата на една вратичка са му нужни около 30 мин., без да се смята времето в  което изчаква боята да изсъхне.

Работата му по макетите и диорамите го успокоява. Нуждае се обаче и музата, от която зависи всичко.

Георги е участвал е в изложба на стендови модели преди години. През миналата година е организирана изложба в подлеза  Софийски Университет от Центъра за градска мобилност, със съдействието на Столична Община и Културно-информационния център. Тя протича с голям интерес. Заедно с макетите на Георги, се представя и Дариан Георгиев, който прави макети и на тролейбуси  и автобуси.

„Макетите правя сам, но не това е моята болка. Болката ми е , че в трамвайният завод има реални експонати на стари трамваи, които чакат възстановяване”, споделя Георги. По инициатива на Сдружение „Градски транспорт и Инфраструктура“ със съдействието на „Столичен Електротранспорт“ тези експонати са преместени. „Нужни са доста средства за възстановяването им, но аз бих бил щастлив, дори и ако само един трамвай, в рамките на близките две години, види бял свят – това е моделът  София 70, който е обслужвал софиянци от 1970 г. до 2002 г. От него са произведени най-много бройки. Макетът на този модел за мен е най-ценен”, казва още моделистът.

По повод материалите, които използва, Георги разказва, че всичко може да се купи от книжарницата и близката железария, но за железопътните макети и диорамите си е чисто предизвикателство. Всичко е внос, доставките се бавят. В София има три магазина, които снабдяват с нужните материали. За диорамите, те са: гипс, стиропор, лепило, цветен пясък, медни проводници и други специфични продукти. „Сградният фонд идва разглобен в кутии и трябва да се сглоби – истинско удоволствие за мен. Имаш ли моментен хъс – правиш чудеса”, категоричен е Георги.

#Георги Александров #трамвай #книжарница #Халите #телефонен #изложба #София #център #транспорт

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Репортаж
Последно от Репортаж

Всички новини от Репортаж »