Светослав Терзиев: Медиите обедняват, защото продуктите им девалвират

Светослав Терзиев: Медиите обедняват, защото продуктите им девалвират
A A+ A++ A

„Монополизмът в медиите не е проява на нечия воля, а на състояние. Състоянието е, че медиите са слаби. Защо? Медиите все повече загубват основната си опора. Те са силни, ако имат опора в обществото“, казва още през пролетта на 2011 г. Светослав Терзиев.

Думите му обаче звучат така, сякаш са изречени днес. Опора медиите намират чрез медийния пазар. Йосиф Хербст, който е вторият директор на БТА, казва нещо, което характеризира състоянието в началото на миналия век, но е валидно и днес:

„Каквото значение за политическия живот има избирателната бюлетина в ръцете на съзнателния гражданин, същото - или дори по-голямо - има единият лев, който читателят дава или не дава на вестникопродавеца за поощряването, или пък за обуздаването на печата.“ „Виждаме слаби медии, защото те не могат да се финансират от собствената си дейност. Което е един парадокс. Ние живеем в информационно общество, има бум на информацията, интересът е огромен, а в същото време медиите линеят, някои дори изчезват.

От вестникарския пазар в Румъния изчезна в. „Гъндул“ и преминава само в интернет. В Гърция имаше обща стачка на журналистите. Във Франция бяха проблемите с в. „Монд“. В Америка същото е положението с „Ню Йорк таймс“. Изчезват непрекъснато вестници, преминават само в интернет с надеждата, че ще намерят там убежище, защото разходите там са по-малки“, казва още Терзиев. И в същото време се свива все повече възможността на журналистите да управляват сами своите медии. На какво се дължи този процес? Първо се дължи на обективни фактори, но и на едно голямо неразбиране на журналистите за собствената им професия.

„Ние живеем с една заблуда, която и досега се преподава не само в България, но въобще и по света. Заблудата е, че журналистите търгуват с информация. Инфорацията не може да се купува и да се продава. Обаче информация не можете да притежавате и не можете да я продадете, защото не можете да измерите собствеността, не можете да я прехвърлите на друг, а и не можете да измерите цената й. Наистина имат си информационна стойност новините, но вие не можете да определите колко струва една новина. Какво продават всъщност медиите? Те продават информационни продукти. Информацията поначало принадлежи на обществото. Тя не е притежание нито на медиите, нито на властите.

Това трябва много добре да се знае, защото същата претенция върху информацията имат и властите“. „В ерата на интернет се получи едно невероятно информационно изобилие. Ако ние търгувахме с инфорация, щяхме да сме най-богатите, защото тя се потребява в огромни количества. И в същото време медиите обедняват все повече, защото техните продукти струват все по малко. И при това положение, лека-полека класическият медиен пазар си отива“, казва в заключение Терзиев. На фона на дискусията „Диалог с гражданите“, която се провежда под егидата на президента Плевнелиев, думите на Светослав Терзиев звучат така, сякаш са писани днес, а не преди две години и половина.

#медии #информация #пазар #журналисти #общество #Франция #Румъния #САЩ #собственост

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Анализ
Последно от Анализ

Всички новини от Анализ »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"