На 24 ноември стартира стачката на БДЖ

На 24 ноември стартира стачката на БДЖ
БДЖ за последно стачкува за 1 час предупредително на 10 март 2011 г. Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

На 24 ноември започва безсрочна национална ефективна стачка на БДЖ, обяви председателят на Синдиката на българските железничари към КНСБ Петър Бунев.

Движението на влаковете се спира в активната част на деня от 8.00 ч. до 16.00 ч., уточнява Бунев.

Решението е взето единодушно от двата синдиката – КНСБ и КТ „Подкрепа“, предаде БГНЕС.

В петък ръководството на БДЖ обяви на пресконференция, че според новия реформен план предстоят масови съкращения на над 2000 служители на дружеството150 влака ще бъдат спрени от движение и цената на билетите ще поскъпне с 15.0%.

Още същия ден синдикатите обявиха, че обмислят ефективни стачни действия, но датата на тяхното започване не беше известна досега.

„Колеги, трябва да бъдем сплотени – днес от БДЖ ще си отидат 2000 души, до средата на следващата година още 1000“, заяви Бунев.

Според Бунев закриването на 150 влака ще лиши хората от възможност да ходят на работа, учениците – да ходят на училище, а в тази мярка ще има дискриминация и на регионален принцип.

„Не приемаме съкращаването на 2000 души, защото след закриването на влаковете ще има допълнително съкращаване“, предупреди той.

Според Бунев през тези 2 г. мениджмънтът на предприятието умишлено или от некомпетентност не е направил нищо.

Той запита защо на ден се отказват по 100 вагона, като пропуснатата полза от един вагон струва около 1000 лв. на ден. При 50 отказани вагона пропуснатата полза е по 50 000 лв. на ден, на месец се получава милион и половина лева пропуснати приходи, изчисли той.

„Никъде, в нито един момент не се оповестиха заплатите на мениджмънта – нека да знаем всички заплати и тъй като е криза, да я понесем заедно“, каза още Петър Бунев.

„Нека си ги обявят, ако имат достойнство“, призова той.

„Как ще се подобри една услуга, ако нямаме с какво да возим. Според мен допълнително следващата година съкратените няма да са 1000 души от БДЖ, а много повече“, категоричен е Росен Зарков, синдикалист от КТ „Подкрепа“.

Безпардонното отношение на новия директор е притеснително, тежки структурни реформи не могат да се направят без хората и без синдикатите, а ако това стане, социалната цена ще е много тежка, предупреждава пък председателят на транспортните синдикати към КНСБ Екатерина Йорданова.

„Новото ръководство иска да бъде само, но ние разчитаме, че разумът ще надделее и заедно ще направим така, че да минимизираме щетите – нашите възможности за диалог сега се изчерпаха“, заявиха синдикалистите.

Те подчертаха, че в момента е крайно занижена безопасността в БДЖ, тъй като вагоните и локомотивите правят прекалено голям пробег.

Нарушени са подписаните стачни споразумения от ръководствата и на БДЖ, и на НКЖИ, които са в сила.

„Ще си проведем безсрочната стачка така, както го предвижда законът, а той не предвижда блокиране на пътища и на парламента“, коментират те.

Петър Бунев добави, че 90% от подготвените за съкращения служители са от експлоатационния състав или са пряко свързани със сигурността и безопасността в железниците, сред които и машинисти, и помощник-машинисти, и електротехници.

„Трябва да има преговори, които да приключат със споразумение, а не пазарлъци“, посочи Екатерина Йорданова.

„Готови сме да водим публични, открити преговори, дори пред медиите, защото днес лъжеш, утре лъжеш, но на лъжата краката са къси“, предупреди тя.

Едно от условията за прекратяване на стачката ще бъде подписването на колективните трудови договори, отбеляза Петър Бунев.

Илиян Ценов, юридически съветник на стачния комитет, заяви, че новият директор трябва да се съобрази със закона, макар предварително да е отсъдил, че мнението на стачкуващите не го интересува.


#КТ „Подкрепа“ #КНСБ #Петър Бунев #масови съкращения #синдикати #национална ефективна стачка #стачка #Български държавни железници #БДЖ

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Транспорт
Последно от Транспорт

Всички новини от Транспорт »