Московски: БДЖ фалира

Московски: БДЖ фалира
Няма как БДЖ да изплати дълга си от 800 млн. лв., заяви българският министър на транспорта Ивайло Московски. Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

Няма как БДЖ да изплати дълга си от 800 млн. лв., заяви българският министър на транспорта Ивайло Московски.

„Не вадя нищо за плашило. Явно хората от жп сектора не могат да повярват все още, че положението е изключително сериозно. 800 млн. не се обслужват – няма откъде“, каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Московски пред bTV.

„При наличието на 3–4 млрд. излишъци в бюджетите при предишните правителства, защо са задължили БДЖ да тегли кредити, като на всички е било ясно, че те няма как да ги върнат?“ Това попита Московски, като отбеляза, че „в момента никой не плаща тези кредити, но мерките, които предприемаме, ще позволят в бъдещ момент, надявам се от догодина, да бъдат обслужвани“.

Министърът каза още, че в закона „има абсурди“, и даде пример с последния заем за БДЖ от Световната банка – 130 млн. лв. „Но държавата казва: „Няма да дадем 130 млн. за БДЖ“. Пет месеца след като е взет този заем обаче, държавата вади 300 млн. и ги вкарва като депозит в банка, за да се купят въоръжения, все едно че започваме да воюваме“, обясни Московски.

Той изрази възмущение от факта, че явно самолетите, хеликоптерите и катерите са били по-важни от железницата.

Московски обясни, че министерството възнамерява да предложи пакет от мерки за укрепване на компанията, и изрази надежда, че оперативните загуби ще се намалят.

„За миналата година има 50 млн. оперативна загуба, тази година загубата ще бъде 25 млн., целта ни е догодина оперативната загуба да се сведе до нула. Ние смятаме, че няма нужда от стачка и че мерките ще доведат до ефект. От сегашните съкращения в БДЖ 25% са съкращаване на администрацията“, заяви Московски.

Относно протеста на служителите на БДЖ на 24 ноември Московски отбеляза, че синдикатите носят отговорност за тези действия.

„Лошият вариант е да бъде ликвидирано дружеството. Държавата ще си търси механизъм да си създаде нова компания, защото не може да няма железница. Ще се търси ресурс да се направи нова компания“, категоричен бе министърът.

В петък ръководството на БДЖ обяви на пресконференция, че според новия реформен план предстоят масови съкращения на над 2000 служители на дружеството, 150 влака ще бъдат спрени от движение и цената на билетите ще поскъпне с 15.0%.

Още същия ден синдикатите обявиха, че обмислят ефективни стачни действия.

Едно от условията за прекратяване на стачката ще бъде подписването на колективните трудови договори, отбеляза председателят на Синдиката на българските железничари към КНСБ Петър Бунев.

#дълг #протест #информационните технологии и съобщенията #Министър на транспорта #Московски #Ивайло Московски #БДЖ #КНСБ #Петър Бунев

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Транспорт
Последно от Транспорт

Всички новини от Транспорт »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"