"Икономист": Да правиш бизнес в България е възможно, но трудно

"Икономист": Да правиш бизнес в България е възможно, но трудно
Снимка: www.oisc.org.uk
A A+ A++ A

Британското списание "Икономист" разказва историята на българския предприемач Милен Георгиев като пример за това, че не е никак лесно да се прави бизнес в България.

Георгиев започнал като "оператор" на "тука има - тука нема" - измамническа игра с 3 карти, от която набързо спечелил 1000 лв. Това става през 1991 г., когато 1000 лв. са равни на 18 долара. По това време Георгиев е студент, като стипендията му е едва 90 лв.

"Беше добър стартов капитал за времето си", спомня си Георгиев, който заедно със свой приятел използва спечеленото, за да влезе в търговията с найлонови торбички. Той дори купува машина за производството им. Рекетьорите го надушват, но той намира други, на които да плаща по-малко.

Днес Георгиев е собственик на компанията Extrapack, която е процъфтяваща - с годишен оборот 50 млн. лева. "За последен път дадох подкуп през 2004 г. Да правиш честно бизнес в България е възможно, но сложно", казва той.

Transparency International сочи България като най-корумпираната страна в ЕС. Почти всички тук са на мнение, че няма как един бизнесмен да спечели държавна поръчка, без да даде подкуп. Според Красен Станчев от Института за пазарна икономика властите умишлено провалят някои търгове, за да обезкуражат чуждестранните компании-кандидати.

Тази година българите излязоха по улиците, за да протестират срещу опита на властите за шеф на ДАНС да бъде назначен 33-годишен неквалифициран човек. Но хората недоволстват от корупцията от години. Плоският данък в размер на 10% върху доходите ограничи донякъде корупцията, но бюрокрацията при попълването на данъчните декларация е най-голямата в ЕС.

Снабдяването с лиценз за правенето на бизнес също е сложно, като по този показател България е на опашката в ЕС заедно с Кипър, Малта, Испания. Все пак се намират бизнесмени, които успяват въпреки бюрократичните и прочие трудности.

Един от тях е Ивайло Пенчев, напуснал спомената по-горе Еxtrapac, за да основе Walltopia, най-големият производител в света на изкуствени стени за катерене, чиято продукция се продава в 50 страни. Според Пенчев, да се оплакваш е национален спорт в България. "В Калифорния е още по-лошо. Във Франция - съвсем лошо", отбелязва той.

Голям проблем в България е образователната система, смята Пенчев, тъй като след падането на комунизма вече няма дисциплина, а пък западният начин на мислене още не е възприет напълно. На същото мнение е и Кирил Асенов, чийто баща основава през 1991 г. Arexim - компания за производство на шприцове. "Образованието е в основата. Доброто образование спестява много време", казва той.

Рецептата за успешен бизнес в България е: 1. Специализиране в даден отрасъл. 2. Производство, ориентирано към износ. 3. НЕразрастване, за да избегнеш интереса на могъщи хора. Все пак бизнес климатът в страната днес не е толкова лош, колкото някога, смятат българските предприемачи.

Но влизането на България в ЕС и поскъпването на живота са повишили и очакванията на обикновените хора. И ако бизнесът в страната успее да удовлетвори тези очаквания, това ще стане не толкова с помощта на правителството, а тъкмо напротив - въпреки правителството.

Превод: БГНЕС

#бизнес #Ивайло Пенчев #ДАНС #България #ЕС

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от България: поглед отвън
Последно от България: поглед отвън

Всички новини от България: поглед отвън »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"